Vägnätets förändringar 1 november

Startat av Kristofer, 02 november 2007, 09:37:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

Hej,
sedan igår har vi -formellt, för jag antar att man inte skyltat om allting på en gång - en hel del ändringar i riksvägsnätet. Syftet är bland annat att västgötarna ska hitta hit till oss ute i Östersjön.

Jag försökte sätta ihop en lista på Wikipedia, och ingen har klagat på den där varför jag antar att den stämmer:


  • Riksväg 23 läggs om norr om Åseda. Istället för nuvarande sträckning till Oskarshamn kommer den att gå till Linköping. Den nya sträckningen blir Malmö-Höör-Hässleholm-Osby-Älmhult-Växjö-Åseda-Målilla-Hultsfred-Vimmerby-Kisa-Linköping. Förlängningen följer nuvarande länsväg 138 (som upphör) och riksväg 34 (dubbelnumrering).
  • Riksväg 34 förlängs, och den nya sträckningen blir Ålem-Högsby-Hultsfred-Vimmerby-Kisa-Linköping-Motala. Förlängningen ersätter riksväg 36, som upphör.
  • Riksväg 36 (Motala-Linköping) upphör och ersätts av en förlängd riksväg 34.
  • Riksväg 37 är en helt ny riksväg som ersätter riksväg 23. Sträckningen blir Växjö-Åseda-Högsby-Oskarshamn. På sträckan Växjö-Åseda dubbelnumreras den med riksväg 23, mellan Högsby och Berga med riksväg 34 och mellan Berga och Oskarshamn med riksväg 47.
  • Riksväg 47 förlängs, och kommer att få sträckningen Trollhättan-Falköping-Jönköping-Vetlanda-Målilla-Oskarshamn. Förlängningen följer nuvarande riksväg 31 (dubbelnumrering), länsväg 127 (som kortas), riksväg 34 (dubbelnumrering) och riksväg 23 (omlagd, dubbelnumrering med riksväg 37).
  • Länsväg 127 kortas av, och går nu sträckan Värnamo–Vrigstad–Vetlanda.
  • Länsväg 138 upphör helt.

Sträckan mellan Målilla och Vetlanda, som nu uppgraderats till riksväg, är dock inte mycket att hänga i julgranen om man har ett sydsvenskt perspektiv på hur riksvägar bör se ut...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

David M

Eventuellt så ska jag åka längs gamla riksväg 23 mellan Växjö och Oskarshamn om ett par veckor, så jag får säga då hur situtionen ser ut. En liten petitess bara: Vägen börjar i Rolsberga 35 km från Malmö. Från Växjö är det skyltat mot Malmö men före trafikplatsen i Rolsberga finns ingen skyltning mot Växjö.


En annan sak apropå den nya smala riksvägen du nämner är att vägen mellan Målilla och Vetlanda har/håller på att breddas. Bron över Emån i Järnforsen håller på att bytas ut mot en 8 meter bred istället för nuvarande 6,5 meter bred, och efter att ha pratat med insatta så är ett stalltips att en förbifart Målilla kommer byggas under nästa länsvägsplan 2010-2019.

Bengt Jönsson

Citat från: Kristofer skrivet 02 november 2007, 09:37:59 AM
Hej,
sedan igår har vi -formellt, för jag antar att man inte skyltat om allting på en gång - en hel del ändringar i riksvägsnätet. Syftet är bland annat att västgötarna ska hitta hit till oss ute i Östersjön.

Jag försökte sätta ihop en lista på Wikipedia, och ingen har klagat på den där varför jag antar att den stämmer:


  • Riksväg 23 läggs om norr om Åseda. Istället för nuvarande sträckning till Oskarshamn kommer den att gå till Linköping. Den nya sträckningen blir Malmö-Höör-Hässleholm-Osby-Älmhult-Växjö-Åseda-Målilla-Hultsfred-Vimmerby-Kisa-Linköping. Förlängningen följer nuvarande länsväg 138 (som upphör) och riksväg 34 (dubbelnumrering).
  • Riksväg 34 förlängs, och den nya sträckningen blir Ålem-Högsby-Hultsfred-Vimmerby-Kisa-Linköping-Motala. Förlängningen ersätter riksväg 36, som upphör.
  • Riksväg 36 (Motala-Linköping) upphör och ersätts av en förlängd riksväg 34.
  • Riksväg 37 är en helt ny riksväg som ersätter riksväg 23. Sträckningen blir Växjö-Åseda-Högsby-Oskarshamn. På sträckan Växjö-Åseda dubbelnumreras den med riksväg 23, mellan Högsby och Berga med riksväg 34 och mellan Berga och Oskarshamn med riksväg 47.
  • Riksväg 47 förlängs, och kommer att få sträckningen Trollhättan-Falköping-Jönköping-Vetlanda-Målilla-Oskarshamn. Förlängningen följer nuvarande riksväg 31 (dubbelnumrering), länsväg 127 (som kortas), riksväg 34 (dubbelnumrering) och riksväg 23 (omlagd, dubbelnumrering med riksväg 37).
  • Länsväg 127 kortas av, och går nu sträckan Värnamo–Vrigstad–Vetlanda.
  • Länsväg 138 upphör helt.

