Huvudmeny

Autosan

Startat av gurran87, 19 september 2009, 14:06:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gurran87

Strosade runt lite på Korsvägen i Göteborg och hittade denna fina bussen :)


Jan Sjöberg

Mkt fin men inte omtyckt av förarna ....  det är tydligen riktigt illa ...
Inget myntbord .. för liten ratt ..förarna slår benen i rattstången ...
Solskyddet skymmer höger backspegel och mkt mer än så .....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Mattias Andersson


Misstänkte väl att det inte va så bra med billigt..


Trevlig bild annars,Gurra

gurran87

Nån som har bild på själva förardelen?

yngrot

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 september 2009, 17:39:24 PM
Mkt fin men inte omtyckt av förarna ....  det är tydligen riktigt illa ...
Inget myntbord .. för liten ratt ..förarna slår benen i rattstången ...
Solskyddet skymmer höger backspegel och mkt mer än så .....


Väldigt dåligt sånt här ska behöva förekomma år 2009 ... har inte förarna på Orust något inflytande på bussarna som skall köpas in ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Citat från: yngrot skrivet 20 september 2009, 15:04:35 PM

Väldigt dåligt sånt här ska behöva förekomma år 2009 ... har inte förarna på Orust något inflytande på bussarna som skall köpas in ???

Fråga VD på det företag( Kjellgrens) ni hyrar utav i Tranemo ... Det är Conny som håller i det mesta när det gäller inköp till Orust enl uppgift ??? ::)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Jo det har jag oxå hört att han köper in numera   men förarna har inget att säga till känns det ju som..  I det fallet var det ju bättre förr då kunde man speca som bolaget ville ha det och inte som nu som bussbyggaren vill ha det .. för att inte glömma länshuvudmannens krav som tyvärr ofta gör det sämre för föraren ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt Jönsson

"Türk Mali" (made in Turkey) va?   :D

Jo, så står det på mina kasettband inköpta i istanbuls basarer under en tågluff 1988...
Men finns det inte en EU-standard för just förarplatser?

Apropå "Made in Turkey" så är det nog inte så att de skulle vara speciellt "kassa" på att tillverka saker och ting.

ALLA Toyota Corolla av senare årsmodeller (2002 ->) tillverkas numera i Adapazari Turkiet!

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 september 2009, 16:51:47 PM
"Türk Mali" (made in Turkey) va?   :D

/B

Autosan tillverkas i Polen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2009, 17:11:22 PM
Autosan tillverkas i Polen.


.. vilket betyder att de borde vara ännu mera EU-anpassade.
Kan kanske vara så att jag observerade många Autosan när jag var nere i Turkiet 2002.
Fanns fabrikatet före 1989?
Vad är det för drivlina i dem?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 september 2009, 17:16:49 PM
.. vilket betyder att de borde vara ännu mera EU-anpassade.
Kan kanske vara så att jag observerade många Autosan när jag var nere i Turkiet 2002.
Fanns fabrikatet före 1989?
Vad är det för drivlina i dem?

/B

Ja, det är ett gammal polskt fabrikat som fanns även före 1989. Något enstaka ex letade sig till Sverige, bland annat körde Fjärås Bilstation med en sådan i tätorstrafiken i Kungsbacka. Motorn i den på bilden och dess syskon är Cummins.
Mer om Autosan här http://www.alabbussar.se/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

737

Citat från: yngrot skrivet 20 september 2009, 15:04:35 PM
har inte förarna på Orust något inflytande på bussarna som skall köpas in ???

Det är väl trots allt så att man alltid har ett val, i alla fall i princip. Passar det inte så gör något annat. Räkna själv hem ett anbud och kör.

Förlåt om jag är väldigt sarkastisk, men nog har vi väl sett en hel del trams i form av "föraranpassningar" med åren. Jag menar inte att föraren inte är en viktig person, tvärtom. Och en viktig person kan köra flera sorters bussar med olika placering av t.ex knappar och dörrhantag.

Det finns fler sätt än två att bygga en buss. Det är inte nödvändigt att det står Volvo eller Scania i fronten. Om vi kan hålla ner priserna för bussköp kanske vi kan köpa fler bussar och då behövs det fler förare.

gurran87

Nu lär jag bli hängd....se på Göteborgs-Spårvägars M32..den är från italien..den är ett miffo om nåt.

Johan B

Citat från: Alexander Oscarsson skrivet 20 september 2009, 20:44:58 PM
Nu lär jag bli hängd....se på Göteborgs-Spårvägars M32..den är från italien..den är ett miffo om nåt.

Du lär inte bli hängd, tror inte någon av spårvagnförarna här på forumet jublar av glädje över M32:an. Det konstiga är dock att när första provvagnen rullade var allt så bra så. Vilka körde? Politikerna som köpte skräpet? För när sedan leverannserna kom igång blev det ju ett j***a liv hos förarkåren, och det med rätta. Är säkerligen samma med bussinköp. Några få får prova ut och även om de är nöjda finns ju fortfarande risken att övriga kollegor inte alls gillar den nya bussen. Ju större företaget är, desto större borde den här risken vara. Sedan ska man ju inte sticka under stol med att en stor del av förarkåren är väldigt konservativ mot allt nytt (dvs det som inte är Volvo eller Scania) och därmed har extra kritiska ögon då de för första gången sätter sig i en MAN, Solaris, Autosan eller vad det nu kan vara och retar upp sig på motsvarande småmissar som de inte störs av i bussarna de är vana vid. Efter några månader brukar också kritiken tystna.

737

Citat från: Johan B skrivet 21 september 2009, 15:39:38 PM
Några få får prova ut och även om de är nöjda finns ju fortfarande risken att övriga kollegor inte alls gillar den nya bussen. Ju större företaget är, desto större borde den här risken vara.

Jo större företag, desto fler rövslickare?

Citat från: Johan B skrivet 21 september 2009, 15:39:38 PM
Sedan ska man ju inte sticka under stol med att en stor del av förarkåren är väldigt konservativ mot allt nytt (dvs det som inte är Volvo eller Scania) och därmed har extra kritiska ögon då de för första gången sätter sig i en MAN, Solaris, Autosan eller vad det nu kan vara och retar upp sig på motsvarande småmissar som de inte störs av i bussarna de är vana vid. Efter några månader brukar också kritiken tystna.

Det är också sant.