Kunde blivit fel.( Lite humor)

Startat av Affe/Märsta, 30 november 2011, 15:27:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Affe/Märsta

I morse blev jag tilldelad 7127 i Upplands-Väsby men det fanns 2 stycken 7127 på rampen.

Först den som Trafikledningen gav till mig.



Och sedan den jag kanske skulle ha tagit i stället.



/Affe Märsta
Affe Märsta.

Max W

Det där var kul Affe!
Det leder till ett minne om en sak som berättades när jag 1989-91 jobbade i Råsta. Det sades att utryckningen en morgon haft det ovanligt stressigt och skrivit fel vagnsnummer på lappen till föraren som skulle ta ut linje 506 tur 1. Jag minns bara att vagnsnumret på lappen började med en åtta.
Föraren letade ett bra tag såväl ute på rampen som inne i verkstaden. Han gick tillbaka till utryckningen och undrade om det inte var fel nummer. Efter att ha fått ett litet vresigt svar av Tm gick han in i verkstadsbyggnaden och hämtade det fordon han tidigare sett med numret som stod på lappen.
Med det fordonet som var en traktor med snöplog på körde han upp till utfarten och stannade. Tm öppnar fönstret och undrade vad föraren tänkt ta sig till.
Då svarade föraren: "Jo fordonet ska gå på 506 tur 1 idag enligt Er".
Jag vet ju inte nu när detta hände eller om denna story bara är en skröna, men det var exakt så den berättades för mig.
/Max

groenis

Hej Max
Din historia har jag själv hört en annan variant på.

I det rivna garageskeppet så stod ledvagnarna plus en sopmaskin,
Denna sopmaskin stod längst ner i hörnet och en flerstrimmig TM krävde av rampriders (tankpersonal) att samtliga fordon
skulle skrivas upp i samband med en fordonsinvertering.
Denna lista lämnades till nattTM som inte blivit informerad om detta och någonstans i pusslet att få ihop vagnutsättningen så slank sopmaskinen med inte en gång utan två dagar i följd.
Dag två så får samma förare detta inv.nr igen och bestämde sig för att nu skulle sopmaskinen ut,
För att lösa detta så pratade han med verkstan som satte i friska batterier och monterade en ställning till förarväskan
detta ekipage puttrade i sakta mak mot utfartsgrinden när radiooperatören ser något i ögonvrån.
Sopmaskinen han kastar sig ut får stopp på maskinen och frågar föraren -varför kommer du på denna?
Föraren svarar -fråga utsättningen.
Därefter förpassades sopmaskinen till en plats vid verkstan där ingen kom åt den innan destruktionen på den.

/Lennart
Råsta -83 -88

Affe/Märsta

Hej!

Det låter som det var Blomman eller Kalle-bagg som satt vid utfarten.

/Affe
Affe Märsta.

groenis

Affe
När jag var på Råsta så var det Blomman på radion och Kallebagg var yttre på Sollentuna.

Storyn ska tydligen vara äldre och då kan det vara SopOlle som var på radion.

/Lennart

Affe/Märsta

Lennart

När jag var där innan Märsta så delade Blomman och Kallebagg på radion
och i Sollentuna på bil 152 var Bernhard Hellholm-

/Affe  i Råsta 1976-1979
Affe Märsta.

Max W

Nu hamnar kanske min spontana kommentar lite utanför ämnet, men på 1950-talet fanns det flera "basar" i Sumpan och Ritorp man minns med stor glädje.
Dessa vore värda ett eget minneskapitel här på Buss-Snack!
Tänk bara: Blomman, Kalle Bagg, Flysta-Pelle, Pip-Erik, Sop-Olle, Åke Linder,  m.fl. Vilka "goa gubbar" som man säger i Götet!
/Max

groenis

Max och Affe
Både Ritorp och Sumpan även senare Råsta hade många orginal Rasmus T.ex eller Personliga Persson.
Fråga vad hette TM:aren som satt i kuren på Solna Centrum?

Affe det stämmer att Bernhard var yttre i Ssollentuna

Affe/Märsta

#8
Rasmus kommer jag ihåg, han körde Sollentuna och sålde lotter om jag inte minns fel.
Jag tror det var Åke Linder som Var bas Vid Solnaterminalen.

/Affe
Affe Märsta.

groenis

Den bästa historien med Rasmus var ifrån Ritorpgaraget.

I Ritorp så hade alla sin personliga vagn och plats Rasmus plats var närmast fika rummet,
Rasmus hade som vana att bromsa sent oftast med däckskrik.
En dag så var var det några kollegor som skulle skoja med Rasmus och oljade "hans" plats i garaget och vana trogen så bromsade han sent och gick rätt in i väggen så det tjongade om det.

Basen kom ut och fick se eländet och skällde på stackars Rasmus och Rasmus bedyrade sin oskuld och då klev skojarna fram
och erkände att Rasmus var oskyldig som straff för sitt tilltag så fick de mura upp väggen igen.

Rasmus var en stor källa till händelser som kan återges idag oftast dråpliga misstag.

/Lennart

bisquit

Jag glömmer aldrig när farsgubben (Bosse), berätta om en chef på Råstagaraget, Under 80-talet.. Som kom och beklaga sig att en buss hade möjlkiga rutor. Å dem i verkstaden på hur de skulle lösa problemet. Då tog han en slänga och slängde in i rutan. Sen sa han att problemet var löst. Bara att montera in en ny ruta..

Eller som alla gånger de hade kappkörning och stötte i varandra efter vägen. Vid tomkörning. Har hört många dråpliga historier ifrån min barndomstid och ifrån, då Farsan var ung.

Max W

Minns Ni "Blarren"??
Det gick många historier om honom. Han hade alltid ett svar på allt han tog sig för.
Blarren var ytterst omtänksam om sina trafikanter och en gång när han körde på 3:an från Hässelby mot stan och kom genom Bromsten började han prata i mikrofonen om vädret. Konduktören Elsa gick fram och sade åt honom att micken bara skulle användas vid utrop av hållplatsnamnen. Blarren tog micken och sade så det hördes i hela vagnen. "Jag säger vad jag har på hjärtat i den här mockapären och just nu vill jag varna damen med röda hatten och tårtkartongen: Håll i tårtan ordentligt för nu blir det guppit vid Solvalla".
Konduktören Elsa kallades därefter "Solvalla-Elsa". Detta hörde jag sommaren 1957.
Påföljande läsår bytte jag skola och åkte med förstärkningsvagn på 3:an med avgång 07.35 från Hässelby Centrum. Solvalla-Elsa var kondis på den turen som kördes av en förare som kallades "Blomman". Han hette Blom-någonting (var således INTE Tm "Blomman).
Max

Mikael Ringmarck

Citat från: groenis skrivet 03 december 2011, 00:47:58 AM
Basen kom ut och fick se eländet och skällde på stackars Rasmus och Rasmus bedyrade sin oskuld och då klev skojarna fram
och erkände att Rasmus var oskyldig som straff för sitt tilltag så fick de mura upp väggen igen.

/Lennart

Haha  ;D Det var annat på den tiden!