Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VästSverige

Citat från: Knallhatt skrivet 24 februari 2022, 15:25:38 PM
I upphandlingsunderlaget är det linje 60 som skall trafikera Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal från 2023.
Genomgående är att man vill minska trafiken i Brunnsparken, områdesbussar (som linje 60) lyfts bort.


  • Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Järntorget - Masthugget (till juni 2023).
  • Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal (från juni 2023).
  • Linje 61 trafikerar Masthugget - Järntorget - Stenpiren - Domkyrkan - Gibraltargatan - Korsvägen - Scandinavium
  • Linje 63 trafikerar Djurgårdsplatsen - Linnéplatsen - Pilgårdsgatan - Korsvägen - Scandinavium.

Linjerna skall trafikeras med normalbuss (helelektriska fordon).

Sedan vad som faktiskt startar är en annan sak...  :)

Konstigt att dem går till Scandinavium hade kunnat gå till Mölndal eller nån annan hållplats i Göteborg

VästSverige

Citat från: Knallhatt skrivet 24 februari 2022, 15:29:02 PM
Bra fråga, för tidigt att säga.
Men troligen blir det så.

Upphandlingar kan du hitta här...
https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/fakta/branschfakta/upphandlingsschema-2018-2024.pdf

Jag menar sträckningar för dem ny västtrafiklinjerna och ändringar och linjer som ska läggas ner.

VästSverige

Citat från: Knallhatt skrivet 24 februari 2022, 15:25:38 PM
I upphandlingsunderlaget är det linje 60 som skall trafikera Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal från 2023.
Genomgående är att man vill minska trafiken i Brunnsparken, områdesbussar (som linje 60) lyfts bort.


  • Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Järntorget - Masthugget (till juni 2023).
  • Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal (från juni 2023).
  • Linje 61 trafikerar Masthugget - Järntorget - Stenpiren - Domkyrkan - Gibraltargatan - Korsvägen - Scandinavium
  • Linje 63 trafikerar Djurgårdsplatsen - Linnéplatsen - Pilgårdsgatan - Korsvägen - Scandinavium.

Linjerna skall trafikeras med normalbuss (helelektriska fordon).

Sedan vad som faktiskt startar är en annan sak...  :)

Pilbågsgatan ligger i Johanneberg

VästSverige

Det här är expressbusslinjer kommande och nuvarande kommer skriva en om Stombussar i Göteborg.

• X1 Partile-Lindholmen-Torslanda
• X2 Gerrebacka-Operan-Billdal     
• X3 Gråbo-Göteborg-Särö           
• X4 Kungälv-Göteborg-Mölnlycke
• X5 Frölunda-Vallhamra
• X6 Lilla Varholmen-Landvetter
• X76 Rannebergen-Lundby
• X77 Lövgärdet-Volvo Torslanda
• X90 Torslanda-Mölndal

VästSverige

Västtrafik har i anbuden olika trafikkoncept, Områdesbuss, Metrobuss, Express och för linje 100 Regionexpress.
Områdesbuss är de vanliga i blå design, Metrobuss (eller stombuss) är bussarna med grön front (linje 16, 58 med flera) och Expressbuss är de nya X-linjerna med rosa front.
Regionexpress ingick inte i Expresskonceptet (X-linjer) och skulle ha lila front. Vid trafikstart har VT dock inte genomfört detta utan de fick också rosa front (men inte X-nummer).

Kommande linje X5 är en ny linje som delvis tar över nuvarande Svart Express och skall gå Frölunda - Vallhamra. Linje 50 försvinner då på sträckan Frölunda - Brunnsparken.
Kommande linje X6 är en ny linje som tar över nuvarande Röd Express och skall gå Lilla Varholmen - Landvetter.
Kommande linje X76 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 176 och skall gå Rannebergen - Lundby.
Kommande linje X77 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 177 och skall gå Lövgärdet - Volvo Torslanda.
Kommande linje X90 är en ny linje som tar över nuvarande Lila Express och skall gå Torslanda - Mölndal.

Nu har det blivit två olika länkar om expressbussar !
Det finns ett teoretisk resonerande om vad det hela betyder. Man kan rita in detta och det handlar om att enbart vissa platser och inte alla utmed en väg kan åka med busslinjen.
Som jag skrivit tidigare är Västtrafik en sammanslagning av länshuvudmännen i Göteborg-och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Därtill fanns ett kommunalförbund,Göteborgsregionens kommunalförbund som hade trafik GL  /senare GLAB,samt länshuvudman i Halland som hade hand om trafik i Halland där Kungsbacka tillhör men även delar av Älvsborg och andra kommuner i Halland t ex delvis Varberg, ingick.

