Nya Solaris till Nobina (SL) siktade

Startat av Ted Selander, 11 november 2024, 15:14:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Vid Vätterleden längs E4 vilade sig 5314 och 5342 nu på eftermiddagen. Vid Vista kulle stod ytterligare en kamrat.

AO

Sjukt snygga! Ska bli väldigt kul att se i trafik. Håller tummarna för att även Solaris 12m och 18m får komma till SL i framtiden.

eliaS

vet att 12 meter är påväg kommer inte ihåg om 18 meter skulle komma också

virtual1

18 meter är inte aktuella vad jag vet...

elliot

-B8RLE-

Ja, de ska till Nacka/Värmdö. 40 st. till Björknäs samt 15 st. till Charlottendal. (Felaktigt märkta som led, men det är de boggi som är på bild högst ovan).
https://www.nobina.se/uppstart-nv/nacka-varmdo/fragor-och-svar/#avtalet
Jaha, hej?!

virtual1

Men nu blir jag konfunderad, i SSV är det sagt 12M solaris och nu verkar det vara 18M Solaris till Nacka/Värmdö, men vart ska boggibussarna som är ovan då någonstans? och vilket ursprung?

B10M

Jag tror att det står fel i länken och att "Solaris Led el" ska vara boggi. För enligt https://www.nobina.se/siteassets/dokument/uppstartsdokument/presentation-infomote---uppstart-nacka-varmdo-final.pdf på sida 21 står det att det ska vara 55 Boggi Solaris.

-B8RLE-

Inte ens största felskrivningen i den tabellen: de 19st S531DT för linje 474 betecknades som MAN (omloppskod BED), och TYGA/HAGA-Citywideboggi betecknades med omloppskod LER i samma panel på Nobinas sida om NV/E36 "Frågor och svar".
Jaha, hej?!

virtual1

Makes sense, men dåligt korrekturläst då!

B10M

Citat från: -B8RLE- skrivet 14 november 2024, 12:13:12 PMInte ens största felskrivningen i den tabellen: de 19st S531DT för linje 474 betecknades som MAN (omloppskod BED), och TYGA/HAGA-Citywideboggi betecknades med omloppskod LER i samma panel på Nobinas sida om NV/E36 "Frågor och svar".

Citywideboggi är från serien 3873-3907 antar jag? Vad ersätter dessa i Tyresö/Haninge?

-B8RLE-

Kan anta att nummerserien för dessa Solaris blir 5300-5354. Händigt när den närmsta upptagna inv.numret är 5270.
Och för de importerade 12m-norrmännen till Eriksberg skulle det då vara lämpligt att ta 5276-5299 såvida man inte vill fortsätta på 60xx/61xx.
Jaha, hej?!

Fredrik Klint

Vet man vad det blir för nytt till Nyboda, MAN el?

virtual1

5303, 5304 och 5306 är nyligen använda hos Nobina, de har tidigare IAF vart restriktiva med att återanvända nummer så snabbt, så får väl se hur numreringen blir...

-B8RLE-

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 november 2024, 14:55:54 PMVet man vad det blir för nytt till Nyboda, MAN el?
Angående E37, så är 115 MAN el (100st 12E, 15st 18E) beställda till både Nyboda och Gubbängen. Ingen uppgift om fördelningen av hur de ska placeras, men Nyboda kommer ha 39st depåladdare och Gubbängen 24st, så räkna ifrån det.
Övriga nya flottan är dieseldrivna MAN, bland annat 90st 19C samt Sverigepremiär för Lion's Intercity LE.

Nobina SSV flotta: https://www.nobina.se/siteassets/dokument/uppstartsdokument/presentation-infomote---uppstart-hbs-final.pdf (Sida 18)
Jaha, hej?!