Turist i sin egen stad..

Startat av gurran87, 19 juli 2010, 22:14:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gurran87

Kan man väl kalla det när man åker omkring med olika bussar. Vissa ställen av Göteborg har jag inte ens varit i..typ Snipen! Hela dagen började 10.30 och slutade runt 18.30...
Såhär såg min och en annan väns dag ut.
Vi började med att ta en buss 50 från Brunnsparken till Frölunda Torg

Något suddiga bilder från Solaris 6080 :)

Förstår människor som åker buss verkligen klisterlappar med uppmaningar, de gör inte det i spårvagnar :)

efter att kommit till Frölunda Torg gick vi in på torget lite o kolla runt, sen gick vi ut och tog en linje 84, Solaris 1210, till Marklandsgatan för att få en liten tripp genom Sisjön


Inte lika suddig bild

och vid Marklandsgatan tog vi en linje 772 mot Mölndal Station med en Scania 2628 och vi gick av vid köpcentret 421 och gick in lite på MediaMarkt

Efter det bytte vi till buss 751, Scania 2609, tillbaka till Frölunda torg.
Vid Frölunda Torg tog vi då en busslinje 99 till Brunnsparken och gick bort till Nils Ericsson Terminalen för att ta en buss 80 till snipen, denna gång med en linje 80, Volvo 0314, sen satt vi i Snipen och kollade in fina bussar som kom och åkte, och till slut tog vid en linje 80, Solaris 6059, tillbaka till Nils Ericsson Terminalen.

Solaris 6059 vid Snipens hållplats.

Förarplatsen i Solaris.

Och såhär säger jag om bussarna...


Bedömning i skala 1 – 5 max 25poäng

Solaris Urbino 15
Komfort 3/5
Dåliga stäten sänker betyget rejält, man fick ju träsmak av att sitta länge och själva ryggen kunde varit lite längre. Lagom dämpning när man åker över farthinder.
Utseende 5/5
Solaris är klart de snyggaste bussarna i Göteborg för närvarande! Får se hur de ser ut om några år.
Köregenskap 2/5
De verkar vara lite slöa i motor och växellådan verkar inte riktigt kunna bestämma vilken växel den ska ligga på.
Teknik 3/5
Verkar vara det senaste i bussen gällande ac, högtalarutrop, hållplatsinfo och kameraövervakning. Men för mycket kan krångla och det märkte vi...
Miljö 5/5
Gasbuss vilket är miljövänligt!
Sammanfattning
Åker man inte långa sträckor är en solaris en väldigt bra buss, men åka längre sträckor inget att rekomendera. Och är man inte van vid att åka en boggiebuss kan det kännas konstigt att sitta längst bak när bakdelen av bussen svänger.

Totala poäng 18 av 25

Solaris Urbino 12
Komfort 3/5

Samma sak här med sätena, man fick ju träsmak av att sitta länge och själva ryggen kunde varit lite längre. Sämre dämpning när man åker över farthinder.
Utseende 4/5
Även dessa är snygga men de ser lite märkliga ut när de är så korta.
Köregenskap 3/5
Pigg och alert, verkar vara lite som köra gocart..dock en nackdel att åka med som passagerare..
Teknik 4/5
Även här det senaste i bussen gällande ac, högtalarutrop, hållplatsinfo och kameraövervakning.
Miljö 5/5
Gasbuss vilket är miljövänligt!
Sammanfattning
En liten Solaris passar såklart på kortare sträckor, nackdelen är väl att den är liten och pigg som en gocart, inte så kul för passagerarna när det går undan i kurvorna. Men annars en helt ok buss.
Totalt 19 poäng av 25möjliga

Scania
Komfort 5/5

Mycket fin att åka, sköna säten och mjuk dämpning. Här kan man åka länge.
Utseende 4/5
Scania är inte lika snygga som Solaris, men den har ändå sin charm.
Köregenskap 5/5
Verkade vara en pigg motor och växellådan samarbetade med motorn.
Teknik 4/5
Inte lika mycket teknik som i Solaris, men ac och kameraövervakning fanns det. Högtalarutropet hörde vi inte på någon av Scania-bussarna vi åkte och inte heller var det någon hållplatsinfodisplay i bussen.
Mijö 4/5
De kan köras på RME, vilket är bra för miljön och diesel vilket är mindre bra.
Sammanfattning
Scania är definitivt den busstypen som skönast att färdas i, kanske inte till utseende, men komfort.
Total 22 av 25 poäng

Volvo 8500
Komfort 4/5

Volvo har alltid varit sköna att åka i, dock upplever jag att vägbullret blir rätt högt i högre hastigheter. De är lite tråkiga att åka i..
Utseende 3/5
Volvo är volvo, vad mer kan man säga? De flesta volvobussar ser likadana ut och är något väldigt vanligt. Volvo gör inga snygga bussar..än så länge.
Köregenskap 5/5
Jag tycker att Volvo och Scania är väldigt lika varandra. De har bra och starka motorer som går lita på.
Teknik 3/5
Inget större nytt i Volvo, högtalarutrop och ac, ingen hållplatsvisarinformation i bussen.
Miljö 4/5
Veolia har valt att satsa på miljövänliga bussar och även denna körs med nån typ av diesel.
Sammanfattning
Volvo står för säkerhet och Volvo förblir alltid Volvo!

