Och går man runt hörnet vid Skanstull....

Startat av Mr H, 27 oktober 2014, 18:33:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

I vänstertrafik körda man väl in via Skanstullsbron och släppte av resenärerna direkt vid refugerna vid Götgatan. Sedan rundade man gamla bryggeriet för att nå de olika hållplatserna vid Ringvägen, eller för att köra ett helt varv och parkera bussen om det fanns tid över för en fika eller lite killespel. Ibland blev det flera varv runt bryggeriet, särskilt om även godsexpeditionen skulle besökas innan näste sväng söderut.

Ted Selander

Citat från: Gunnar D skrivet 29 oktober 2014, 11:23:51 AM
En fantastisk bild egentligen, ser ut att vara hämtad från någon film.

/Gunnar

Ja, färgskalan är Roy Anderssons! Länkar till en bild ur "Du levande", med bussanknytning:
http://www.fsfsweden.se/ee/media/2008/You-The-Living-Still3.gif

Ingwar Åfeldt

Jag får tacka för alla positiva kommentarer om min bild. Jag tog den dagen efter jag hade köpt mig en ny Pentax Spotmatic.
Vad det gäller körväg till terminalen efter högertrafikens införande så är mitt minne inte det bästa. Jag borde komma ihåg, jag körde en eftermiddagstur på linje 731 till Stockholm samma dag som högertrafiken infördes. Jag vill minnas att åtminstone under en begränsad tid så körde vi (nya) Skanstullsbron, korsade Ringvägen och svängde sedan höger in på Ölandsgatan där det fanns avstigningshållplatser. När bussen var tom körde vi fram till och svängde höger på Östgötagatan ner till Ringvägen och körde Ringvägen till Älvsborgsgatan, svängde höger igen och runt kvarteret till terminalen. Men, som sagt, minnet är ganska suddigt.


M v h
Ingwar

Jan E

Ingwar, ditt minne är är inte suddigt vad gäller körvägen i högertrafik. Den vägen gällde 1975 och 1977 då jag körde de flesta 800-linjer som deltidsförare. 1978 var det den "nya" terminalen vid Ringvägen som gällde.


Jan E

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 30 oktober 2014, 23:36:39 PM
Jag får tacka för alla positiva kommentarer om min bild. Jag tog den dagen efter jag hade köpt mig en ny Pentax Spotmatic.
Vad det gäller körväg till terminalen efter högertrafikens införande så är mitt minne inte det bästa. Jag borde komma ihåg, jag körde en eftermiddagstur på linje 731 till Stockholm samma dag som högertrafiken infördes. Jag vill minnas att åtminstone under en begränsad tid så körde vi (nya) Skanstullsbron, korsade Ringvägen och svängde sedan höger in på Ölandsgatan där det fanns avstigningshållplatser. När bussen var tom körde vi fram till och svängde höger på Östgötagatan ner till Ringvägen och körde Ringvägen till Älvsborgsgatan, svängde höger igen och runt kvarteret till terminalen. Men, som sagt, minnet är ganska suddigt.


M v h
Ingwar

Intressant, linje 64 baklänges alltså kanske man skulle kunna kalla det! Då var alltså gamla avstigningsplatsen från vänstertrafikens dagar någon form av mellanlagring av bussar? Man kanske kan se det så här också, med mångårig erfarenhet av järnvägsplanering och framförallt rangerbangårdar, så brukar jag ställa frågan "var fikar personalen någonstans"? Så utgår man från det i planeringen för det är så det kommer att bli i verkligheten i alla fall  ;D ;D ;D.!
Utredare som inte är uppmärksamma på sådant brukar oftast misslyckas! Alltså ni fikade förmodligen vid terminalen väster om Götgatan?

Nu har jag inte t-banenedgångarna i huvudet men en finns (fanns?) ju definitivt öster om Götgatan. Om det inte fanns någon på västra sidan så var det ju extra smart att lämna av till höger så slapp man gångströmmen över Götgatan!

Mr H

Jan E

#20
Här är en titt runt samma hörn några år senare. Närmare bestämt den 28 december 1977 som väl var den sista eller åtminstone någon av de sista dagarna innan terminalen flyttade österut.



Bilden är tagen på fri hand strax före kl 15 så skärpan är lite dålig. 

Trist att bilden inte syns, återkommer när jag fixat till länken eller skaffat en ny tjänst.

Jan E

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan E skrivet 04 november 2014, 17:15:44 PM
Här är en titt runt samma hörn några år senare. Närmare bestämt den 28 december 1977 som väl var den sista eller åtminstone någon av de sista dagarna innan terminalen flyttade österut.



Bilden är tagen på fri hand strax före kl 15 så skärpan är lite dålig. 


Jan E


Bilden syns inte utan inloggning. Dropbox är hopplöst när det gäller att visa bilderna i andra forum. Undvik att använda det. Photobucket t ex brukar det inte vara några problem med så länge man håller sig till rimligt antal bilder alternativt betalar för sig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)