Huvudmeny

Brommadepån

Startat av Zella, 07 september 2008, 11:25:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Den som ligger vid Ulvsundaplan... dom kör väll linjerna 110-127,198,199, 560. Jag har kollat lite och det verka som dom flesta linjer är rätt korta.

Ringmarcks sida (http://ringmarck.fateback.com/swebus_bromma.htm) stämmer den med bussar... eller är det mycket nytt som kommit.


Zella


Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 september 2008, 11:43:31 AM
Gissar att man bör ha ett 80 tal bussar tillsammans i Bromma och Lundadepåerna, just nu verkar det vara inflyttning av beg Vo B10BLE från 1999-2000 som är på gång, en del som en gång levererades nya till Bromma. Samtidigt flyttas Citaro från 2005 till Skövde.

Sen har Swebus Bromma ett antal platser inne i Vällinbydepån vill jag minnas. Vad kan det vara, 5-6 bussar?

Nico


Citat från: Tomas Fransson skrivet 07 september 2008, 11:25:07 AMDen som ligger vid Ulvsundaplan... dom kör väll linjerna 110-127,198,199, 560. Jag har kollat lite och det verka som dom flesta linjer är rätt korta.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 september 2008, 11:43:31 AM
Gissar att man bör ha ett 80 tal bussar tillsammans i Bromma och Lundadepåerna,

Det stämmer att övervägande delen av linjerna är ganska korta. De enda längre egna linjer man har är 112, 113, 117, 118 samt i synnerhet då 119 och nattlinjen 198. Nattlinje 199 går en liten bit den också, men har så låg turtäthet att den knappt är värd att räkna med. 560 tillhör avtalsområde Sigtuna / Väsby och som jag fattat det så kör Bromma bara enstaka turer på den linjen.



Brommadepån har f.n. avtalet på följande linjer.

110: Alvik - Johannesfred - Bromma flygplats
112: Spånga stn - Johannesfred – Alvik
113: Blackebergs gård - Islandstorget - Solna C
114: Alvik - Minneberg – Alvik (ringlinje)
115: Vällingby - Råcksta – Vällingby (ringlinje)
116: Vällingby - Spånga stn
117: Spånga stn - Brommaplan
117X: Flysta - Brommaplan
118: Vällingby - Spånga stn - Rissne - Hallonbergen
119: Backlura - Hässelby strand - Spånga stn - Solna C
124: Abrahamsberg - Alvik
127: Brommaplan - Nockebyhov – [Blackebergs gård]
158: Spånga stn – Vällingby (endast under högtrafik måndag - fredag)
198: Sergels torg - Fridhemsplan - Alvik – Brommaplan - Vällingby - Backlura
199: Vällingby -  Spånga stn - Rissne - Hallonbergen (endast natt mot lördag och söndag)



Vad gäller antalet bussar så är det väl frågan om de är ens 80 stycken sammanlagt? Detta då linjerna som sagt är relativt korta och även få så kanske inte behovet heller är så stort. Lundadepån är ju än så länge samma sak om Evo Bus garageplan och där ryms nog inte mer än kanske 8-10 vagnar. Likaså går det inte in så många i Vällingbydepån. Hur många som får plats i Brommahallen vet jag inte riktigt, men har hört att det kan kanske vara ett 40-tal. Lär väl kanske bli lite mera utrymme i den nya depå som byggs i Lunda, men den är väl inte klar förrän allra tidigast till våren skulle jag gissa på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Zella

Så bromma ska läggas ned där den är idag... var exakt ska den nya depån ligga... Hornsberg skulle väll vara kvar på samma ställe fast under jord ?.

Nico


Hela Brommahallen ska flytta till en ny anläggning/depå som byggs i Lunda industriområde i Spånga. Troligen kommer även uppställningen i Vällingby läggas ned då marken runt omkring är attraktiv för olika typer av bebyggelse och förtätning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael Ringmarck

Brommas trafikområde är som sagt uppdelat på tre depåer, Brommahallen, Lunda och Vällingby. Vi har 69 kortvagnar och 3 ledvagnar. Vagnparken består av:

20 st Scania MaxCi
15 st Scania Omnicity
2 st Scania Omnilink
8 st Scania CN113CLB
2 st Volvo B10BLE
1 st Volvo B7
21 st Mercedes Citaro
3 st Mercedes Citaro Led

Av dessa är 25 st stationerade i Lunda, 10 st i Vällingby och resten i Brommahallen. Vagnarna cirkulerar mellan depåerna för att kunna tankas, tvättas och mekas.

Förutom de linjer som är uppräknade kör vi enstaka turer på Mälaröarna, linje 302, 305, 309 och 323. Dessa kommer tillsammans med 560 att försvinna i vår när Arriva tar över driften där.

Kvarne

Citat från: Mrbuss skrivet 09 september 2008, 12:19:31 PM
Brommas trafikområde är som sagt uppdelat på tre depåer, Brommahallen, Lunda och Vällingby. Vi har 69 kortvagnar och 3 ledvagnar. Vagnparken består av:

20 st Scania MaxCi
15 st Scania Omnicity
2 st Scania Omnilink
8 st Scania CN113CLB
2 st Volvo B10BLE
1 st Volvo B7
21 st Mercedes Citaro
3 st Mercedes Citaro Led

Av dessa är 25 st stationerade i Lunda, 10 st i Vällingby och resten i Brommahallen. Vagnarna cirkulerar mellan depåerna för att kunna tankas, tvättas och mekas.

Förutom de linjer som är uppräknade kör vi enstaka turer på Mälaröarna, linje 302, 305, 309 och 323. Dessa kommer tillsammans med 560 att försvinna i vår när Arriva tar över driften där.

Va? Kommer 560 försvinna "från Bromma"....? Den kommer du väl sakna...?  ;D :D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mikael Ringmarck

Citat från: Kvarne skrivet 17 september 2008, 08:30:26 AM
Va? Kommer 560 försvinna "från Bromma"....? Den kommer du väl sakna...?  ;D :D

Är du rolig eller?!  :-X  :P Just nu vill jag inget hellre, men det ändras nog med tiden ska du se  ;)