Totalt 19 av 25 poäng.

Vinnare: Scania med 22 poäng, grattis busslink.  ;D
Förlorare: Solaris Urbino 15 med 18 poäng
  :'(


Hoppas ni fann detta till nöje :)

Möllers

Inga siders dörrar på solaris bussarna så skumt  ::)

gurran87

Citat från: Mattias Möller. skrivet 19 juli 2010, 22:16:13 PM
Inga siders dörrar på solaris bussarna så skumt  ::)

Nu hänger jag inte med...

jocke

Tror han menar dörrar som går ut längs med karossen. Typ tunnelbaneaktiga dörrar.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

gurran87

Jaha, jo men Solaris har bladdörrar bak som det i rätta ord kallas :)

Möllers

Har aldrig sätt bladdörrar på solaris bussar för.

forthemoment

Nu har jag kört alla Veolias busstyper. Och Solaris boggie är dom värsta tycker jag! Motorerna är slöa i dom flesta. Precis som du säger e de ofta fel växel som ligger i. Det är några som är bättre och dom få har andra växellådor (säkert dyrare) för dom är inte så många. Kör man fullastad med dom så är dom hemskt slöa att komma upp för backar med!! Har åkt med en när jag skulle vara instruktör och man får hemsk träsmak. Dom e också väldigt klumpiga att köra i trånga utrymmen/svängar med. Jag tycker tom dubbellederna är bättre att svänga med. Jag har klarat mig utan att köra på ngt men nästan alla Solaris har ju skrap märken mm. Dom e hemskt tröga i servon också. Och pedalerna är långt bort så man får ont i benet av att sträcka sig hela tiden! Gillar dom inte alls, förutom förar-acn som är effektiv och riktigt bra när den funkar. Ofta får man full värme :(

Dom korta Solaris känns precis som du skrev som en gocart att köra om man jämför! Blev förvånad. I dom andra är det gasen i botten som gäller. Här får man ibland smeka gaspedalen. Pigga och alerta, samt mycket mer normala att svänga med. Tyvär finns det allt för få av dom!!

Mina favoriter är alla Volvo vi har, boggie eller 24 metarna eller ledbuss. Tycker det är bättre förarmiljö i dom. Och om bara Veolia tankar AdBlue i dom så är dom rätt så pigga. Irriterande nog har jag fått bussar där det har vart tomt på AdBlue. Dom e ju inte så pigga då. Det var roligt att köra linje 16 då upp för aschebergsgatan e de la? fullastad me folk och utan AdBlue, det gick inte så fort då :P Men som sagt Volvo e favoriten av våra bussar. Man blir överlycklig när man får Volvo!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Möllers

Glömde ni inte MAN skulle gärna vad ni tycker om dom med  ::)

gurran87

Citat från: forthemoment skrivet 19 juli 2010, 23:35:07 PM
Nu har jag kört alla Veolias busstyper. Och Solaris boggie är dom värsta tycker jag! Motorerna är slöa i dom flesta. Precis som du säger e de ofta fel växel som ligger i. Det är några som är bättre och dom få har andra växellådor (säkert dyrare) för dom är inte så många. Kör man fullastad med dom så är dom hemskt slöa att komma upp för backar med!! Har åkt med en när jag skulle vara instruktör och man får hemsk träsmak. Dom e också väldigt klumpiga att köra i trånga utrymmen/svängar med. Jag tycker tom dubbellederna är bättre att svänga med. Jag har klarat mig utan att köra på ngt men nästan alla Solaris har ju skrap märken mm. Dom e hemskt tröga i servon också. Och pedalerna är långt bort så man får ont i benet av att sträcka sig hela tiden! Gillar dom inte alls, förutom förar-acn som är effektiv och riktigt bra när den funkar. Ofta får man full värme :(

Dom korta Solaris känns precis som du skrev som en gocart att köra om man jämför! Blev förvånad. I dom andra är det gasen i botten som gäller. Här får man ibland smeka gaspedalen. Pigga och alerta, samt mycket mer normala att svänga med. Tyvär finns det allt för få av dom!!

Mina favoriter är alla Volvo vi har, boggie eller 24 metarna eller ledbuss. Tycker det är bättre förarmiljö i dom. Och om bara Veolia tankar AdBlue i dom så är dom rätt så pigga. Irriterande nog har jag fått bussar där det har vart tomt på AdBlue. Dom e ju inte så pigga då. Det var roligt att köra linje 16 då upp för aschebergsgatan e de la? fullastad me folk och utan AdBlue, det gick inte så fort då :P Men som sagt Volvo e favoriten av våra bussar. Man blir överlycklig när man får Volvo!!

