Stockholms Volvo 7900 hyrbrider...fråga

Startat av gurran87, 23 januari 2013, 21:54:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gurran87

Här i Göteborg har vi ju bekant också Volvo 7700 hybrider. Har märkt på flera att webaston inte verkar fungera särskilt bra med RME eftersom allt läcker in i bussen och att man som passagerare går in i en rökvägg som passagerare,,inte fullt så trevligt. Har ni samma problem i Stockholm?

Cyklisten

Konstigt, borde inte bero på bränslet utan monteringen... kan RME-avgaser täppa till utsugsledningen?

Ronald M. Jannesson

Tja, det ryker ju på utsidan oxå så pass mycket att bilister och andra stoppar mig som förare och skriker DIN BUSS BRINNER!!!! Va´fasen är det frågan om? Nu har det ju varit såhär ett tag, varför kan inte Volvo göra något åt det hela?? ???

chanel

Har samma fenomen att värmaren i personbilen ryker mer av en del bränslen än av andra.

yngrot

Såg en av Nettbuss  8500 i Tranemo när värmaren drog i gång jisses vad det rök och uppenbarligen beroer det på RME  . De vi har ryker inget men vi kör på vanlig diesel.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussfanatikern

Ibland har jag känt att det luktar bränt, både in- och utvändigt, på dom nya hybridbussarna här i Götet. Det luktar typ bränd rapsolja eller "grill-os" som jag brukar säja men då vet man ju vad det beror på och behöver därför inte undra längre.

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2013, 00:36:22 AM
Såg en av Nettbuss  8500 i Tranemo när värmaren drog i gång jisses vad det rök och uppenbarligen beroer det på RME  . De vi har ryker inget men vi kör på vanlig diesel.

Värmarna tål inte att köras på RME därför har RME bussar eller sådana som är förberedda för RME separata tankar för värmaren där diesel ska tankas.

Optimal

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2013, 00:23:14 AM
Värmarna tål inte att köras på RME därför har RME bussar eller sådana som är förberedda för RME separata tankar för värmaren där diesel ska tankas.

Våra Scania Omnilink som går på RME har sepparat tank för Webaston som tankas på Diesel, men ska byggas om snart. Medans våra 8900 har dom byggt om så att Webaston går på den vanliga tanken, dvs på RME och det har fungerat ypperligt i ca 8000 mil.
Vad det gäller våra äldre B9S resp Omnicity som går på RME, har ingen separat tank för Webaton, och det fungerar också bra.