Olaglig genväg stort problem för busstrafik

Startat av Johan Hansson, 04 september 2008, 10:31:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Nico skrivet 10 september 2008, 23:11:00 PM
Fanns väl några sådana pollare i SL-land där 55:an rullade ut från Tullgårdsgatan mot kajen i Norra Hammarbyhamnen. Vet dock inte om de är kvar för det vart något rabalder vill jag minnas om någon fylltratt till cyklist som körde på dessa i uppfällt läge.

Det finns på norrsidan av Söderhallen där 2:an går ner mot Tegelviksgatan. Jag vet inte om de används längre, men de var i drift i alla fall ett halvår efter att rampen byggdes.

K R

Citat från: Nico skrivet 10 september 2008, 23:11:00 PM
Fanns väl några sådana pollare i SL-land där 55:an rullade ut från Tullgårdsgatan mot kajen i Norra Hammarbyhamnen. Vet dock inte om de är kvar för det vart något rabalder vill jag minnas om någon fylltratt till cyklist som körde på dessa i uppfällt läge.

Hej!
Jag vill minnas att det var en (nykter) cyklist som körde över dessa pollare i nedsänkt läge
och precis när han passerade över dessa åkte de upp utan förvarning,
vilket resulterade i en vådlig kullkörning för cyklisten.

I samband med denna händelse framkom att pollarna vintertid automatiskt med visst intervall
sänktes ner utan att någon buss skulle passera för att de inte skulle kärva ihop i kylan.

Detta var alltså fallet i denna specifika händelse.
Cyklisten hade på långt håll sett att pollarna var nere, inte iakttagit någon buss som
borde ha aktiverat sänkningen av dessa, antagit att de var ur funktion och... Pang!

mvh K R

Simon Bertilsson

Citat från: LarryB skrivet 09 september 2008, 22:13:51 PM
Rörliga pollares inverkan på stollar kan med fördel studeras på YouTube ;D
http://www.youtube.com/watch?v=hCSsope5vOA bjuder på en gammal klassiker, men flera höjdare finns bland "Related videos"

Underbart! Äntligen en lösning där det faktiskt svider för trafiksyndarna, mer än vad eventuella böter gör.  :D

Johan Hansson

Citat från: K R skrivet 10 september 2008, 23:32:35 PM
Hej!
Jag vill minnas att det var en (nykter) cyklist som körde över dessa pollare i nedsänkt läge
och precis när han passerade över dessa åkte de upp utan förvarning,
vilket resulterade i en vådlig kullkörning för cyklisten.

I samband med denna händelse framkom att pollarna vintertid automatiskt med visst intervall
sänktes ner utan att någon buss skulle passera för att de inte skulle kärva ihop i kylan.

Detta var alltså fallet i denna specifika händelse.
Cyklisten hade på långt håll sett att pollarna var nere, inte iakttagit någon buss som
borde ha aktiverat sänkningen av dessa, antagit att de var ur funktion och... Pang!

mvh K R

Ont det gör ont men  ;D...
Cyklar man där dagligen och vet att det finns såna pollare så måste man utgå från att de alltid är i drift och att den snart höjs upp igen.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.