FARVÄL SL:s längsta busslinje imorgon :( :( !!

Startat av at1981, 16 augusti 2008, 14:49:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2008, 14:02:58 PM
Det kan stämma att det var SJ Buss. Någon form av persontrafik måste ju ha funnits mellan åren då persontrafiken lades ner på järnvägen Rimbo-Uppsala 1967 och innan 648:an startades i SL:s regi med Rånäs Taxi som entrepenör 1972. Dessutom finns minst en SJ-orange stolpe kvar i skogarna kring Åldertorp/Ålderskogen mellan Rånäs och Knutby. Denna stolpe har naturligtvis en SL-topptavla med siffrorna 648 numera.

Aha, det var 1972 som linje 648 kom till och då med Rånäs Taxi som trafikutövare.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2008, 14:11:30 PM
Några småbussar fanns inte hos SJ i Uppsala vid den tiden, 1971-72 var det äldsta CF:ar varav den sista var 3400 som togs ur tjänst vid årsskiftet 1973/74 och då hade den bara rullat 800 mil under 1973, i övrigt var de BF76 och CR110 som gällde.

Men den kanske var en gammal CF som tjänstgjorde på bilinjen förbi Rånäs

Då får vi utgå ifrån att småbussar inte började köra förrän tidigast 1972 då 816 blev 648. SJ Uppsala hade BF76 med både SKV och Hägglundskarosser, men det fanns väl även Volvo B58 med Hägglundskaross. Har tidigare sett en bild på SJ 1133, en B58/Hägglunds på 807:an, dock märkt "Vä" för Västerås.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 augusti 2008, 14:52:18 PM
Aha, det var 1972 som linje 648 kom till och då med Rånäs Taxi som trafikutövare.

Det framkom i gamla forumet har jag för mig. Efter sommarlovet 1975 var det dags för skolbussarna i Beateberg och Närtuna att få SL-numren 649 resp 646. 649 kördes av Fridström, medan 646 kördes av en taxiåkare i Gottröra som sålde hela företaget till Fridström senare.

För att nämna ytterligare en linje i närområdet (som inte har med rubriken att göra), är ju idag som de allra sista 807:orna går i SL-land. Imorgon är det premiär för blåa stombussen 677, och redan i fredags och lördags bytte man ut 90% av alla topptavlor mellan Rimbo och Rösa trafikplats. Inga gamla SL-loggor här inte. Man har t.o.m ersatt alla skyltar av den modell som syns på bilden ovan på hela RV77 nu.

Fredde

En sak som kanske inte heller tillhör tråden, men vilken blir nu den längsta linjen i SL-trafiken?

637 då den går hela vägen? Men när den bara går till Norrtälje, vilken kan då tänkas?


Ersa

Jo, all parallellkörning bredvid 676:an på E18 bör ju räknas bort i tävlingen.
Men nog är 639 ändå en av de längsta linjerna?

Fredde

CitatJo, all parallellkörning bredvid 676:an på E18 bör ju räknas bort i tävlingen.
Men nog är 639 ändå en av de längsta linjerna?

Okej, det kanske är så enkelt... Vilka individer är stationerade i Hallsta för denna linje från imorgon?


Eje L

På vad sätt det skulle vara olämpligt att erbjuda tillräckligt med sittplatser på L 639 till Stockholm förstår jag inte. De SWEBUS-grupper där körning till Tekniska Högskolan ingick var populära så vitt jag vet. Vid de formella och informella möten som jag hade med listombud och förare framfördes aldrig någon kritik mot 20 m-led på 639. Även UL:s dotterbolag EB-trafik använde 20 m-led i trafiken från Bålsta till Kista och Tensta för att slippa riskera ståplatser på motorvägen, vilket ju i sig inte var, eller är olagligt. Däremot ansåg vi det på UL då vara klart olämpligt. Därför skulle det undvikas.
Eje L

IntresseTrafik

hm vad jag har hört och även så kört.... så är Vallhallavägen med anslutningsgator till och från Värtahamnen/Frihamnen och Djurgården undantagna i från längdbegränsingar?? Har dumt nog aldrig kollat upp det själv då det verkar vara en allmän vedertagen regel i branschen. Eller menar du Roslagsvägen in förbi Universitetet som 20 meters ekipage inte är tillåtna?

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2008, 14:58:30 PM
Uppsala Busslinjegrupp fick nog ingen B58:a som linjevagn förrän 1265 kom från Gävle 1974 och innan dess hade man van Hoolen 1488 från 1973

Aha, Uppsala har även haft vagn 1265. Det var väl en Volvo B58 / Säffle? Jag kom på att Uppsala åtminstone hade två Volvo B58 / Hägglunds, men vet inte när dessa stationerades i Uppland: 0972 (ledbuss) + 1401-02.

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2008, 15:03:27 PM
Det framkom i gamla forumet har jag för mig. Efter sommarlovet 1975 var det dags för skolbussarna i Beateberg och Närtuna att få SL-numren 649 resp 646. 649 kördes av Fridström, medan 646 kördes av en taxiåkare i Gottröra som sålde hela företaget till Fridström senare.

För att nämna ytterligare en linje i närområdet (som inte har med rubriken att göra), är ju idag som de allra sista 807:orna går i SL-land. Imorgon är det premiär för blåa stombussen 677, och redan i fredags och lördags bytte man ut 90% av alla topptavlor mellan Rimbo och Rösa trafikplats. Inga gamla SL-loggor här inte. Man har t.o.m ersatt alla skyltar av den modell som syns på bilden ovan på hela RV77 nu.


Tack för uppgifterna! SL har väl också satt upp SL-skyltar i Uppsala län från länsgränsen till Uppsala busstn.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.