Sträckan mellan Målilla och Vetlanda, som nu uppgraderats till riksväg, är dock inte mycket att hänga i julgranen om man har ett sydsvenskt perspektiv på hur riksvägar bör se ut...


Intressant   8) men alltså ingenting om att förlänga R40 Göteborg - Jönköping till Västervik genom att låta R31 och R33 byta nummer till R40 - "Höglandstransversalen" (lanserar namnet här)

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kristofer skrivet 02 november 2007, 09:37:59 AM
Hej,
sedan igår har vi -formellt, för jag antar att man inte skyltat om allting på en gång - en hel del ändringar i riksvägsnätet. Syftet är bland annat att västgötarna ska hitta hit till oss ute i Östersjön.



Nej, syftet är nog att få oss som att köpa nya kartböcker varje år. Och att få de som har GPS att köpa nya skivor med uppdateringar minst en gång om året.   ::)
Skämt och sido (som dagens ungdom brukar skriva i stället för "skämt å sido" som vi stofiler fick lära oss i skolan) så är det naturligtvis bra att vägarna får genomgående nummer. Det underlättar när man skall välja väg. Fast varför kan man inte försöka samla ihop dessa ändringar och göra dem en gång vart femte år eller så? Då måste man ju ändå köpa ny kartbok för att kunna hänga med.
Tackar för övrigt för en utmärkt sammanställning av förändringarna.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

David M

Det har nog att göra med att särintressen börjar få allt större inflytande när det gäller vägnumreringen. Syftet är förstås att just ens egen stad skall synas så långt bortifrån som det bara går. Blir vägen dessutom europaväg (som riskväg 45) kan man alltid hoppas på extraanslag ur vägbudgeten även om den strategin inte alltid funkar (som E66/E22). När det gäller 23:an har åtminstone Växjö kampanjat sedan 1980-talet för att ändra vägnumreringen, och Oskarshamn har stridit ungefär lika länge för en genomgående numrering till Jönköping.


Själv ser jag ingen större anledning till varför 23:an skall gå ända till Linköping - Om man nu skall mellan Linköping och Malmö så är det snabbaste alternativet E4, även om man så skall från Linköping till Rolsberga. Men det gör ju förstås att Växjö kommer synas från E4 i Östergötland och det gläder förstås Växjöpolitikerna.

Jörgen Gustavsson

#5
Jag körde väg 34/138/23 mellan Linköping och Åseda (utom cirka en mil norr om Massamåla) i båda riktningarna under sistlidna helg. Förutom en informationsskylt på väg 138/23 sydväst om Målilla såg jag inga tecken på att de nya vägnumren var skyltade.

Å andra sidan tittade jag inte efter vägnumren eftersom vägsträckan är väl känd för mig och jag inbillade mig veta vilka vägnummer den består av...

/Jörgen G

Jörgen Gustavsson

Hittade en karta över förändringarna på Vägverkets webbplats:

http://www.vv.se/filer/210/vagnrbyte_karta.pdf

mvh/ Jörgen G

Jörgen Gustavsson

Litet om vägnummerskyltning utefter delar av det nynumrerade vägnätet.

Åkte väg 23 mellan Linköping och Växjö på julafton. I Linköping är det skyltat med "23 Växjö". Därefter enbart sporadisk utmärkning av väg 23 till Hultsfred. Mellan Hultsfred och Målilla är 23 + 34 utmärkt utefter vägen. I Målilla finns alltjämt informationstavlan om nya vägnummer uppsatt. I Målilla och utefter vägen ända till Växjö finns inga spår av nya vägnummer.

I Växjö verkar det finnas plats för nya vägnummer och destinationer på vägvisare och orenteringstavlor kring de nybyggda vägarna och trafikplatserna utmed infarten - men ingentiing av de nya vägnumren märks ut. På åtminstone en orienteringstavla är det gällande vägnumret 37 till och med överstruket med rött kryss.

mvh /Jörgen G

henrik_l

Jag har inte fattat detta riktigt. Kommer 23 mellan malmö och förbi växjö byta namn eller ska den fortfarnde heta 23:an?

