Bild: Keolis nya elbussar

Startat av JakobsOmni, 16 oktober 2024, 17:19:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JakobsOmni

MAN har börjat bygga på flera nya bussar som ska gå till Keolis. Dessa bussar (inkl. en ledvagn).
https://ibb.co/x5561Lc

-B8RLE-

Samtliga menade för Råsta/Lunda (nya avtalet Stockholm Nordväst) och skulle redan ha varit i trafik. Hur ser tidsplanen för trafiksättningen av dessa nu? Har hört från Keolisanställda under VR:s sista vecka att de ska tas i trafik nu i oktober.
Jaha, hej?!

JakobsOmni

Ingen aning faktiskt. Jag studerar på gymnasiet bredvid så ser nya bussarna dagligen (har gjort ett tag nu) så tog chansen att dra upp en bild. Tänkte någon skulle veta mer om dem. Kan säkert kolla upp när de ska iväg.

Ulf Berlin

Trevligt med(uppenbart)gamla SL nummer ;)
Vilka nummerserier gäller för dessa?/Ulf

buskörare

Nån som kört MAN och BYD och kan jämföra? Tycker illa om våra BYD av flera skäl, så nyfiken på om jag borde vara avundsjuk på dessa  8)

-B8RLE-

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 oktober 2024, 21:18:42 PMTrevligt med(uppenbart)gamla SL nummer ;)
Vilka nummerserier gäller för dessa?/Ulf

https://www.instagram.com/p/DBLmUtuselP/?img_index=2 I bilden ses att:
Fler 12E har nummer i 46xx medans 18E:n har numret 4137. Därför spekulerar jag för Nordväst att:
Kortvagnarna får ta hela nummerserien 46xx - rimligt ju när 100 stycken har beställts.
Ledvagnarna får fortsätta på Citys nummerserie, det vill säga att denna serie får ta inventarienumren 4115-4149, då 35 stycken har beställts.

I samma order beställde Keolis också 36st av likadan (års)modell till Grimbo, och spekulationen för dessa är en annan historia.
Jaha, hej?!

JakobsOmni

Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2024, 10:03:44 AMNån som kört MAN och BYD och kan jämföra? Tycker illa om våra BYD av flera skäl, så nyfiken på om jag borde vara avundsjuk på dessa  8)
BYD är kinesiskt skräp.

- MAN -

Riktigt fina bussar.  8) Ska bli kul att åka dessa.

Gano

Lite OT men fy tusan vad man sabbat bussarnas utseende genom den lackeringen. Tycker annars att den nya generationens MAN sett rätt bra ut designmässigt, men detta är nog bland det fulaste på länge. När ska länstrafikbolagen lära sig att inte lacka områden som ska vara svarta med annan färg.

Walter

Vad tänker du på? Det blå som sitter vid strålkastarna tolkar jag som skyddstejp och inget som finns i SL designen heller.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Jörgen

Citat från: Walter skrivet 18 oktober 2024, 15:21:33 PMVad tänker du på? Det blå som sitter vid strålkastarna tolkar jag som skyddstejp och inget som finns i SL designen heller.

"Gano" var nog ute efter hur de har lagt röd folie under fönstren, jämför med Uppsalas modeller. Själv tycker jag likadaant som han, det vore snyggare med svart istället med rött.
https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2022/04/Elbuss-MAN-Uppsala.jpg
Mvh: Jörgen

Fredrik Klint

Ska det vara en massa svart under fönstren också blir det inte mycket yta kvar att lacka. Smaken är olika, jag tycker det här är snyggare med en rak linje rött under fönstren, det är tillräckligt med svarta partier ändå.

- MAN -

Citat från: Walter skrivet 18 oktober 2024, 15:21:33 PMVad tänker du på? Det blå som sitter vid strålkastarna tolkar jag som skyddstejp och inget som finns i SL designen heller.

Nix det är inte skyddstejp. Det är MANs ID-märke för elbussar. Alla elbussar från MAN har blått där. Det blå strecket finns även längs med karossens sidor, högt upp.

Walter

Jaha där ser man. Motsvarande modell hos Keolis trafik i Lund har inte den blå randen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!