Idiotiskt förslag om att bygga järnvägar rakt på motorvägarna

Startat av Niklas Bygdestam, 21 juli 2009, 19:53:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag kan inte låta bli att skriva ett inlägg här om ett ämne som redan finns i Postvagnen

Karin Svensson Smith gör bort sig, och det är inte första gången heller. Men den här gången har hon nog gått lite väl långt. Att hon troligen avskyr motorvägar får stå för henne, men förslaget hon kommer med är inte bara extremt korkat utan även mer eller mindre ogenomförbart. Vad hon inte begriper är att en järnväg och en motorväg är byggd under helt olika förutsättningar. Motorvägarnas krokighet, backighet gör dessa dikekt olämpliga för att bygga järnvägar på dessa. Vad hon heller inte fattar är att broar och liknande är för klent dimensionerade för järnvägar

Hennes förslag är nog det dummaste jag har hört på länge. Klicka gärna på länken och se på dessa dumheter

http://svtplay.se/v/1631120/miljopartiet_riv_motorvagen_bygg_jarnvag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Komik på hög nivå för oss som förstår att det inte ens är möjligt. Skrämmande för de som inte har en aning om hur det egentligen fungerar...
Min fråga är: Hur kunde MP's pressavdelning släppa ut detta otroligt puckade förslag för allmän beskådan i tv?

Peter C


Staffan Sävenfjord

Det är ju otroligt att hon får hållas. För ett antal år sedan, då hon ännu var vänsterpartist, frågade hon varför man inte kunde bygga järnvägen i mittfältet på motorvägen över Hallandsås i stället för att bygga en tunnel. Jag trodde hon lärt sig något av svaret hon fick då, men tydligen inte.
Karin Svensson Smith har också framförts som kandidat till ny inrastrukturminister, om det nu blir en sådan sammansättning av regeringen efter nästa val. Åsa, stanna! Allt är förlåtet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe

Skönt att hon har någon form av kunskap om ämnet hon diskuterar...   :o ::)

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2009, 22:08:29 PM
Det är ju otroligt att hon får hållas. För ett antal år sedan, då hon ännu var vänsterpartist, frågade hon varför man inte kunde bygga järnvägen i mittfältet på motorvägen över Hallandsås i stället för att bygga en tunnel. Jag trodde hon lärt sig något av svaret hon fick då, men tydligen inte.
Karin Svensson Smith har också framförts som kandidat till ny inrastrukturminister, om det nu blir en sådan sammansättning av regeringen efter nästa val. Åsa, stanna! Allt är förlåtet.


Det finns väl inte ens någon mittremsa på den sträckningen...?
Hade det gjort det så hade vi ju kunnat bygga en enkelspårig bergbana med kuggstångsdrift. Passagerarna hade fått korsa motorvägen i plan för att ta sig över till den obefintliga perrongen (den får inte plats), för att stiga på tåget. ;)

För att vara seriös:
Har detta varit en stor grej? Alltså att göra Karin till infrastrukturminister, eller är det bara någon enstaka tomte som klämt ur sig den idén?


Uffe D

Hon är ju helt puckad, men så är hon ju miljöpartist med. Det finns nog inget annat parti som har så många verklighetsfrånvarande medlemar som just MP.
Och en regering med Karin Svensson Smith som infrastrukturminister skulle nog få mig att emigrera.


Simon Bertilsson

Citat från: Uffe D skrivet 21 juli 2009, 22:24:19 PM
Hon är ju helt puckad, men så är hon ju miljöpartist med. Det finns nog inget annat parti som har så många verklighetsfrånvarande medlemar som just MP.
Och en regering med Karin Svensson Smith som infrastrukturminister skulle nog få mig att emigrera.

Då är vi två om det. :)

jonas a

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 juli 2009, 22:24:49 PM
Jojo, men den räknas inte. Den är ju ändå för liten för att ens i teorin kunna rymma en normalspårig järnväg.


Där finns en mittremsa. Eller gräset på kartan kanske bara är där får skoj skull? Och om den lämpar sig för järnväg är inte mitt bekymmer

Simon Bertilsson

Citat från: jonas a skrivet 21 juli 2009, 22:29:27 PM

Där finns en mittremsa. Eller gräset på kartan kanske bara är där får skoj skull?

Jag förutsatte att det var en betongmur, men du vet vad jag menar med "räknas inte". Med mittremsa menade jag i det här fallet något liknande den som finns på E4 genom södra Småland.
Ska vi lämna den här petitessen?

