Bild: Keolis nya elbussar

Startat av JakobsOmni, 16 oktober 2024, 17:19:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JakobsOmni

MAN har börjat bygga på flera nya bussar som ska gå till Keolis. Dessa bussar (inkl. en ledvagn).
https://ibb.co/x5561Lc

-B8RLE-

Samtliga menade för Råsta/Lunda (nya avtalet Stockholm Nordväst) och skulle redan ha varit i trafik. Hur ser tidsplanen för trafiksättningen av dessa nu? Har hört från Keolisanställda under VR:s sista vecka att de ska tas i trafik nu i oktober.
Jaha, hej?!

JakobsOmni

Ingen aning faktiskt. Jag studerar på gymnasiet bredvid så ser nya bussarna dagligen (har gjort ett tag nu) så tog chansen att dra upp en bild. Tänkte någon skulle veta mer om dem. Kan säkert kolla upp när de ska iväg.

Ulf Berlin

Trevligt med(uppenbart)gamla SL nummer ;)
Vilka nummerserier gäller för dessa?/Ulf

buskörare

Nån som kört MAN och BYD och kan jämföra? Tycker illa om våra BYD av flera skäl, så nyfiken på om jag borde vara avundsjuk på dessa  8)

-B8RLE-

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 oktober 2024, 21:18:42 PMTrevligt med(uppenbart)gamla SL nummer ;)
Vilka nummerserier gäller för dessa?/Ulf

https://www.instagram.com/p/DBLmUtuselP/?img_index=2 I bilden ses att:
Fler 12E har nummer i 46xx medans 18E:n har numret 4137. Därför spekulerar jag för Nordväst att:
Kortvagnarna får ta hela nummerserien 46xx - rimligt ju när 100 stycken har beställts.
Ledvagnarna får fortsätta på Citys nummerserie, det vill säga att denna serie får ta inventarienumren 4115-4149, då 35 stycken har beställts.

I samma order beställde Keolis också 36st av likadan (års)modell till Grimbo, och spekulationen för dessa är en annan historia.
Jaha, hej?!

JakobsOmni

Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2024, 10:03:44 AMNån som kört MAN och BYD och kan jämföra? Tycker illa om våra BYD av flera skäl, så nyfiken på om jag borde vara avundsjuk på dessa  8)
BYD är kinesiskt skräp.

- MAN -

Riktigt fina bussar.  8) Ska bli kul att åka dessa.

Gano