SJ skrotar Uppsalapendeln(!)

Startat av -B8RLE-, 27 augusti 2024, 16:04:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

-B8RLE-

Med anledning av "dålig lönsamhet" då man inte tjänade pengarna från Movingo-biljetterna som allra flesta Uppsalapendlare reser med, så har SJ idag med kort varsel bestämt att skrota sin regionaltågstrafik på sträckan Cst-U, alltså Stockholm - Uppsala, från och med tidtabellsskiftet 15 december.

https://www.dn.se/ekonomi/sj-lagger-ner-pendlartrafiken-mellan-stockholm-och-uppsala/ (Bakom betalvägg)

https://www.tv4.se/artikel/6adJmoz0FXTixVfeUW8pJP/sj-skrotar-uppsalapendeln

Jaha, hej?!

S Svensson

Mycket talar för att berörda regioner (landsting tidigare namn) tar över ansvaret för trafiken.
Mig veterligt är Uppsala tågen en enda pendel-linje som är fristående. I bland diskuteras om vissa busslinjer kan köras av bussbolag utan inblandning av regioner.

Med tanke på att det behövs nya materiel såsom motorvagnar alternativt lok och personvagnar så kan det bli dyrt.
SJ mål är att tjäna pengar åt staten.

Ulf Berlin

Hade SJAB varit lite mer förutseende hade dom beställt nya fordon tidigare,ty dagens loktåg t ex är hopplöst föråldrade då dom saknar låggolv...
Likaså är X40orna inte alls lämpade för sträckor med hög beläggning.
F d tyska 2 våningsvagnar hade varit galant :) /Ulf

virtual1

Nu är det ju kanske inte så att alternativ saknas heller vilket ju gör det än svårare att få lönsamhet...

* Mälartåg
* SL
* Flixbus

BSB101

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 augusti 2024, 11:35:34 AMHade SJAB varit lite mer förutseende hade dom beställt nya fordon tidigare,ty dagens loktåg t ex är hopplöst föråldrade då dom saknar låggolv...
Likaså är X40orna inte alls lämpade för sträckor med hög beläggning.
F d tyska 2 våningsvagnar hade varit galant :) /Ulf
Hur hade inköpt av nya fordon ökat lönsamheten? Hade folk rusat till tågen bara för att det varit andra fordon? Nya fordon hade även kostat en del som i sådana fall skulle betalas av en olönsam linje.