Huvudmeny

En fråga!

Startat av forthemoment, 21 november 2009, 01:02:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

forthemoment

Hej!

Jag har nyligen tagit busskort med det nya YKB som man skall ha inom vuxenutbildningen. Jag har tidigare jobbat på Volvo i fem år, där körde jag mycket truck etc. Jag har under dom åren också kört taxi extra men det går inte längre för man tjänar helt enkelt för dåligt med provisionslönen och avtalen som är. Nu undrar jag hur man kan få jobb som bussförare någonstans? Jag går med på vad som helst, förstår att man inte kan få fast. Tycker det e skit skoj att köra, bott utomlands i många år så jag pratar spanska, franska, tyska, flamländska och engelska flytande. Bor i Kungsbacka, men är relativt mobil i områdena runt omkring, Halland, Västra Götaland. Finns det bättre marknad för jobb utomlands? Tacksam för tips!

Mvh

Martin Andreasson
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Zella

Dina språkkunskaper kan vara bra att ha med om man söker till FAC-Flygbussarna eller till ett bolag som har utlandsresor.

lil-sis

Läs på Ams.se där brukar det finnas annonser ;) Sen är det ju fritt fram att höra av sig till de bolag man är intresserad av att jobba hos, även om de inte har en annons ute just då.

Ersa

Som resenär skulle jag bli mäkta imponerad om jag åkte expressbuss (Swebus Express, GoByBus, Y-buss etc.) där föraren förutom svenska och engelska även kan ta de sedvanliga presentationerna (bälten, utrustning, anslutningsbussar) på spanska, franska, tyska och flamländska!

Jag fick samma månad förklara en vägbeskrivning för ett tyskt par i Linköping på knagglig Nederländska, förklara vägen till Cityterminalens informationscentral på rent bedrövligt dålig portugisiska för en (av detta väldigt road) spansk dam, och förgäves försökt förklara busstider för en ryss i Nyköping. När ett franskt par med många frågor dök upp i Norrköping blev jag oerhört lättad över att äntligen möta någon som åtminstone förstod engelska! :)