Swebus 5472 - sista resan

Startat av Skalman, 05 februari 2008, 19:18:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Niklas Bygdestam

Synd på bussen!

Men var är detta någonstans? Tycker jag känner igen mig. Ser ut som om det är strax söder om Södertälje på E4. Kan detta stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Skalman

Det stämmer. Man kan väl gissa på destination Hölö, även om
den fortfarande är reggad på Swebus Botkyrka...

virtual1

Här är den i lite mer 'levande' format då, när hände det här?


M224

Citat från: virtual1 skrivet 05 februari 2008, 19:34:51 PM
Här är den i lite mer 'levande' format då, när hände det här?



Om jag inte minns fel så var det morgonen till lucia, dvs 2007-12-13.

Det blev en del tittköer enl P4 Radio Stockholm, jag förstod direkt att det handlade om 5472.  :-[

christianm

Får man verkligen framföra ett sådant ekipage på motorvägen?

Jonas M. Bobjörk

Citat från: christianm skrivet 05 februari 2008, 21:44:20 PM
Får man verkligen framföra ett sådant ekipage på motorvägen?


Eh, ja? Hur ska man annars göra? Skrota det på platsen?
Man får dra det mesta efter en bärgare.

David S

Nu blir det lite OT men finns det någon mera buss av denna typ kvar. I sånna fall vart kan man se dom?

Oskar A

#8
Just i SL-området fanns det 20 stycken ledbussar (5459-5478) innan 5472 brann. Såvitt jag vet är alla dessa utom Brommavagnarna 5474-5479 fortfarande placerade i Botkyrka.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

christianm

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 05 februari 2008, 22:33:07 PM
Eh, ja? Hur ska man annars göra? Skrota det på platsen?
Man får dra det mesta efter en bärgare.

Jaha, den brann på motorvägen alltså? Men söder om Södertälje? Bogsera får man ju inte på motorväg, då får man ju välja andra vägar, det är inte så svårt.

Kvarne

Citat från: christianm skrivet 06 februari 2008, 07:26:38 AM
Jaha, den brann på motorvägen alltså? Men söder om Södertälje? Bogsera får man ju inte på motorväg, då får man ju välja andra vägar, det är inte så svårt.


Den brann i Botkyrkaområdet ganska nära en brandstation och Swebus Botkyrkas garage. Därefter har den stått i Botkyrka-garaget för att nu bli bärgad från garaget till Hölö. Vad är det som är konstigt med det...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Skalman

> Bogsera får man ju inte på motorväg, då får man ju välja andra vägar,
> det är inte så svårt.

Nej, men bärga får man på motorväg, utan att välja andra vägar...

Cero

Citat från: christianm skrivet 06 februari 2008, 07:26:38 AM
Jaha, den brann på motorvägen alltså? Men söder om Södertälje? Bogsera får man ju inte på motorväg, då får man ju välja andra vägar, det är inte så svårt.


Skillnaden är att vid bogsering har man ett okontrollerat fordon efter dragbilen vilket gör att 30 km/h gäller som maxhastighet. Vid bärgning är det fordon som bärgas fast förankrat i dragbilen och fungerar som en regelrätt släpvagn. Dvs det bärgade fordonet följer dragbilens rörelser och även inbromsningar, vilket inte ett bogserat fordon gör.

christianm

#13
Äntligen ett vettigt svar utan spydiga kommentarer... Tack!

Ersa

Som det redan är skrivet får en yrkesbärgare bärga alla typer av fordon på motorväg. Och tur är väl det, annars hade det ju tagit en evinnerlig tid att bärga Vegor från Stockholm/Danderyd/Täby till Norrtälje.