Vilka bussar för SL E43 (Saltsjöbanan efter SS trafikstart)?

Startat av -B8RLE-, 21 november 2024, 14:04:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

-B8RLE-

All ersättningstrafik för SL:s normalspåriga lokalbanor, främst alltså den planerade ersättningsbusstrafiken för Saltsjöbanan i dagsläget, utgår idag från Brommadepån (VR), som deponerar 33 bussar i det syftet.
Men det närmar sig tills Stockholms Spårvägar, förkortat SS tar över denna trafik, samtidigt som tågtrafiken på större delen av Saltsjöbanan återupptas den 15 december, vilket minskar antalet bussar inom den ramen med 4-5 stycken(?). De är väl kontrakterade med Keolis vad gäller ersättningstrafik nuförtiden, så vi lär se fler och fler Keolisar på den trafiken, efter trafiksättningen av MAN el i E42 + Nobinas start på E37 och sedan E36, om jag inte är ute och cyklar nu?
Jaha, hej?!

Ulf Berlin

Står det verkligen 33 bussar uppställda i reserv för ev ersättningstrafiken ??? /Ulf

homer

har du källor på att saltsjöbanan verkligen kommer börja rulla 15 december?

-B8RLE-

Inom T25-dokumentet står detta:
CitatTrafikförvaltningen arbetar för att under T25 kunna trafikera med tåg mellan
Solsidan/Saltsjöbaden och Saltsjö-Järla. Sträckan Saltsjö-Järla – Slussen ersätts även
fortsättningsvis med buss.
Enligt plan ska tågtrafiken återupptas i och med bägge skiften den 15 december, fast endast till och från Järla. Där hänvisas man till befintlig NV-trafik för vidare färd in till stan. Den planerade ersättningstrafiken kommer fortsätta med befintligt utbud fram tills att banan återläggs in till Henriksdal/Slussen, förutom linje 25F som ska läggas ned när det säkerställs att tågtrafiken går problemfritt.
Jaha, hej?!

IvveRivve004

Jag förmodar att trafiken för busslinjerna 25M och 26M minskar när tågen ändå börjar trafikera både Saltsjöbaden och Solsidan...