Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: bjalle skrivet 27 september 2009, 21:38:27 PM

Titel: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: bjalle skrivet 27 september 2009, 21:38:27 PM
Hej!
Någon som nyligen tagit busskörkort som kan förklara säkerhetskontrollen för bussen.

tack på förhand
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: RoTe skrivet 27 september 2009, 21:49:14 PM
Min lilla checklista:

Belysning, blink+broms
Däck & Hjul
Luckor, reservhjul, batteri, spolarvätska.

Vätskenivåer+Remmar

Invändig koll, nödutg+takluckor
Nödöppning dörrar
Klämskydd dörrar

Tuta, vindruta+spolning
Täthetskontroll
Lågtrycksindikator
Färdskrivare
Bromsar
Styrning
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: Cyklisten skrivet 27 september 2009, 22:08:01 PM
Det är en del saker som ingår i en sk. "stor service", undrar hur lång tid allting ska ta att genomföra av en förare.
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 27 september 2009, 22:43:34 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 27 september 2009, 22:08:01 PM
Det är en del saker som ingår i en sk. "stor service", undrar hur lång tid allting ska ta att genomföra av en förare.

Mycket av det där gör du ju bara på trafikskolan...
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: AL skrivet 27 september 2009, 22:53:53 PM
Ja, och dessutom - vilket är aktuellt på alltfler depåer och entreprenörer - så skall den utföras av servicepersonal, (läs tvätthallspersonal), och enbart bekräftas av förare, (GS), innan utkörning!
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: buskörare skrivet 28 september 2009, 00:31:22 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 27 september 2009, 22:08:01 PM
Det är en del saker som ingår i en sk. "stor service", undrar hur lång tid allting ska ta att genomföra av en förare.

På dom flesta ställena numera så ska inte föraren göra nån säkerhetskontroll. Eller ja, det är klart man får göra det, men det får man då göra på sin egen fritid. Inget ag betalar för.
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: Kvarne skrivet 28 september 2009, 04:39:34 AM
Busslink införde nyligen att Service-personalen(Tvätt) gör säkerhetskontrollen här i Sthlm. Vid uttag av buss från depå ska jag som förare bara kontrollera via en lapp i bussen att fullständig kontroll är gjord och helt godkänd.
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: Wetjo skrivet 28 september 2009, 07:33:21 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2009, 06:18:36 AM
Som jag nämnde tidigare, finns det någon dom från högre rättslig instans på att detta förfarande håller? annars är vi tillbaka i att föraren är ansvarig för att fordonet är trafiksäkert osv vilket som sagt kan ha en stor betydelse vid en eventuell olycka eller liknande.
Kan alltså föraren lämna över ansvaret på någon annan och isåfall hur långt framåt efter denna kontroll kan detta ske, jag tror det snackades om 24 timmar för ett par år sedan i projekteringsstadiet
Eftersom detta förfarande fått stor utbredning så kan man ju förutsätta att alla dessa frågetecken är uträtade numera

Det är väl bara att skriva till Transportstyrelsen o fråga...
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2009, 07:54:20 AM
Det som ingår för mig på jobbet idag är denna procedur. Dock kan man ju ge sig tusan på att säkerhetskontroll vid uppkörningen är mer avancerad än så här:

Yttre:
Belysning, blinkers. Bromsljus går ju oftast inte om man är ensam.
Däck, hjul

Inre:
Tuta, torkare, spolning
Täthetskontroll (om man får fram tryckmätarna på de nya displayerna)
Bromsar
Styrning
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: Nico skrivet 28 september 2009, 08:13:10 AM

Är inte helt säker på terminologin, men vill ha det till att man i de flesta förekommande fall bör skilja på funktionskontroll och säkerhetskontroll.
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: RoTe skrivet 28 september 2009, 10:13:18 AM
Jag trodde det handlade om uppkörningen, hade jag fel?
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: PG skrivet 28 september 2009, 11:13:15 AM
Citat från: Verspieder skrivet 28 september 2009, 07:54:20 AM
Yttre:
Belysning, blinkers. Bromsljus går ju oftast inte om man är ensam.
Bromsljusen går fint att kontrollera även om man är ensam, under min ratt-tid klämde jag antingen brandyxan eller varningstriangeln mellan stol eller ratt och bromspedalen  ;)
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: jocke skrivet 28 september 2009, 12:06:10 PM
Citat från: RoTe skrivet 28 september 2009, 10:13:18 AM
Jag trodde det handlade om uppkörningen, hade jag fel?

