Huvudmeny

SS H29

Startat av AGR, 04 september 2007, 11:18:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

En ovarnlig busstyp i Stockholm H29

Jonas Strömblad

Är den miljögodkännd?  8)
/J

Björn Forslund

En för sin tid förvånansvärt modern buss som led av svag motor (Leyland) usel automatväxellåda (Volvo) och en del andra barnsjukdomar. Karriären i Stockholm blev kort, och de såldes vidare till Linjebuss, som hade samma modell, fast med Volvomotor. Jag undrar hur mycket av bussens konstruktion som härstammade från ASJ:s Condor RL?

Peter Öden

Hej !

Det var väl bara ett par H29:or som såldes till Linjebuss/Lund, LB inv.nr 615-617.
En H29 lär ha sålts till dåvarande Mobergs Trafikskola.

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Är alltså detta en SKV med Leylandmotor?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Helt rätt, SKV City med Leylandmotor !!

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 04 september 2007, 18:28:50 PM
Hej !

Helt rätt, SKV City med Leylandmotor !!

Mvh Peter Ö


Det måste ha varit ovanligt med SKV med Leylandmotor
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 september 2007, 18:30:15 PM

Det måste ha varit ovanligt med SKV med Leylandmotor

Ja, det var bara SS (Stockholms Spårvägar) som köpte sådana. Orsaken var att SS hade stor aversion mot Volvo på 1960-talet.
Bussen på bilden är alltså en SKV City, en busstyp som också fanns i Uppsala, Linköping, Västerås och Lund (har jag glömt någon?). Men där med Volvo-motor. Bussen är dock att anse som ett helbygge från SKV.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Citat från: Peter Öden skrivet 04 september 2007, 17:35:00 PM
Hej !

Det var väl bara ett par H29:or som såldes till Linjebuss/Lund, LB inv.nr 615-617.
En H29 lär ha sålts till dåvarande Mobergs Trafikskola.

Mvh Peter Ö

Stämmer  bra. H29 5582  såldes  till  Mobergs trafikskola.

5584 krokad, och  blev  ej  ombyggd  till  högertrafik.

Mvh
Peter

Peter Rost

Blev  lite  "knas" >:(, tar  det  igen.

5582,såld  mobergs trafikskola

5584  krockad, och  blev  ej  ombyggd  till  högertrafik.

/Peter

Fredrik Klint

Verkar aldrig blir riktigt klarlagt, men det var väl tre av fem som blev ombyggda till högertrafik? Men ingen av dessa gick för SL?

Peter Rost

Användes  H29:orna  i  SL-trafik  efter  dagen H?

Alla  utom  5584  avyttrades  1968-69.

/Peter

Björn Forslund

De användes mycket lite i högertrafik, men jag har sett bild på åtminstone en vagn som rullade högerombyggd i Stockholm.