© Magnus Vesslas arkiv
(https://live.staticflickr.com/65535/49329375143_59681bd090_b.jpg)
Härlig bild med trevliga bussar
Har dessa bussar haft de ovala strålkastarna från början? De måste bytts ut i rekordfart! Vad var problemet med dem?
Citat från: Railmaster skrivet 06 januari 2020, 00:01:49 AM
Har dessa bussar haft de ovala strålkastarna från början? De måste bytts ut i rekordfart! Vad var problemet med dem?
Rekordfart?
Bussarna på bilden är minst 10 år gamla när fotot togs (med tanke på CR112:orna i bakgrunden), och om jag inte missminner mig så blev antagligen de ovala strålkastarna "en katt bland hermelinerna" d vs en udda typ i reservdelslagret...
Någon som har en bättre förklaring?
Jag kanske kan svara. SJ bussar hade vid leveransen en del bak och framlyktor som var tillverkade med plåt. På bussar som var placerade i Göteborg så sändes många av dem till Bröderna Johansson för renovering. Då byttes en del bak och framlyktor ut för att det var mera plast i de nya och lättare montera. Dvs de gamla hade skruvar som var fastrostade.
Var det 1446 som var uppe i ett träd år 1971 ?
Jag vet inte om det möjligen är någon som kan berätta mera om Bröderna Johansson som renoverade bussar i Halmstad.
Lägg märke till att 1446 har lite nya variant av färgsättning. Den ljusa delen på översidan går lite längre ned än som var vanligt tidigare.
Renoverade SJ bussar i Göteborg och Halmstad fick helt ljusa (gulbeige) tak. En stor del av SJ bussar fick sedan 60 talets mitt grå tak. Smutsen syns inte så lätt då. Färgvarianter kan skilja sig åt beroende på var bussarna gick. Skaraborgsbussar har lite avvikande färgsättning än de som finns på bild.
De ovala strålkastarna var inte bra, sämre ljusbild, och ersattes vartefter med runda standard som dessutom gav enklare lagerhållning. Även på Scanias lastbilar fanns de ovala på LB-serien i början, men ersattes även där.
Även Volvo B58:a Säffle 1969-71 hade ovala strålkastare. Också dessa fick väl strålkastarna utbytta över tid.
//Peter