Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

LYR

Tack Mr H, motivet på min T-shirt är Scaniamuséets egen Metropol och ser helt korrekt ut i fronten.
De entusiaster som renoverat spvmus- Metropolen hade kanske inte tillräckligt med underlag då maskningen skulle utföras och kan förställa mig att det kunde göras misstag
- men beundransvärt att bygga upp hela bussen från det utgångsläge som en gång var.
All heder åt alla som medverkat!
/LYR

Björn Forslund

Det var nog snarare lackfirman som missade detta med snibben eftersom bussen troligen inte hade stötfångaren monterad när den lackades.

Ankan891

Lägger in några bilder, skärmdumpar från Norrköping




Bilderna är kanske inte så bra, men ger lite underlag för målning och detaljer, underligt nog är det ingen vit rondell i fronten. Alla andra bilder jag sett har haft det.

Tack LYR för hjälp med bildtexten.

Anders

LYR

Nu kan man se det senaste utlägget från JECO/MJ-hobby... och fler kommer... lackerings-prover på gång....
Titta på länken: http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=JE%2027030
LYR

Mr H

Spännande!

De nedre sidolisterna skall vara målade på samma sätt som kollisionslisterna.
Dessutom så tolkar jag ordet "flertalet" som att majoriteten av bussarna byggdes
om men med den betydelsen skulle jag vilja säga att flertalet snarare hamnade i
Pakistan än byggdes om. Men man kanske kan tolka "flertalet" på olika sätt.

Mvh
Mr H

LYR



Nu  visas ett par färgprov på lackeringar -  och några justeringar  inför slutprodukionen kommer att rapporteras.
Ytterligare  information kommer då  fler bilder  finns att visa.

/LYR



LYR



Ytterligare ett steg framåt i produktionen.
Här ser vi nu SS/Stockholms-Capitolerna med linjenummer, reg-plåtar och dekaler monterade.
Fler bilder kommer  under de närmaste dagarna.
/LYR

Railmaster

Capitolmärkena ser lite små ut? Ser snarare ut att vara den lilla modellen som ska sitta baktill på capitolerna? Och är det svårt att få svarta dörrgummin och eventuellt svarta gummilister på dörrutorna? Bry dig inte om ifall jag låter gnällig! Kommer köpa modellerna ändå! :)

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 08 maj 2014, 22:30:30 PM


Ytterligare ett steg framåt i produktionen.
Här ser vi nu SS/Stockholms-Capitolerna med linjenummer, reg-plåtar och dekaler monterade.
Fler bilder kommer  under de närmaste dagarna.
/LYR

Fina! Bara för ännu bättre Capitolemblem, SS-vinge och nummerskyltskåp fram se gärna:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A10919.jpg

Mvh Gunnar

LYR



Ännu en frontbild - frestande att gestalta en bussdepå i modell....
/LYR

BengaB40

Hej! Tittade igenom alla sidor här för en stund sedan. Vilket fantastiskt expertjobb som ligger bakom! Men en sak skulle jag vilja påpeka när det gäller SJ-Capitolen, nämligen att det vita i sidoemblemets ring, som bilden visar, ska vara SJ-gult!  Hälsn. BengaB40

LYR

Citat från: BengaB40 skrivet 09 maj 2014, 18:12:52 PM
Hej! Tittade igenom alla sidor här för en stund sedan. Vilket fantastiskt expertjobb som ligger bakom! Men en sak skulle jag vilja påpeka när det gäller SJ-Capitolen, nämligen att det vita i sidoemblemets ring, som bilden visar, ska vara SJ-gult!  Hälsn. BengaB40
Visst, men det var en provmålning, men har uppmärksammats och påpekats för tillverkaren.
/LYR

Citat från: Railmaster skrivet 08 maj 2014, 23:29:38 PM
Capitolmärkena ser lite små ut? Ser snarare ut att vara den lilla modellen som ska sitta baktill på capitolerna? Och är det svårt att få svarta dörrgummin och eventuellt svarta gummilister på dörrutorna? Bry dig inte om ifall jag låter gnällig! Kommer köpa modellerna ändå! :)
Capitolmärkets storlek är lite är svårt att bedöma nu - men vi ska kolla det.
Dina önskningar om gummilister tror jag skulle höja priset avsevärt - men får givetvis åtgärdas för egen del.
/LYR

Mr H

Vad roligt! Vilket mästerverk! Men jag tycker också att mittdelaren mellan vindrutorna ser lite konstig ut. Det var svängda rutor, på senare år kompletterad med ett stort handtag, men det kanske är svårt att få till och vara hållfast?

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 09 maj 2014, 21:53:06 PM
Vad roligt! Vilket mästerverk! Men jag tycker också att mittdelaren mellan vindrutorna ser lite konstig ut. Det var svängda rutor, på senare år kompletterad med ett stort handtag, men det kanske är svårt att få till och vara hållfast?

Mr H
****
Jovisst är mittstolpen fel. Det ser ut som att man lagt på en "sträng", som möjligen ska föreställa handtaget. Det hade man kunnat slopa, för det fanns väl inte från början. Fälgarna ser också lite märkliga ut.
Som helhet, tycker jag att modellen ser bra ut, men de fel vi påpekat, känns onödiga.

HJP

Björn Forslund

Märket är 325 x 235 mm i fullskala vilket blir 3,74  x 2,70 mm i H0 om jag räknat rätt.