Rörliga broar och Linfärjor

Startat av Stefan P, 07 januari 2009, 17:56:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilken är den äldsta öppnigsbara bro som forfarande är i drift? Vilka sådana broar finns på Europa-
Riksvägar?

Vilken är den idrift äldst linfärjan i drift om det finns någon kvar?

mvh Stefan P

Andersson


David S

Det finns väll en klaffbro på E4 i Södertäljetrakten om jag inte har fel. Hur gammal den är vet jag dock inte.


Andersson

Citat från: David S skrivet 07 januari 2009, 19:08:58 PM
Det finns väll en klaffbro på E4 i Södertäljetrakten om jag inte har fel. Hur gammal den är vet jag dock inte.

E4 bron är ingen klaffbro, däremot är saltsjöbron, mälarbron (inne i samhället) och gamla järnvägsbron (invigd 1921) klaffbroar.

På bilden: Närmast kameran, Saltsjöbron, E4 bron och gamla järnvägsbron


IngemarJ

Hej!

Bron i Lyrestad är ju öppningsbar och ligger på E 20. Det var väl den som användes för att stoppa bankrånare för tjogtalet år sedan.

Hälsar

Ingemar

Niklas Bygdestam

Citat från: Andersson skrivet 07 januari 2009, 21:45:53 PM
E4 bron är ingen klaffbro, däremot är saltsjöbron, mälarbron (inne i samhället) och gamla järnvägsbron (invigd 1921) klaffbroar.

På bilden: Närmast kameran, Saltsjöbron, E4 bron och gamla järnvägsbron



Minns för ett antal år sedan att E4-bron hade blivit påkörd av något fartyg. Jag undrar om inte delar av brospannet är utbytt efter den smällen. Kanske någon här som minns detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pete

I maj 1990 så ramlade ena halvan av E4-bron ner från ett par meters höjd och fastnade, blev sned eller dylikt. Det STORA problemet var att andra halvan var avstängd för reparation över sommaren, så att man plötsligt stod helt utan motorvägsbro. Köerna var minst sagt avsevärda i flera veckor. Saltsjöbron (den parallella lokalgatebron) var inte byggd, enda alternativet var Mälarbron inne i centrum. Eller färjan över Skanssundet... eller över Strängnäs.

/Pete

BMJ

#7
Antar att det är klaffbroar på vägar du i första hand frågar efter. Annars är järnvägsbron i Vänersborg gammal, byggd 1917 har jag för mig.

Edit:Stavning

Alexei

Jag är förvånad att man inte satsade på en högbro här, när motorvägen byggdes. Enl wikipedia hadde bron bara behövt bli 15meter högre. (Bå bilden ser sillnaden i höjd mellan nedsänkt och upphöjt läga faktsikst lägre ut änn 15m)

Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 10 januari 2009, 14:21:29 PM
Jag är förvånad att man inte satsade på en högbro här, när motorvägen byggdes. Enl wikipedia hadde bron bara behövt bli 15meter högre. (Bå bilden ser sillnaden i höjd mellan nedsänkt och upphöjt läga faktsikst lägre ut änn 15m)

Wikipedia är verkligen inte pålitligt. Dessutom verkar informationen helt fel. Där står att E4-bron är byggd i början på 1960-talet. Tidigare gick trafiken på Mälarbron. Men på Mälarbron står det att denna också är byggd på 1960-talet, enligt Wikipedia alltså. Jag vet att motorvägssträckan mellan Stockholm och Södertälje är äldre än E4-bron och att E4 före brons tid gick genom Södertälje genom stan på ett annat sätt. Mälarbron borde vara äldre än 1960-talet. Motorvägen norr om bron fanns redan på 1950-talet

Att bygga en väg 15 m högre kan i vissa fall vara svårt. Om bron skulle byggas 15 m högre men vägen i övrigt inte höjas nämnvärt kan det bli kraftiga lutningar som inte accepteras på en motorväg. Att höja hela vägen en betydligt längre sträcka och anpassa för en 15 m högre bro är inte heller säkert att det är möjligt. Det kanske inte omgivningen klarar just där. Men visst är det lite speciellt att bron är öppningsbar. Att en bro på just en motorväg är öppningsbar är inte så vanligt varken i Sverige eller i övriga Europa
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan P

Hej

Tack för alla svar.

Sen finns de väl en öppningsbar i Kvicksund mellan Västerås och Eskilstuna, men vad heter vägen?

mvh Stefan P

Erol

Det är ju riksväg 53 som går mellan Eskilstuna och Västerås.


kapa77

Öppningsbara broar finns på E45 i Säffle och Köpmannebro.

homer

om man vill ta sig till Södermalm i huvudstaden kan man välja 3 olika klaffbroar med en ganska högaktningsvärd ålder

Liljeholmsbron invigd 1928
Skansbron invigd 1925
Danviksbro invigd 1922

även till lidingö kan man åka klaffbro invigd 1925

HB

Citat från: homer skrivet 25 mars 2009, 21:25:26 PM
om man vill ta sig till Södermalm i huvudstaden kan man välja 3 olika klaffbroar med en ganska högaktningsvärd ålder

Liljeholmsbron invigd 1928
Skansbron invigd 1925
Danviksbro invigd 1922

även till lidingö kan man åka klaffbro invigd 1925

Gamla Lidingöbron har dock inte kunnat öppnas på senare år.