Att då jämföra expressbussar i de olika delarna med olika bakgrund kan helt enkelt inte göras. GL expresser fanns emellan Uddevalla och Varberg 1990-01-07 till cirka 1992-08-18 eller 19. Då Kungsbackapendeln började köra kördes röd x till Rävlanda även om den fortfarande på pappret fortfarande gick till Kungsbacka. Var inställd pga politiska problem.
I Skaraborg inrättades "Länspendel" och linje 1 gick emellan Karlsborg och Lidköping ordinarie riksvägar. Linje 200 gick Skövde-Lidköping och gjorde en visit i Varnhem. Detta anges ofta av Västtrafik att folk väljer att åka en snabbare busslinje. Min uppfattning är att det är andra delar som gör att folk väljer om det finns möjlighet att välja. Linje 300 drogs det in hållplatser med motivering att mer folk skulle välja åka buss. Men jag tror inte detta är något skäl. Jag märkte i alla fall inte detta. Även linje 330(430) skulle det dras in hållplatser men kommunen lyckades hindra detta.
Fn vill Västtrafik dra in Mollaryd och Torpåkra på delen Borås-Herrljunga med tåg. Det är lite resenärer men med tanke på att busslinjen drogs in så kan det inte vara svårt att köra tåg. Dock kostnad för att bygga ut plattformen.
Det kan vara bra att expresslinjen inom Göteborg. Det var 1974 som man började utreda och sedan genomföra även om det delvis inte var så mycket express. Flera nuvarande X-linjer härstammar därifrån. Sedan finns delar av GL express kvar på vissa delar t ex L Varholmen-Göteborg. Torslanda kommundel har fått en stor befolkningsökning och några personer har verkat för att bilda egen kommun. Jag tror det var ett misstag att inte fortsätta driva kollektiv i Kommunalförbundets regi. Den nuvarande taxekonstruktionen med en zon i närområdet är bra.

Men vad tror Ni om bilåkandet i framtiden. Att ha egna laddstolpar verkar bli dyrt. Även för kommunerna är detta dyrt. Sedan är väl dieselpriset lika högt för bussar som privatbilar. Jag minns hur folk jan 1974 gick över till att åka buss. Kommer folk att göra samma om några månader i år 2022 ?


Det här är lite från ämnet Expressbussar i Västra Götaland

admin

På förekommen anledning så påminner vi om vad som bl.a. står i regel # 9 och som nu lett till flera korrigeringar enbart i denna tråd!

"Att på ren slentrian hela tiden gå via citatfunktionen (och att samma bilder och text kanske visas om och om igen i en tråd) är inte lyckat. Citering kräver en viss eftertanke, väldigt ofta är det bara en enstaka bild eller en enskild del av ett inlägg som behöver citeras för ev. kommentar."

Det blir ganska jobbigt efter ett tag att sitta och scrolla igenom samma inlägg flera gånger och det gör det även att det blir allmänt svårläst. Om man verkligen måste citera något så ta ut just det, men inte all text etc.


// Admin



AL

Ett av skälen till att förändra linje 60 är bl a behovet av ledbussar. Det innebär att linje 60 fr o m 2023 kommer att köras med ledbussar samtidigt som viss justering av turutbudet är tänkt.

Bussmicke

#52
Citat från: Knallhatt skrivet 24 februari 2022, 15:25:38 PM
I upphandlingsunderlaget är det linje 60 som skall trafikera Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal från 2023.

Gick inte 60 så tidigare? Innan 60 ändrades till Masthugget var det linje 85 som gick dit upp, minns inte var på Hisingen 85 vände då. Backaplan?

Citat från: Knallhatt skrivet 24 februari 2022, 15:25:38 PM
Genomgående är att man vill minska trafiken i Brunnsparken, områdesbussar (som linje 60) lyfts bort.

Tycket inte man gjort annat än att plocka bort bussar därifrån. Är ju ingenting nu mot tidigare, På 90-talet levde platsen upp med alla linje som då gick där.

Citat från: Knallhatt skrivet 24 februari 2022, 15:25:38 PM

  • Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Järntorget - Masthugget (till juni 2023).
Blir det linje 85 tillbaka dit upp sen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

#53
Linje 85 hade sträckningen Masthugget-Backatorp (Körkarlens Gata) som då antingen gick via Litteraturgatan eller industriområdet (varannan tur).
Det blir linje nya 61 som kommer att gå till Masthugget så 85:an kommer inte tillbaka igen.

VästSverige

#54
Hade varit bra med en stor linjekarta över Göteborgs Kommun,Mölndals Kommun och Partile Kommun och Mölnlycke

Med stombussar och expressbussar även spårvagnar.

Dem hade det förut.

Och ha Tryckta Tidtabeller igen.

Nico

Tja, du får väl höra av dig till Västtrafik med dina önskemål.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Erling.L

Finns nog inte något sätt att försvara tryck kostnaden för de för en så liten upplaga känns det som
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Maven

Bristen på linjekartor instämmer jag däremot helt i. Stora delar av Västtrafiks områden saknar ju helt linjekartor, och det finns väl inga riktiga geografiska kartor som visar var linjerna faktiskt går, bara schematiska?
Visst finns det en karta i reseplaneraren, men den går ju bara att använda för att se hur en specifik resa går, inte för att få en överblick över linjenätet i mer glestrafikerade områden.


Linjekartor tycker jag dessutom finns större anledning att trycka. Det är mycket billigare att trycka enkla vikblad jämfört med tidtabellshäften, samtidigt som de är nästan omöjliga att läsa på en telefonskärm när man är ute i trafiken.

VästSverige

Tycker faktiskt bättre att skaffa mer linjekartor än att ha Tryckta Tidtabeller igen.

Föresten varför har västtrafiks tidtabeller på hemsidan ingen färg längre.

Maven

Den gamla layouten ansågs inte vara tillräckligt läsbar för synskadade.