Dagens lokaltidningsbesvikelse: Ida blev inlåst på bussen

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 november 2012, 15:55:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Jag tänker mer på vi som kör  linjevagnar där är det väldigt ovanligt med låsta vagnar . Lite annorlunda med beställning
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Danne B.

Långt ifrån första gången nå´n gråter ut i media över att busschauffören glömt(!?) dom på bussen... Eget ansvar hos individen existerar inte.

När jag körde buss förut var det en passagerare som somnade längst bak, nedsjunken så han inte syntes bakom ryggstöden. Han följde, utan min vetskap, med mig och tankade innan han plötsligt tjoade till när jag kommit ut på vägen igen. :) Först var han irriterad över att han nu skulle komma försent till sitt jobb, men han lugnade ner sig när jag förklarade att han ju faktiskt kunde klivit av när vi var där 20 minuter tidigare... Skjutsade faktiskt tillbaka honom då jag ändå hade lugnt en stund.

Fast vem vet, han kanske bara gillade att åka buss egentligen... ;)

//Danne

Jacob

Somnade själv på SL818 igår och vaknade i Handengaraget, dock var chauffören kvar så det var bara att knalla ut på gatan och ta en buss till Handenterminalen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 15 november 2012, 23:45:15 PM
Jag tänker mer på vi som kör  linjevagnar där är det väldigt ovanligt med låsta vagnar . Lite annorlunda med beställning

Det beror på. De beställningsbussar jag kört de senaste åren kan fram- och mittdörr alltid låsas upp inifrån med att man vrider ett svart låsvred ett kvarts varv. Inga nycklar behövs. Därefter använder man det rödgula vredet för att släppa ut luften. Men det kräver förstås tillräckligt ljus, samt kunskap i hur dörrarna fungerar.

Lite skrämmande är det att så många skulle bli "inlåsta" i en buss om föraren t.ex slås ut eller blir medvetslös. Jämfört med informationen och säkerhetsgenomgångarna ombord på flyget.

Olof Lagerkvist

Danska Midttrafik, som nyligen blivit kända för sina lite originella reklamfilmer, har nu en film med lösning på detta med resenärer som somnar på nattbussen:
http://www.youtube.com/watch?v=KUoASA35Ab4

;) :D
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Nico

Det där borde man nästan ha med i utrustningen för trafikledningsbilar...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 17 november 2012, 15:06:19 PM
Danska Midttrafik, som nyligen blivit kända för sina lite originella reklamfilmer, har nu en film med lösning på detta med resenärer som somnar på nattbussen:
http://www.youtube.com/watch?v=KUoASA35Ab4

;) :D

Citat från: Nico skrivet 17 november 2012, 16:54:08 PM
Det där borde man nästan ha med i utrustningen för trafikledningsbilar...  :P

Denna funkar också! ;D

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Ronald M. Jannesson

Kort sagt; vi bussförare har en "körorder" från punkt A till punkt B, dock med "godsets" eventuella ändring av destination, men i övrigt. "Godset" i "våra" hänseenden är ju i bästa fall levande?? IAF. har "godset" sitt ansvar, d.v.s. när du ska transporteras per fordon får du själv ta ansvar för att du själv kommer dit du ska. Man kan aldrig lasta någon annan för att man hamnar någon annanstans oavsett om du är trött el. full el. dylikt! Hamnar man i den situationen får man ta det för vad det är helt enkelt!! Så var det förr men nu ska det va så himla mycket hjälp till höger och vänster. Varför ska "jag" då typ" köra hem"  >:(någon som inte kan ta ansvar för sig själv? Stanna hemma för fasen så slipper "VI"  bli uthängda i Media m.m.

Ersa

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 november 2012, 19:59:49 PM
Kort sagt; vi bussförare har en "körorder" från punkt A till punkt B, dock med "godsets" eventuella ändring av destination, men i övrigt. "Godset" i "våra" hänseenden är ju i bästa fall levande?? IAF. har "godset" sitt ansvar, d.v.s. när du ska transporteras per fordon får du själv ta ansvar för att du själv kommer dit du ska. Man kan aldrig lasta någon annan för att man hamnar någon annanstans oavsett om du är trött el. full el. dylikt! Hamnar man i den situationen får man ta det för vad det är helt enkelt!! Så var det förr men nu ska det va så himla mycket hjälp till höger och vänster. Varför ska "jag" då typ" köra hem"  >:(någon som inte kan ta ansvar för sig själv? Stanna hemma för fasen så slipper "VI"  bli uthängda i Media m.m.