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter C skrivet 21 juli 2009, 21:44:49 PM
Hmmm, första april är ju inte nu...

Nej tyvärr. Men hennes förslag är så vansinnigt att det ligger på en nivå som liknar ett aprilskämt. Hade detta publicerats i nyheterna på första april hade jag skrattat år eländet. För då hade jag förstått att det var någon som ville skoja och ta fram ett vansinnigt förslag. Men det här är tyvärr fullt allvar. Vi som skriver här på Buss Snack är kanske muppar. Men vi är också extra insatta i trafikrelaterade saker. Därför kan vi lätt genomskåda eländet och vet hur orealistiskt detta är att genomföra. Men det tragiska är att folk som inte är muppar tror hon kan ha rätt. Dessutom brukar hon vid olika tillfällen tituleras som någon sorts "trafikexpert" vilket får folk att tro att hon kan sina saker. Tittar man på inslaget där hon kommer med sina dumheter så ser man att en del som intervjuas faktiskt tycker hennes idé låter bra. Jag klandrar dem inte heller för att de går på dumheterna. De har inte bättre kunskap än att de går på detta. Motorvägarna är i deras värld bara breda och inget annat så då tror de väl att man kan bygga en höghastighetsbana och köra TGV-tåg där. Mer begriper de väl inte tyvärr

Nej, därför skrattar jag inte ens åt eländet utan blir istället nästan skrämd. Sådana som hon kan lura folk att tro på hennes elände och skapa opinion och där blir det farligt. Därför skrattar jag inte åt hennes dumheter utan undrar varför ingen inom hennes eget parti ingriper istället. Till och med inom hennes eget parti måste det väl finnas folk med lite kunskap som begriper att det hon säger saker som är galenskap? Miljöpartiet har åtminstone förr i tiden försökt vilja få folk att tro att de skulle vara experter på trafikrelaterade saker. Då borde de väl inse hur deras parti skadas när någon kommer med så idiotiska uttalanden?

Och för er som undrar, nej jag är inte miljöpartist och har aldrig varit det heller. Men Karin Svensson Smith gör att mitt redan låga förtroende för detta parti blir ännu lägre :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Uffe D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2009, 23:19:31 PM
Nej tyvärr. Men hennes förslag är så vansinnigt att det ligger på en nivå som liknar ett aprilskämt. Hade detta publicerats i nyheterna på första april hade jag skrattat år eländet. För då hade jag förstått att det var någon som ville skoja och ta fram ett vansinnigt förslag. Men det här är tyvärr fullt allvar. Vi som skriver här på Buss Snack är kanske muppar. Men vi är också extra insatta i trafikrelaterade saker. Därför kan vi lätt genomskåda eländet och vet hur orealistiskt detta är att genomföra. Men det tragiska är att folk som inte är muppar tror hon kan ha rätt. Dessutom brukar hon vid olika tillfällen tituleras som någon sorts "trafikexpert" vilket får folk att tro att hon kan sina saker. Tittar man på inslaget där hon kommer med sina dumheter så ser man att en del som intervjuas faktiskt tycker hennes idé låter bra. Jag klandrar dem inte heller för att de går på dumheterna. De har inte bättre kunskap än att de går på detta. Motorvägarna är i deras värld bara breda och inget annat så då tror de väl att man kan bygga en höghastighetsbana och köra TGV-tåg där. Mer begriper de väl inte tyvärr

Nej, därför skrattar jag inte ens åt eländet utan blir istället nästan skrämd. Sådana som hon kan lura folk att tro på hennes elände och skapa opinion och där blir det farligt. Därför skrattar jag inte åt hennes dumheter utan undrar varför ingen inom hennes eget parti ingriper istället. Till och med inom hennes eget parti måste det väl finnas folk med lite kunskap som begriper att det hon säger saker som är galenskap? Miljöpartiet har åtminstone förr i tiden försökt vilja få folk att tro att de skulle vara experter på trafikrelaterade saker. Då borde de väl inse hur deras parti skadas när någon kommer med så idiotiska uttalanden?

Och för er som undrar, nej jag är inte miljöpartist och har aldrig varit det heller. Men Karin Svensson Smith gör att mitt redan låga förtroende för detta parti blir ännu lägre :(

Klockrent, jag kan inte göra annat än att instämma i allt.