Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö

Startat av Fredde, 10 oktober 2024, 21:57:32 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Sca.CN113

Ska bli mycket intressant att beskåda det kaos som kommer att uppstå när dubbeldäckare införs på linje 474.

Det säger sig självt att det inte kommer att fungera något vidare. I synnerhet i rusningstid.

Varför det inte kommer fungera är därför att det är alldeles för många hållplatser, alldeles för mycket folk och lägg där till att resan kommer ta märkbart längre tid.

Ledbussar däremot tar fler passagerare och tar sig fram smidigare. Vill man inte ha stående så är det ju inte något som en dubbeldäckare kan råda bot på ändå för då blir de stående i alla fall fast vid hållplatsen och väljer bilen istället. Det är vad jag tror.

Sen har vi Farstabron med kraftiga sidvindar när det blåser på. Jag antar att de är ca 4,2 m höga vilket gör att de kanske inte kommer under alla broar vid omlagd körväg. Folk som trängs i "trapphuset" och får vänta på varandra vid avstigning/påstigning är det som kommer göra det tidsödande.

elliot

Jo det är det största problemet, speciellt trängseln det behöver inte ens vara rusningstrafik för att det ska uppstå. Sedan när det gäller hållplatser kanske man tar bort några ''onödiga'' hållplatser längs linjen exempelvis Näset och Vik Central som båda har rätt så nära till andra hållplatser.   

Sca.CN113

#17
Nej, jag tror inte att det går att dra in hållplatser längs med linje 474 utan att det skulle uppstå protester - med all rätt! Linje 474 bör se ut som den gör idag utan indragna hållplatser, tycker jag.

B10M

Trängseln på linje 474 beror väl mest på förseningar. Linjer med hög turtäthet är väldigt känsliga för förseningar, om bussarna går var 4:e minut så räcker det med 2 minuters försening för att det ska bli 50 procent mer resenärer än vanligt. Om man bara ser till att bussarna går i tid så borde det fungera.

-B8RLE-

#19
Jag tror däremot att efter dubbeldäckarnas intåg på 474 så kommer påstigning mot respektive avstigning från Slussen-riktningen att slopas på Londonviadukten och Henriksdal av effektivitetsskäl, precis som på t.ex 639/676 fram till Arninge.
Jaha, hej?!

elliot

Citat från: Sca.CN113 skrivet 15 oktober 2024, 14:50:57 PMNej, jag tror inte att det går att dra in hållplatser längs med linje 474 utan att det skulle uppstå protester - med all rätt! Linje 474 bör se ut som den gör idag utan indragna hållplatser, tycker jag.

Samtidigt så bry de väl sig aldrig om det blir protester  ;D

Karsten

Citat från: -B8RLE- skrivet 15 oktober 2024, 15:09:17 PMJag tror däremot att efter dubbeldäckarnas intåg på 474 så kommer påstigning mot i respektive avstigning från Slussen-riktningen att slopas på Londonviadukten och Henriksdal av effektivitetsskäl, precis som på t.ex 639/676 fram till Arninge.

Avstigning vid Londonviadukten, Henriksdal och Nacka trafikplats är redan idag otillåten på Värmdölinjerna.

homer

Känns tråkigt att behöva stämma in i kråksången här men jag tror tyvärr inte heller att dubbeldäckare kommer fungera smärtfritt på 474.

Om det inte är strikt skrivet i avtalet att det ska finnas dubbeldäckare på linjen gissar jag att dom är borta inom ett år...

Fredde

Ja de skulle nog passa bättre på två av de tre linjerna som tar till höger vid Ålstäket...

Sca.CN113

Citat från: Fredde skrivet 15 oktober 2024, 22:44:24 PMJa de skulle nog passa bättre på två av de tre linjerna som tar till höger vid Ålstäket...

Det skulle nog inte fungera något vidare där heller på grund av alldeles för många hållplatser och hög belastning. Värmdö är alldeles för tätbebyggt för dubbeldäckare i linjetrafik oavsett om det är ute på Djurö/Vindö eller i Gustavsberg.

Ledbussar är bra och vinner i längden! (Haha!)

Dubbeldäckare är däremot bättre på långa sträckor med långt mellan stoppen. Enligt min åsikt.

Sputnik

Jag tror att det där bara är en fråga om tillvänjning, jag kan inte se varför det inte skulle fungera här när det fungerar bra i London. Det är inte precis så att det är lite folk och långt mellan hållplatserna där.

Sca.CN113

Citat från: Sputnik skrivet 16 oktober 2024, 11:43:06 AMJag tror att det där bara är en fråga om tillvänjning, jag kan inte se varför det inte skulle fungera här när det fungerar bra i London. Det är inte precis så att det är lite folk och långt mellan hållplatserna där.

Deras dubbeldäckare är tvåaxlade och tar sig fram smidigare och är bättre anpassade för ett på- och avflöde. Dessutom har de en lång tradition av dubbeldäckare där.

Dubbeldäckarna de sätter in på linje 474 är längre, tyngre boggiebussar. Nu tror jag inte att en dubbeldäckare av london-variant hade fungerat i alla fall på linje 474. Inte på linje 4 heller för den delen. 

buskörare


elliot

Nu blir det bara rena spekulationer här. Men Nobina kanske har andra planer med 474:an den kanske blir en ren motorvägslinje och slutar trafikera Gustavsberg? som sagt bara spekulationer.

buskörare

Citat från: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 12:37:04 PMDeras dubbeldäckare är tvåaxlade och tar sig fram smidigare och är bättre anpassade för ett på- och avflöde. Dessutom har de en lång tradition av dubbeldäckare där.

Dubbeldäckarna de sätter in på linje 474 är längre, tyngre boggiebussar. Nu tror jag inte att en dubbeldäckare av london-variant hade fungerat i alla fall på linje 474. Inte på linje 4 heller för den delen. 

Varför skulle det funka sämre för att de är längre och tyngre?