När brukar ni använda alkolås på bussarna?

Startat av Samuel KVR, 19 oktober 2024, 22:24:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samuel KVR

Hur många gånger per dag måste ni blåsa i alkolåsen?

Gäller det morgon när man tar ut bussarna och vid förarbyten?
Eller gäller det BARA på morgonen när man tar ut en buss från depå och efter 15 minuters avstängd buss vid längre pauser?
Hur ser det ut i era företag och områden med den saken.

Nico

Kan bara svara för SL-land, men här ska man blåsa i alkolås vid alla vagnuttag samt att det alltid ska göras vid förarbyte. Om vagnen varit avstängd i mer än femton minuter (normalt) så brukar det oxå innebära att man får blåsa igen då det hela nollställs.

Då alkolås sedan inte är ett lagkrav, utan ett avtalskrav, så kan det säkert se lite annorlunda ut på andra håll i landet. Många avtal är dock ganska likartade så jag tror att skillnaderna överlag är ganska små. Speciellt med tanke på att det inte är så många bolag som kör och de brukar även hantera dylikt i sina resp. trafiksäkerhetspolicys.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Samuel KVR

Hur körs det på vissa bolagen?
För att hos Transdev jag känner till att den återställs med att dra ut förarkortet från Smartcard eller färdskrivaren för att logga ut från den såkallade FOL-plattan.

buskörare

Varje gång vi tar ut en buss eller löser av. Så det kan bli 1-4 ggr/dag, ibland mer om nån buss går sönder.

Arriva hade en liten nyckel man vred om för att stänga av/starta alkolåset. Vet inte om VR tagit över det systemet eller börjat med eget?
På Keolis förr, var det en knapp med samma funktion.

Transdevs system är ju säkrare på så vis att det inte går att slarva vid t.ex avlösning eller bussbyte.

Ted Selander

I Jönköpings stadstrafik (inga färdskrivare) finns det förutom i bussarna två fasta blåsmaskiner, utanför TL och i rastlokalen i centrum. Id är en liten bricka/plupp som man loggar ut/in vid start resp. avlösning.
Godkänt blås håller fyra timmar. Om första passet är 3 timmar följt av 45 min rast, så behöver du inte blåsa efter rast.