Gods? Jag skulle hellre vilja kalla resenärerna för "kunder", varav många av dem har särskilda behov. Visst har det blivit lite krångligare efter att mycket färdtjänst och närtrafik dragits in, och "alla" nu ska åka vanliga busslinjer. Detta samtidigt som vi busschaufförer inte fått mer utbildning att hantera bredden på den allt bredare kundkretsen.
Vad gäller "kvarglömda resenärer" kan man med lätthet införa ett mer eller mindre krav på förarna, att de måste börja gå igenom hela den upptända bussen vid ändhållplatsen innan de tomkör till sin depå. Då slipper alla få med sig folk till depån. Om det nu är resenärer som somnat i bussen kan dessa då förhoppningsvis släppas av på något bättre ställe än vid för dem okända bussdepåer, som ofta ligger långt från närmsta hållplats.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2012, 21:42:22 PMVad gäller "kvarglömda resenärer" kan man med lätthet införa ett mer eller mindre krav på förarna, att de måste börja gå igenom hela den upptända bussen vid ändhållplatsen innan de tomkör till sin depå. Då slipper alla få med sig folk till depån.

Just detta ska väl egentligen inte behöva regleras skriftligen utan detta är redan en av de oskrivna regler som finns på nästan alla håll, dvs. kolla så att du är helt klar, och har så gjort under många år.

I bussfallet då så är det inget nytt att man får lyfta på ändan och ta en snabbkoll genom hela vagnen, så ingen sover samt att man ser om det finns något kvarglömt, innan man drar iväg till garaget.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

sa0azs

#26
Citat från: Ersa skrivet 18 november 2012, 21:42:22 PM
Vad gäller "kvarglömda resenärer" kan man med lätthet införa ett mer eller mindre krav på förarna, att de måste börja gå igenom hela den upptända bussen vid ändhållplatsen innan de tomkör till sin depå. Då slipper alla få med sig folk till depån. Om det nu är resenärer som somnat i bussen kan dessa då förhoppningsvis släppas av på något bättre ställe än vid för dem okända bussdepåer, som ofta ligger långt från närmsta hållplats.
Ett skäl är att kontrollera så att det inte är något sjukdomsfall, som behöver tas om hand.

Ett annat bra skäl till att titta att bussen är tom innan man åker till depån är skadegörelse. Oavsett om det nu är någon som gömmer sig för att uppsåtligen idka dylik, eller mer troligt någon fylla som gör det i frustration över att ha hamnat i depån.

Jag trodde för övrigt att man faktiskt hade det som krav att säkerställa att fordonet är tomt.

Ersa

Citat från: sa0azs skrivet 18 november 2012, 23:44:15 PM
Jag trodde för övrigt att man faktiskt hade det som krav att säkerställa att fordonet är tomt.

Yrket vore bra mycket trevligare om alla förare alltid kontrollerade att bussen (inkl toaletten) är folktom innan körningen till garaget, och vid garaget stängde alla fönster och takluckor. På Swebus Express står det t.ex i körspecen att förarna skall hänga tillbaka alla gardiner samt räta upp alla stolsryggar innan man kan börja bege sig hemåt.

yngrot

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 november 2012, 19:59:49 PM
Kort sagt; vi bussförare har en "körorder" från punkt A till punkt B, dock med "godsets" eventuella ändring av destination, men i övrigt. "Godset" i "våra" hänseenden är ju i bästa fall levande?? IAF. har "godset" sitt ansvar, d.v.s. när du ska transporteras per fordon får du själv ta ansvar för att du själv kommer dit du ska. Man kan aldrig lasta någon annan för att man hamnar någon annanstans oavsett om du är trött el. full el. dylikt! Hamnar man i den situationen får man ta det för vad det är helt enkelt!! Så var det förr men nu ska det va så himla mycket hjälp till höger och vänster. Varför ska "jag" då typ" köra hem"  >:(någon som inte kan ta ansvar för sig själv? Stanna hemma för fasen så slipper "VI"  bli uthängda i Media m.m.




På något sätt känns det som att vi förare ska hålla koll på allt och alla. Vart tog det egna ansvaret vägen  ????  Jag har en känsla av att förr visste man när bussen gick man visste  att man fick hålla sig vaken för att komm av på rätt ställe..  För att inte prata om all öl opch mat som konsumeras ombord  det hände knappt förr. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

När man satt på "fyllexpressen" gamla linjesträckningen 591 så var det ofta man fick hjälpa kollegor att väcka pax
vid Jakobsbergs Station och Galgbacken.
Till dessa ställen hade jag förstärkning och de hade tomkörning tillbaka till Vasagatan,
tricket vi använde kallades "kycklingbröst" av polisen men de flesta var lättväckta.

Stammisarna var också intressanta hade en äldre "farbror" som alltid var noga med att dra i linan i tid utom en natt då han hade somnat
snäll förare som jag var då så stannade jag bussen öppnade bakdörren ruskade lite på honom och sa -du är hemma nu.
Tillropen som jag fick av de andra "stammisarna" värmde mitt numera iskalla hjärta med tillrop som -wow han vet var vi skall av om vi somnar.

/Lennart