Bussar i Örebro i augusti 1987

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 december 2009, 11:31:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

var den kvar så länge  :o Jahaja. Jag kanske har lite dålig tidsuppfattning. Var ju inte så jätte gammal då
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mustman

"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

bilomnibussen

Tänk vad tiden går. Jag trodde det var 2005 men det var nog 9 januari 2004 som var sista trafikdagen. Då gick jag runt och tog ett antal bilder av anläggningen och några bussar och förare. Kunde lägga ut bilderna men jag har aldrig snappat hur man kan lägga ut flera bilder sådär i en serie och lagom stora. Numera är ju busstationen invid Universitetssjukhuset men det är ingen riktig busstation. Det är en godsexpedition med uppehållsrum och uppställningsplatser utanför. De resenärer som dristar sig dit återförvisas omedelbart till hållplatserna utanför sjukhuset. Det är resecentrum invid järnvägsstationen som närmast skall fungera som busstation.
Mvh Jan G

bilomnibussen



Hej! Nu får ni i alla fall se en bild av busstationen på dess sista trafikdag som var den 9 januari 2005, jo, på en av mina bilder finns ett plakat på en av dörrarna som hänvisar till den nya busstationen fr o m 10 januari 2005. De två dörrarna ut mot Klostergatan till vänster i bild var kund-ingången. Den stora igensatta porten tillhörde den ursprungliga lastkajen för NBJ:s och TGOJ:s godsbussar. Busspåren med sina refuger finns till höger om byggnaden.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 29 december 2009, 23:21:19 PM
Hej! Nu får ni i alla fall se en bild av busstationen på dess sista trafikdag som var den 9 januari 2005, jo, på en av mina bilder finns ett plakat på en av dörrarna som hänvisar till den nya busstationen fr o m 10 januari 2005. De två dörrarna ut mot Klostergatan till vänster i bild var kund-ingången. Den stora igensatta porten tillhörde den ursprungliga lastkajen för NBJ:s och TGOJ:s godsbussar. Busspåren med sina refuger finns till höger om byggnaden.
Mvh Jan G

Tack, då fick vi den saken utrett. Det slog mig sedan att den gamla Busstationen och Resecentrum användes parallellt ett tag. Jag bytte ofta tåg i Örebro under åren 2004-2006 och fick då en dryg timme till förfogande där. Det var alltså vid ett senare tillfälle än 2004 som jag noterade att busstationen skulle stängas. Det kan rentav ha varit den 8 januari 2005. Den dagen hann jag just hem till Borås innan vinden tog i rejält. Det var stormen Gudrun.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Det var nog meningen att resecentrum och den nya busstationen vid Universitetssjukhuset skulle tas i bruk samtidigt men bl a kommunens strul med bygglovet för busstationen försenade det hela flera år. Resecentrum togs i bruk med början eftervintern 1999. I den nya busstationen har vi bra lokaler och kommunikationsläget är bra för de sjukhusanställda m fl. Dock är det besvärligt att ta sig ut i den ymniga eftermiddagstrafiken där.
Mvh Jan G