Scania Lahtis OE 320LE lavgulv

Startat av almeli, 09 juli 2014, 10:48:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

De medelstora och mindre åkarna skulle nog mycket väl gå in till Scaniasäljaren och säga att de är nyfikna på Irizar i4LE och OmniExpress LE, men att CityWide inte är ett alternativ. ;)

bisquit

Ja hoppas verkligen att dessa är av högre kvalitet än dem gamla skramliga Scalabussar. Minns en gång när jag åkte en ganska ny Scala för ca: 10år sedan med en bekant. Då det skramlade mycket, så påpeka han på att det är bara att skruva upp Stereon lite mer ;) (Det bolaget köpte aldrig fler.) Men dessa är iaf snygga. Å klart snyggare än Citywide...

P.Ek

Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2014, 16:25:58 PM
De medelstora och mindre åkarna skulle nog mycket väl gå in till Scaniasäljaren och säga att de är nyfikna på Irizar i4LE och OmniExpress LE, men att CityWide inte är ett alternativ. ;)

Tänk om Fridströms skulle skaffa en eller ett par OmniExpress LE? ;)

Ersa

Citat från: P.Ek skrivet 11 juli 2014, 16:45:09 PM
Tänk om Fridströms skulle skaffa en eller ett par OmniExpress LE? ;)

Inte på den fattiga sidan länsgränsen. Chanserna att en sådan dyker upp i UL-gult lär det vara betydligt lägre odds på.
Sen finns det även andra tillverkare i Europa, söder om norden, som fått upp ögonen för lågentré, och som lär ge sig in i konkurrensen på den nordiska lågentrémarknaden nu under 10-talet. :)


Ersa

Irizar i4LE finns redan på marknaden sedan flera år, och borde passa bra för mindre och,medelstora företag som kör svensk upphandlad linjetrafik. Om den går att få med Scaniadrivlina vet jag dock inte.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 11 juli 2014, 16:39:51 PM
Ja hoppas verkligen att dessa är av högre kvalitet än dem gamla skramliga Scalabussar. Minns en gång när jag åkte en ganska ny Scala för ca: 10år sedan med en bekant. Då det skramlade mycket, så påpeka han på att det är bara att skruva upp Stereon lite mer ;) (Det bolaget köpte aldrig fler.) Men dessa är iaf snygga. Å klart snyggare än Citywide...

Det låter som den allmänna utvecklingen vid tiden omkring millennieskiftet. Scania ersatte MaxCin med OmniCityn, Lahti ersatte 402 med Scala, Säffle ersatte 2000NL med 8500 och Carrus ersatte Vegan med 8700.

Inte många förbättringar direkt, tyvärr! :(

Krille

Är det samma bredd på dessa som de vanliga Omniexpress?