Journalfilm om Sveriges första motorväg

Startat av Niklas Bygdestam, 01 oktober 2016, 20:49:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Här är en härlig gammal journalfilm och Sveriges första motorväg som går mellan Malmö och Lund öppnad 1953 :D

https://www.youtube.com/watch?v=CFo6gh6GDYk
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Och som kontrast kan vi ta med en länk om när man färdigställde den allra sista biten av E6:an vid Tanum 2015. Detta är den allra sista biten dessutom som knyter ihop Oslo med Köpenhamn via Göteborg.

Men visst är journalfilmen från 1953 betydligt charmigare än det här? ;)

https://www.youtube.com/watch?v=pu6LLknSCy4
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Intressant att se hur färdigbyggd vägen var norr om Lunds södra (som då var start/slutpunkt 1953, först år 1954 öppnade vägen till Lunds norra i höjd med nuvarande vattentornet). Nu ger inte filmen något entydigt besked, men vägen ser ut till att ha varit färdig åtminstone ett stycke norr om Höje å och under dåvarande Trelleborgsbanan (både den bron och bron intill, då för en enskild väg, finns kvar från 1950-talet). Kanske var arbetena vid trf  Gastelyckan och norrut inte färdiga ännu, men skulle man bara gå på filmen ser det lite underligt ut varför bilarna måste svänga av vid Lunds södra.


Vid alla Lunds trafikplatser föredrog man f.ö. rondeller vid den här tiden - Lunds södra som syns på filmen, nuv. trafikplats Gastelyckan ("Dalbykarusellen" var en rondell ovanför motorvägen tills Dalbyvägen byggdes om i mitten av 1970-talet) och slutpunkten för motorvägen vid Lunds norra var en rondell (som man var tvungen att köra i ifall man skulle följa riksfyran/rv15-E66). När vägen förlängdes norr om Lund 1984 (då som motortrafikled) byggde man en rondell för den nya trafikplatsen som uppstod, dvs helt emot hur man gjorde vid Gastelyckan som sju år tidigare försetts med trafikljus och dubbelfilig väg istället för den gamla rondellen som fanns där.

WalleW

Tack för den, Niklas  :D !
Så mycket gammalt fordons-godis den första filmen bjöd på. Så trevligt att se... :)

/   M v h   Walle

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 01 oktober 2016, 22:24:59 PM
Vid alla Lunds trafikplatser föredrog man f.ö. rondeller vid den här tiden - Lunds södra som syns på filmen, nuv. trafikplats Gastelyckan ("Dalbykarusellen" var en rondell ovanför motorvägen tills Dalbyvägen byggdes om i mitten av 1970-talet) och slutpunkten för motorvägen vid Lunds norra var en rondell (som man var tvungen att köra i ifall man skulle följa riksfyran/rv15-E66). När vägen förlängdes norr om Lund 1984 (då som motortrafikled) byggde man en rondell för den nya trafikplatsen som uppstod, dvs helt emot hur man gjorde vid Gastelyckan som sju år tidigare försetts med trafikljus och dubbelfilig väg istället för den gamla rondellen som fanns där.

En kvalificerad gissning är att man valde bort cirkulationen för att hårt belastade cirkulationsplatser är en dålig kombination med cykeltrafik. Vid Lund S och Lund N, belägna i utkanten av tätorten (och när det gäller Lund S, inte ens i Lunds kommun!), finns bara motortrafik. Tpl Gastelyckan ligger "mitt i stan" och Dalbyvägen är landsvägen österifrån, sedan gammalt en av stadens stora gator med bebyggelse på båda sidor. En cirkulation av modern standard (läs: större) med planskilda korsningar för cykeltrafik och gångtrafik hade blivit mycket utrymmeskrävande och sannolikt väldigt dyr.

David M

På Eniros historiska kartor - Som i Lund är från 1957-1958 gissar jag ( Lerbäcksskolan som är från mitten av 1950-talet är med, nationshusen på Tornavägen för Helsingkrona, Sydskånska och Kristianstad som stod klara 1958 är under byggnad liksom Konsthallen på Mårtenstorget) ser det ut som att rondellen är enfilig men med en bredd för två filer ifall man tar bort vad som ser ut att vara en gång/cykelbana. På vägen västerut in mot stan är det samma gång/cykelbana som idag.


Det kan möjligen vara en förklaring till att man valde att ha en genomgående 2+2-väg för motorfordon även om det för fotgängare och cyklister är ganska trist att det inte finns någon egen bana på södra sidan av bron (istället måste de som cyklar på södra sidan av Dalbyvägen ge sig in i en väldigt brant och ganska smal, mörk tunnel för att komma upp på rätt sida. Omständigt är det, och jag är inte säker på att man hade projekterat så idag. Möjligen resonerade man att det industriområde Gastelyckan som höll på att byggas då inte behövde någon särskild gång/cykelbana på sin sida, viktigare var det att folk skulle kunna komma från öster in till stan då bostadsområdena ligger norr om Dalbyvägen på det hållet.)

BSB101

Intressant journalfilm. En fråga som jag ställer mig är varför man valde betong och om jag inte är helt felunderrättad betongplattor med skarvar?