Jörgen Gustavsson

Det genomgående vägnumret från Malmö via Växjö till Linköping är sedan 1 november 23. Tidigare väg 23 till Oskarshamn har fått nytt nummer från Växjö: 37. Det medför ju i praktiken ingen skillnad förrän uppe vid Massamåla vägskäl, cirka fem mil norr om Växjö, där nya 23:an viker av från den gamla sträckningen.

Men som sagt var - i julas hades kyltningen inte hängt med riktigt...

Tror detta framgår av Vägverkets information som jag länkar till i mitt inlägg tre inlägg upp i tråden.

mvh/ Jörgen G

Bengt Jönsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 november 2007, 08:10:51 AM

Intressant   8) men alltså ingenting om att förlänga R40 Göteborg - Jönköping till Västervik genom att låta R31 och R33 byta nummer till R40 - "Höglandstransversalen" (lanserar namnet här)

/Bengt


Citerar mig själv..  8)
R40 - "Höglandstransversalen" är numera förlängd från Jönköping till Västervik via Nässjö - Eksjö - Mariannelund och Vimmerby.
Det är f.d R33 som fått byta namn.  Standarden är dock på många ställen både kurvig och smal och långt ifrån den höga standard som finns förutom på några sträckor mellan Göteborg - Jönköping.

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 juni 2009, 18:57:49 PM

Citerar mig själv..  8)
R40 - "Höglandstransversalen" är numera förlängd från Jönköping till Västervik via Nässjö - Eksjö - Mariannelund och Vimmerby.
Det är f.d R33 som fått byta namn.  Standarden är dock på många ställen både kurvig och smal och långt ifrån den höga standard som finns förutom på några sträckor mellan Göteborg - Jönköping.

/Bengt

Jag körde just "nya" riksväg 40 mellan Västervik och Borås och kom hem för en dryg timme sedan. Jag tycker vägen är ganska bra fram till Tenhult. Visserligen skall man köra in i några samhällen som Mariannelund och Bruzaholm men för övrigt är det inte särskilt smalt och kom man i kapp en långtradare var det i regel inga större problem att ta sig förbi. Mellan Tenhult och Österängen i Jönköping (där E4-an ansluter) är vägen som den är men det är ny väg på gång. Sämsta biten på riksväg 40 är nu som tidigare mellan Ulricehamn (Brunn) och Dållebo, där motorvägen börjar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BMJ

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 juni 2009, 18:57:49 PM

Citerar mig själv..  8)
R40 - "Höglandstransversalen" är numera förlängd från Jönköping till Västervik via Nässjö - Eksjö - Mariannelund och Vimmerby.
Det är f.d R33 som fått byta namn.  Standarden är dock på många ställen både kurvig och smal och långt ifrån den höga standard som finns förutom på några sträckor mellan Göteborg - Jönköping.

/Bengt

Åkte från Vimmerby och västerut på nya 40:an, väl på vägen var det inga problem med skyltningen, men vid A6 i Jönköping fanns hänvisningsskyltning till både 33:an och 40:an. 33:an finns som bekant inte längre, och följde man skyltningen mot 40:an och var på väg österut (på fd 33) hamnade man på 40:an mot Göteborg.
Om nu vägverket ska skylta om borde deras första åtgärd vara att ändra hänvisningsskyltningen, annars blir det bara rörigare för bilisterna. Vissa vägar och skyltar är visserligen kommunala,men i dessa fall borde VV antingen bidra till omskyltningen utmed de kommunala vägnätet eller göra omskyltningen själva.
I Gårde (Gbg) hänvisas det fortfarande mot 45:an (riksväg, dvs blå skylt utan E), trots att uppgraderingen till E-väg skedde för ett par år sedan. I detta fallet är dock vägnummret detsamma, med eller utan E, så det är ju inte lika förvillande som i A6 exemplet i Jönköping.

David M

Apropå rv 40: Bland de mest prioriterade åtgärderna på "nya" vägen mot Västervik jag sett (förutom förbifarten vid Tenhult) är att göra planskilda korsningar med NOJ i Krösenlund (strax öster om Eksjö) och i Mariannelund. Mariannelund borde f.ö. få en förbifart som går söder om samhället så att även länsväg 129 mot Hultsfred anslöts på ett vettigt sätt. Det är trots allt två ganska smala vägar rekommenderade för farligt gods som möts mitt inne i ett samhälle.