Nostalgia Special - nytt nummer

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 maj 2012, 17:18:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I dag damp den ned i brevlådan, ett nytt nummer av Nostalgia Special Bussar & Spårvagnar. Helt klart det bästa numret hittills. Åtminstone omslaget samt sidorna 2, 3. 4 och 5.  :D

I numret kan man stifta bekantskap med Klubb Gamla 45an och vår Volvo B513 från 1945. Fler bussnackare och deras bussar finns också med som Erik Tannerbring och Lasse Sander. Det finns artiklar om ASJ Condor, van Hool och SKV. Vidare en artikel om Stockholm på 60-talet med såväl bussar som spårvagnar. Och en massa annat, mest bussrelaterat.

Säljs på Pressbyrån och hos ICA. Och många andra ställen. Den har inte kommit  på hemsidan ännu men det kommer säkert och då kan man även köpa tidningen via den. Kostar 69 kronor över disk.
http://www.fabasshoppen.se/losnummer/nostalgia_special/

Det är som alltid en högtidsstund när ett nytt nummer av Bussar & Spårvagnar kommer ut. Så även denna gång. Ni kan till och med se en bild på mig om ni tittar noga.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erik Tannerbring

Jag såg dig Staffan! Köp tidningen nu alla så den inte dör ut! Denna hobby behöver reklam..

Björn Forslund

Ja, gack nu ut till er närmast välsorterade hökare o köp tidningen. Njut särskilt av artiklarna om Condor och stockholmskt 60-tal!

1896


BengaB40

Hej! Vilka intressanta reportage och historiker! Tack för en härlig läsupplevelse! Hälsn. BengaB40

TobbeH

Det var riktigt bra och intressanta artiklar. Jag tycker att det är det bästa numret hittills. Speciel artikeln om Stockholm på 60-talet. :D
Trafikledare i Slussen

BG

Verkligen kul och värmande att så många gillar tidningen!


Med veteranhälsningar

Bengt Gustafsson
Redaktör

Peter Öden

Hej !

Tack för en mycket trevlig och läsvärd utgåva av tidningen, många intressanta reportage !

Mvh Peter Ö

Mattias

Instämmer i hyllningskören, riktigt intressant läsning.
Tack för en mycket bra utgåva av tidningen!

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Affe/Märsta

Har precis bläddrat igenom det nya nummret
mycket trevligt.
Affe Märsta.

Greger Larsson

Javisst, mycket trevligt nummer! Och uppslag till fler finns ju onekligen. Tänker bl a på Harmening-bussen, renoveringen av Chevan på Gotland m m, m m.
Några felaktigheter finns med, men det är kanske svårt att helt komma ifrån. I alla fall så att vi messerschmidtar blir nöjda...
Bl a har man nog rullat iväg lite väl långt med miltalet på Arvingarnas buss. Linje 100-bussarna kunde väl teoretiskt komma upp i 35000 mil/år, men jag tror knappast någon gjorde det, i synnerhet inte i snitt över tioårsperioden de var i trafik. Sen är ju inte Arvingarnas buss en sådan, utan en godsbuss och de rullade väl 15-20000 mil/år.
För övrigt kul med en leveransbild på en buss som man kört måånga gånger mer mot slutet av dess omloppstid s a s.

/GL

groenis

Björn
Ordet "Hökare" har jag inte sett sen den saliga tidningen "MAD" försvann.

/Lennart

Mats Karlsson

Citat från: groenis skrivet 31 maj 2012, 23:26:26 PM
Björn
Ordet "Hökare" har jag inte sett sen den saliga tidningen "MAD" försvann.

/Lennart
Jag som aldrig tidigare har hört uttrycket "hökare" var tvungen att kolla upp detta och fann följande på Wikipedia:
"Hökare, äldre benämning på detaljhandlare (i synnerhet i livsmedel), vilken förestod ett hökeri (hökarbod). Ordet kan eventuellt härledas från fornsvenskans huka; mångla, men är av omtvistat ursprung."

Tyvärr finns inte senaste numret av Klassiska Bussar i Karlskogas största och häftigaste hökeri. Varför vet jag inte. De två tidigare numren fanns där. I stället hittade min hustru tidningen i stans "Nöjesbutik" som har har ett ganska stort utbud av tidskrifter.



Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 juni 2012, 08:22:17 AM
Jag som aldrig tidigare har hört uttrycket "hökare" var tvungen att kolla upp detta och fann följande på Wikipedia:
"Hökare, äldre benämning på detaljhandlare (i synnerhet i livsmedel), vilken förestod ett hökeri (hökarbod). Ordet kan eventuellt härledas från fornsvenskans huka; mångla, men är av omtvistat ursprung."

Tyvärr finns inte senaste numret av Klassiska Bussar i Karlskogas största och häftigaste hökeri. Varför vet jag inte. De två tidigare numren fanns där. I stället hittade min hustru tidningen i stans "Nöjesbutik" som har har ett ganska stort utbud av tidskrifter.

Verkar som om ordet inte varit så allmänt utan kanske bara använts mera lokalt. T ex "Hökarängen" i Stockholm.
Hursomhelst är det kul som nostalgiker att använda gamla fina ord som kanske annars försvinner i dagens internationaliserade samhälle.
Mats, du får ta ett snack med din lokale hökare om sortimentet i butiken!  ;)

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2012, 09:57:02 AM
Hursomhelst är det kul som nostalgiker att använda gamla fina ord som kanske annars försvinner i dagens internationaliserade samhälle.

Det är alltid kul när ord som idag upplevs som lite "eljest" aktivt används i dagens svenska! ;)
Och vad bra att en förklaring till ordet fanns på Wikipedia.

Angående tidningen har den nyligen införskaffats från den lokale hökaren.