Tyckte man märkte det att de var slöa även när bussen inte var fullpackad, den gick verkligen slött och växellådan kunde inte bestämma sig. Kan det med pedalerna har nåt att göra med att vissa förare kör som galningar och bromsar in hårt som fasen (dålig planering?)

forthemoment

Ja dom e slöa även när dom inte e fullastade! Det kan säkert ha något med de att göra. Men jag tror det är konstruktionsfel. För även om man ställer in stolen perfekt så får man sträcka sig med benet för att nå fram till pedalerna. Skall man nå dom perfekt utan att sträcka sig får man sitta för långt fram med stolen!

Men många förare planerar inte när dom kör. Oj här var det visst rött och så tvärbromsar dom. Ibland när jag åkt mellan avlösningsplatser har jag gått av och tagit nästa buss. Fattar inte varför man inte har uppmärksamhet framåt när man kör och konstant kör med fullgas fra´m, fort som fan i kruvor och tvärnit vid varje rödljus!!? Jag kör inte bäst av alla men försöker köra mjukt och va förutseende och planera min körning!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

gurran87


forthemoment

Det hade vart underbart!! Bara Scania eller Volvo. Här köper dom in bussar som e billiga och får massa problem på köpet! Vi förare klagar (dom som vågar) och resenärer som klagar. Dom väsnas ju också väldigt Solaris!!

Det e la anledningen till att jag åker så lite kollektivt att det inte e så bekvämt i stadstrafik. Jag åkte med en sån där ny spårvagn (den nyaste tror jag) till frihamnen idag blev åksjuk, det kändes som han körde väldigt fort, och så väldigt hårda inbromsningar. Spårvagn åker jag extremt lite nästan bara till Frihamnen, Majorna eller Frölunda Torg. Men de kanske beror på föraren där med? Och bussar är ju ännu obekvämare ibland när förana kör för fort över hålor, gupp eller tvärbromsar.

En sak jag märkt bland många bussförare men även på 7ans spårvagn som jag åkte med idag, är att vissa skiter i att gå ut å vrida om man inte lyckas påverka signalen. Spårvagnen idag fick inte signal och körde mot S vid chalmers. Och jag ser än mer bussar som gör det. Jag går alltid ut och vrider, och felanmäler om det e signalen eller bussen som d e fel på. Du som kör i gbg med, vi får väl inte köra mot S? Det e vad jag fick lära mig. Men det kanske e annorlunda på Spårvagn mot Buss? Bara en undring när jag såg du va spårvagnsförare.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Ersa

#12
Citat från: forthemoment skrivet 19 juli 2010, 23:53:43 PM
Men jag tror det är konstruktionsfel. För även om man ställer in stolen perfekt så får man sträcka sig med benet för att nå fram till pedalerna. Skall man nå dom perfekt utan att sträcka sig får man sitta för långt fram med stolen!

Vänta nu...  Har man ställt in stolen perfekt har man väl anpassat stolens höjd- och längdläge till just pedalerna? Är det inte just rätt avstånd till pedalerna man ställer in med stolen? Först därefter ställer man in ratten för att armarna ska få rätt avstånd.

Ersa

#13
Vilka mitt- och bakdörrar som sitter på Solaris Urbino beror helt på vad man beställer. Konstigare än så är det inte.
Till Umeå, Skellefteå och Luleå beställde man inåtgående dörrar, av samma typ som en vanlig "svensk" framdörr.
Till Stockholm beställde man "slidedörrar" av samma typ som på spårvagnar och tunnelbanetåg.
Till Göteborg verkar man ha beställt vanliga utåtgående traditionella "svenska" bakdörrar.

Sätena på bilderna från Göteborgs Solaris, samt beskrivningen av dem känner jag inte alls igen. Till bussarna i Umeå beställde man bekväma säten av ett annat märke som man lätt kan sitta på i 20-30 minuter utan träsmak. Sen har vi bråket om pedalerna. Stående eller hängande gaspedal? Stående eller hängande bromspedal? Även här beror det helt på vad man väljer vid beställningen. Inget är "standard".

Själv skulle jag gärna ta ner en av Urbino-ledvagnarna från Umeå och visa upp den i stadstrafiken i många städer här nere, helst när vintern är som kallast. I en sån med hängande pedaler, fullt fungerande klimatsystem och en urstark dieselmotor med smidigt ASR-antispinn trivs jag som bäst. :)

Bussfanatikern

Det verkar som om pedalerna är av tysk standard eftersom dom är placerade så långt fram att man knappt når dom ens med stolen dragen så långt fram som möjligt. Fortfarande så ser man att förarna inte använder halvljuset som dom ska på dom här bussarna. Jag har börjat att säja till förarna om dom inte har halvljuset tänt och hittills har det gett resultat. Idag så visste exempelvis inte den förare som jag pratade med att ljusvredet måste stå på "halvljus" och inte på "nollan" för att fullt halvljus ska lysa. Han sa att det var första gången som han körde en Solaris och jag sa till honom att detta gäller på både boggie och vanliga bussar av denna typ. Berättade också för honom att man skulle koppla om halvljusautomatiken till samma utförande som på övriga busstyper i stan. Frågan är bara när dom ska börja med den här omkopplingen bara. Veolia borde sätta upp lappar i alla Solarisar om hur halvljuset fungerar så att alla förare vet hur man ska handha det på rätt sätt.