Anpassad trafik till följd av Corona (SL)

Startat av F.Å, 19 mars 2020, 15:25:54 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Allt kommer inte heller att synas (vara annonserat) då det inte hinns med i första vevan. Lär säkert bli anpassningar allteftersom.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

#16
Har läst lite info internt. Jag tror tyvärr att det här inte kommer bli bra. Det är ju framför allt skiftjobbare som drabbas, vilka inte kan jobba hemifrån.
Dessutom får jag en känsla av att folk börjar komma ut på stan igen.

Tycker personligen att det är riktigt dåligt, skapa trängsel istället för tvärtom.
Att man måste dra in turer pga sjuk personal är en sak, men pga minskat resande är bara larv. Kollektivtrafiken är till för skattebetalarna.
Man kunde valt vardagstrafik och gjort justeringar istället där det passar.

//R

Niclas Wennerlid

Det här blev en lösning för att säkerställa så trafikutövarna på buss skulle orka över tid.

Signalerna från samtliga bussoperatörer var att de har hög personalfrånvaro som fortfarande ökar.
För att den personalen som är kvar i tjänst ska mäkta med att leverera så togs ett gemensamt beslut att dra ned på trafiken på detta vis.

Genom att använda sig av redan framtagen lördag- eller söndagstabell med tillhörande tjänste- och omloppsplaner som man kompletterar manuellt så ansåg man att det var effektivare än att halvleverera ett vardagspaket där risken var större att bussar bara skulle utebli. På detta sätt säkrar man leverans på annonserad tidtabell om än en reducerad sådan.

Givetvis kommer det inte funka för alla men jag tycker i alla fall att detta är ett bättre alternativ än att gå ut och säga, vi kan bara köra 60% av det vi annonserar.

Sen får man ändå säga att allt som händer i samhället nu är någon form av undantagstillstånd, jag tycker inte vi kan förvänta oss att allt ska rulla på som vanligt.

// Niclas

BSB101

Citat från: Robert Brink skrivet 20 mars 2020, 14:18:21 PM

Att man måste dra in turer pga sjuk personal är en sak, men pga minskat resande är bara larv. Kollektivtrafiken är till för skattebetalarna.
Den betalas även till omkring hälften av skattebetalarna som nog har ett och annat att tycka om att köra runt med tomma bussar. Jag är nog rätt övertygad om att minskningen vi sett denna vecka i antalet resenärer kommer hålla i sig ett tag. Dels att fler kommer bli sjuka samtidigt som redan sjuka kommer fortsätta vara hemma samt för att folk kommer fortsätta arbeta hemifrån eller välja andra transportmedel.



Walter

Även verkstadspersonalen måste hinna med att kolla bussarna och om det är många frånvarande så blir många bussar stående och trafiken lidande. Med Mindre antal omlopp blir det inte lika sårbart.

Däremot ser jag ev en smittorisk för förarna och passagerare om det blir trångt i bussarna för att fler ska åka samma buss med begränsad trafik. Men antalet passagerare kanske har minskat så mycket att det inte blir ett problem.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Robert Brink

Att välja lördagstrafik var nog enklast å smidigast. Jag ska sluta vara bitter nu, det här kommer nog fungera. Ge mig bara 5.24 avgången tillbaka på 402:an. ;)

Lite orolig dock för dom extraturer som inte kommer stå med i reseplaneraren, finns risk att dom bussarna går tomma.

Trevlig helg.

//R

Niclas Wennerlid

Jo, det kommer nog bli lite rörigt i veckan som kommer.
Men samtidigt får vi också se det som en lärdom för hela samhället att kollektivtrafiken verkligen är en samhällsbärande verksamhet. Kanske, bara kanske.., så kan detta resultera i att synen på kollektivtrafiken förändras från politikerhåll.

Trevlig helg du med!

// Niclas

Jo

Samtidigt verkar tunnelbanan och pendeltåg kunna köra som vanligt medan lokalbanor spårväg får indragna turer.

Att vissa bussförare blir oroliga förstår jag men inte varför MTR har lättare att upprätthålla trafiken jämfört med övriga operatörer för jag antar att man inte lånar personal av varandra med tanke på fordonskännedom och behörigheter. Nu är ju tunnelbana och p-tåg viktigast så väl så men finns det personal mer än enstaka som har rätt behörighet och lätt kan gå över från övrig trafik till MTR:s trafik? 

Lars-Håkan_E

#23
Idag till skillnad från för typ 10-15 år sedan är det nog ett fåtal av Spårvägssällskapets/Stockholms Spårvägars resp Arriva:s spårvagnsförare som har giltig behörighet för att köra tunneltåg, antalet som har lokförarbehörighet är nog obefintligt.

När det var samma operatör som utförde både Spårväg och Tunneltåg var det en helt annan sak.

Lokförare och Tunneltågförare har ju i princip ingen större kundkontakt.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

bjorn.lovdahl

För pendeltågens del så hade man innan det här drog igång, åtminstone på förarsidan, ett överskott på runt 15-20 förare/dag vilket gör att trots sjukskrivningar på ca 10%, så kan man leverera full trafik. From i dag har man även hyrt in förare från bemanningsföretag för att förstärka

Robert Brink

Hård kritik på SL:s FB sida nu på morgonen. Rapporter om bussar som är knökfulla i tider där vi av bla SL uppmanas att inte trängas.
Även så kallade arbetslinjer som är helt indragna. Jag hoppas för guds skull, att det nu inte finns överskott på förare...
Min telefon har varit tyst sen i fredags nu, ingen som frågar om jag kan köra.

//R


Ola Å

Lätt att tycka att detta inte var så bra kanske, men när 20-25 % av personalen är borta från jobbet måste ju något göras.

Robert Brink

#28
Men nu får ju timanställda inte jobb längre...
Hur mycket trafik ställdes in i förra veckan på grund av förarbrist?
Glesa ut där det går, tex linjer med turtäthet på 10 min och tätare.
Varför finns det inte någon reducerad vardagstrafik längre?
Områden utan spårtrafik drabbas hårdast, tex Nacka/Värmdö, Tyresö.
Hur kom man fram till statistik när hela förra veckan gick utan att resenärerna blippade sina kort?


//R

Jo

#29
Enligt rykte har även vissa av beställningsbolagen ledig kapacitet. Vet dock inte hur mycket det skulle lätta upp att ta in dem alternativt bara hyra personal.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.