Det första inlägget handle om de, tror jag.

Nu handlar de om busschaufförens vardag istället :)
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: bjalle skrivet 28 september 2009, 15:57:00 PM
Citat från: RoTe skrivet 28 september 2009, 10:13:18 AM
Jag trodde det handlade om uppkörningen, hade jag fel?

Helt rätt....
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: JDS skrivet 28 september 2009, 16:52:41 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 september 2009, 15:57:00 PM
Helt rätt....

Vet inte om du kanske redan har fått de svar du behöver, men själv har jag alltid haft lite blandade känslor för checklistor av det där slaget. De funkar bra när det gäller att lära sig svara på ett papper vad som ingår, men när det gäller att göra det i praktiken krävs praktisk övning.

Här är i alla fall kraven enligt föreskriften (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr258.pdf):

11 § I säkerhetskontrollen ska ingå ett slumpmässigt urval eller samtliga av följande:
− belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal,
− vindrutetorkare och spolare,
− styrning,
− bromsar,
− hjul och däck,
− stänkskydd,
− hjulbultar,
− vätskor, till exempel spolarvätska, kylarvätska, bromsvätska och motorolja,
− bussens varningssystem,
− backspeglar,
− rutor,
− dörrautomatik/nödöppning,
− säkerhetsutrustning,
− färdskrivare.

12 § Om brister upptäcks vid säkerhetskontrollen ska den sökande föreslå hur de kan åtgärdas.

13 § Om sökanden använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen
.
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2009, 19:32:26 PM
Citat från: RoTe skrivet 28 september 2009, 10:13:18 AM
Jag trodde det handlade om uppkörningen, hade jag fel?

Men vad tråkigt detta forum skulle bli om inte en enda utsvävning fick förekomma.
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: bjalle skrivet 28 september 2009, 19:40:45 PM
Citat från: JDS skrivet 28 september 2009, 16:52:41 PM
Vet inte om du kanske redan har fått de svar du behöver, men själv har jag alltid haft lite blandade känslor för checklistor av det där slaget. De funkar bra när det gäller att lära sig svara på ett papper vad som ingår, men när det gäller att göra det i praktiken krävs praktisk övning.

Här är i alla fall kraven enligt föreskriften (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr258.pdf):

11 § I säkerhetskontrollen ska ingå ett slumpmässigt urval eller samtliga av följande:
− belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal,
− vindrutetorkare och spolare,
− styrning,
− bromsar,
− hjul och däck,
− stänkskydd,
− hjulbultar,
− vätskor, till exempel spolarvätska, kylarvätska, bromsvätska och motorolja,
− bussens varningssystem,
− backspeglar,
− rutor,
− dörrautomatik/nödöppning,
− säkerhetsutrustning,
− färdskrivare.

12 § Om brister upptäcks vid säkerhetskontrollen ska den sökande föreslå hur de kan åtgärdas.

13 § Om sökanden använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen
.


absolut är praktiskt övning de absolut bästa, tänkte bara få en liten hint om det i förrväg, vad som skiljde från lastbilskontrollen
Titel: SV: Säkerhetskontroll Buss
Skrivet av: RoTe skrivet 28 september 2009, 22:27:01 PM
Citat från: Verspieder skrivet 28 september 2009, 19:32:26 PM
Men vad tråkigt detta forum skulle bli om inte en enda utsvävning fick förekomma.

Jag tyckte det blev riktigt grötigt.