SL H56 för 45 år sedan. Bakgrund?

Startat av Gunnar D, 10 augusti 2019, 12:10:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H56 4794 på Förrådsvägen i aug 1974 och småfåglarna sätter sig i säkerhet.
Scania CR111MF såldes ju främst till SL. Var dess bakgrund SL önskemål eller Scanias strävan att nå detta marknadssegment?

Mvh Gunnar

roggek

Tja, H46 var ju egentligen avsedda som ersättning för en "nedlagd Roslagsbana", och jag kan tänka mig att H56 var specade av SL för just samma anledning?

Staffan Sävenfjord

Citat från: roggek skrivet 10 augusti 2019, 16:20:50 PM
Tja, H46 var ju egentligen avsedda som ersättning för en "nedlagd Roslagsbana", och jag kan tänka mig att H56 var specade av SL för just samma anledning?

Nedläggningen av Roslagsbanan planerades ju till 1971 medan H56 levererades 1974. Så det finns inget sådant samband. H46 specades för övrigt av SJ. Man ser tydligt likheten mellan H46 och SJ:s egna Scania CR110L.

Vad jag har förstått var det personalförändringar vid Scania som gjorde att SL 1974 nu valde Scania. Inte minst Spårvägssällskapets tidigare ordförande Ragnar Thörnblom lär ha spelat en stor roll i sammanhanget liksom som i så många andra när det gäller bussar och tåg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Säkerligen är det ihopblandat H46 och H 56.

H46 var en linjevagn som ingick i det köp av SJ bussar som SL gjorde.
SL fick H46 4610-4619 och H46 4620-4629 med några SJ bussar emellan i ch nummer.
Annars tog SL över bussar till SJ. Ett exempel som kan refereras till är Säffle  förteckningen som Ulf R sammanställt. SJ hade beställt bussar i viss mängd. Men SJ överlät ett antal bussar  i maj 1971 till SJ och nästan alla Säffle och några Hägglunds till SL. De bussar som fanns under tillverkning i Säffle blev H47 med dörrar 1-1-0 medan de som byggdes något senare blev H47. SJ fick några Säfflebyggen 1973 och vill minnas det var 12 stycken. SJ tror jag fick 24 st bussar som var fördelade på Säffle 12 st, 6 st Vo Ikarus och 6 st van Hool.
Ibland kommer det fram att alla dessa bussar som SJ överlät till SL skulle ha hamnat i Roslagen. Jag vet att detta ibland har framförts på chefnivå på SL.
Säkerligen finns det uppgifter i arkiv där även avtalen kan finnas. Men SJ överlät bussar redan maj 1969 i en första omgång och SL tog över tre busslinjegrupper. Sedan var det krav att SL skulle utöka trafiken. Så SL behövde säkerligen fordonen. Sedan var SJ säkerligen från statens sida utsatt för att staten ville minska ned kostnaden för SJ verksamhet. Man skall kanske komma ihåg att det var början på en låg konjunktur under tiden.
Sedan var det i slutet av 1973 en extrem tid med bla ransonering av bränsle. Vad jag kommer i håg så var kapaciteten i Sverige drabbad av nedläggningen av tillverkningen hos Hägglunds.Säffle hade fullt upp att göra. CR111MF hade Wilson- växellåda. SJ själva fick några CR111M där några hade enbart en framdörr. Dessutom gick de i trafik utanför tätorter. Kanske var skillnaden emellan M och MF hårfin. Men tillverkarna hade som sagt fullt att göra några år på 1970-talet.

Mikael T Nilsson



Tack för en trevlig akterbild! Jag kan komplettera med en akterbild på 4794 & 5023 på sluttampen. Dessa två bör vara SL Huddinges sista två H56:or i linjetrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

4776-4785 kom till Lidingö 1974 och vilken kvalitetsökning det blev med dessa bussar :)
Underbara att åka i/med och sköna vinröda galonsäten./Ulf
Nummerserierna till SL var:4776-4805,4896-4915,5016-5035=60 st.

Gunnar Berglund

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

zjbus


Gunnar D



Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 augusti 2019, 19:11:12 PM
Tack för en trevlig akterbild! Jag kan komplettera med en akterbild på 4794 & 5023 på sluttampen. Dessa två bör vara SL Huddinges sista två H56:or i linjetrafik.


Tack själv för din bild från Huga! H56 blev väl kanske inte riktigt lika långlivade som H59 om jag minns rätt.
Ovan 5023 i början av sin karriär vid Lissma Gård i apr 1977.

Mvh Gunnar

Mikael T Nilsson

Citat från: Gunnar D skrivet 11 augusti 2019, 10:08:01 AM


Tack själv för din bild från Huga! H56 blev väl kanske inte riktigt lika långlivade som H59 om jag minns rätt.
Ovan 5023 i början av sin karriär vid Lissma Gård i apr 1977.

Mvh Gunnar

Härligt! Tack för din bild på 5023!
Det stämmer att H56:orna inte rullade lika länge om H59:orna. Jag har för mig att 1988 var det sista året de gick i linjetrafik för SL. Det bör ha varit Ekerö/Tappström, Eriksberg och Huddinge som hade de sista. Ekerö hade nog flest till antal på sluttampen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 augusti 2019, 20:44:42 PM
4776-4785 kom till Lidingö 1974 och vilken kvalitetsökning det blev med dessa bussar :)
Underbara att åka i/med och sköna vinröda galonsäten./Ulf
Nummerserierna till SL var:4776-4805,4896-4915,5016-5035=60 st.

Bör bli 70st totalt  ;)

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 augusti 2019, 14:17:00 PM
Bör bli 70st totalt  ;)
Jomen 8)
Uppgifterna kommer från SLs Bussar 1987 och där är 4778,4786,4788,4789,4798,4802,4898,4910,5018,5033 borta och då blev dom 60 kvar ;)/Ulf

christian berg

Ja, men de röda galonsätena var nog bara på den första serien 4776-4805, de två senare serierna som dominerade på Mälaröarna hade de blå räfflade sätena. Och ett antal H56  (4902,4906,4911,5017,5024, 5026, 5028, 5031) blev kvar på Mälaröarna till årskiftet 1989-90, och en av deras sista insatser var att att gästspela i Hammarby pga vagnbist.

En eller fler av dessa fylldes därefter med kläder etc och skickats enkel resa till Rumänien som bistånd, men kanske vet någon exakt vilka/vilken vagn de var? Har läst 4902, men är inte säker.

Hälsningar
Christian B

Ulf Berlin

Även det större typsnittet på siffrorna fanns nog också endast på de 2 första serierna?/Ulf

Gunnar Berglund

Citat från: christian berg skrivet 11 augusti 2019, 22:04:14 PM
Ja, men de röda galonsätena var nog bara på den första serien 4776-4805, de två senare serierna som dominerade på Mälaröarna hade de blå räfflade sätena.
Hälsningar
Christian B

Javisst, här en bild på en av de senare i serien med blå klädsel (huvudsakligen):

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se