Huvudmeny

Rv33 blir Rv40

Startat av Peter C, 31 december 2008, 17:25:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


BMJ

I mitt tycke en logisk fortsättning på den smålänska nummerkonverteringen gällande riksvägar. Bla blev ju rv47 förlängd från Jönköping och vidare mot sydost. Bra tycker jag. Vidare kunde lv137 uppgå i rv25.

Peter C


Ja det blir ju mer enhetligt nu när det blir RV40 hela vägen från väst till öst.

David M

Frågan om omnumrering till rv40 mot småländska östkusten är inte ny, men Oskarshamn och Västerviks kommuner har stridit om till vilken stad rv40 skall nå. Oskarshamns argument är att man vill ha en enhetlig numrering till Gotlandsfärjorna från Göteborg. Nu fick Oskarshamn riksväg 47 från Jönköping istället. Själv tycker jag nog att O-hamn kunde ha gått segrande ur striden med tanke på att det är en mer betydande hamnstad än Västervik (och inte bara gotlandsfärjorna utan även mycket timmer m.m). Västervik hade gotlandsfärjor till ca 1990 och drömmer om att åter få dem men staden ligger mycket sämre till mot södra Sverige än Oskarshamn. Det finns ingen rak och bra väg mellan Växjö och Skåne till Västervik jämfört med O-hamn (vilket en gång i tiden var anledningen till att smalspårsbanan fick fortsätta vara i trafik)

Henrik Palmqvist

Dessa omnummreringar..  Visst kanske är bra att det blir samma vägnummer från kust till kust.. Me fan så besvärligt för oss som redan vant oss vid de gamla nummerna som finns.  Och så måste man ju nköpa ny kartbok med...

/ Henrik

Ulf Fernestad

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 04 januari 2009, 18:37:00 PM
Dessa omnummreringar..  Visst kanske är bra att det blir samma vägnummer från kust till kust.. Me fan så besvärligt för oss som redan vant oss vid de gamla nummerna som finns.  Och så måste man ju nköpa ny kartbok med...

/ Henrik
Det är bara att hålla med, men vissa omnumreringar sätter i första skedet myror i huvudet på en , som när jag för några år sen upptäckte att Nissastigen passerade Kristinehamn och vidare mot Filipstad och norrut
Fernestad

Simon Bertilsson

#6
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 04 januari 2009, 18:37:00 PM
Dessa omnummreringar..  Visst kanske är bra att det blir samma vägnummer från kust till kust.. Me fan så besvärligt för oss som redan vant oss vid de gamla nummerna som finns.  Och så måste man ju nköpa ny kartbok med...

/ Henrik

Håller med helt! Varför ändra på ett nummer som funkat fint innan? Det är ju inte numret som gör vägen...

Niklas Bygdestam

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 04 januari 2009, 18:37:00 PM
Dessa omnummreringar..  Visst kanske är bra att det blir samma vägnummer från kust till kust.. Me fan så besvärligt för oss som redan vant oss vid de gamla nummerna som finns.  Och så måste man ju nköpa ny kartbok med...

/ Henrik

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 januari 2009, 01:37:11 AM
Håller med helt! Varför ändra på ett nummer som funkat fint innan? Det är ju inte numret som gör vägen...

Tanken är väl att de ska leda trafiken på ett visst sätt och de vill väl också visa någon "samhörighet" med att en väg fungerar som ett stråk med ett gemensamt vägnummer

Men jag håller med er. Jag tycker också att dessa omnumreringar bara är ett elände. Råkar man ha en kartbok med sig som råkar bara vara något år för gammal kan det vara helt hopplöst. Man kan missa en avfart eller åka helt fel. Hur många utländska turister köper ny Sverigekarta varje år som de tänker besöka Sverige på sina semestrar? Nej jag tycker att man ska hålla på de befintliga numren så långt det går så folk hittar. Sedan kostar de här omnumreringarna pengar och de pengarna kunde de använda till något nyttigare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan K

Tycker det är utmäkt att vägar "slås samman" till längre sträckor med gemensamt nummer.

Minns av Vägverket föreslog detta redan i slutet på 80-talet, i syfte att få en mer sammanhängande numrering och totalt sett färre vägnummer. Men då sade dåvarande Trafiksäkerhetsverket nej, med argumentet att trafikanter måste lära sig nya nummer.
Det förekommer alltid föränringar i samhället och att "lära sig" nya vägnummer är inte särkislt svårt.
Om det står rv 33 Västervik eller rv 40 Västervik är ju ingen större skillnad i svårighetsgrad :-)

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 05 januari 2009, 17:10:28 PM
Tycker det är utmäkt att vägar "slås samman" till längre sträckor med gemensamt nummer.

Minns av Vägverket föreslog detta redan i slutet på 80-talet, i syfte att få en mer sammanhängande numrering och totalt sett färre vägnummer. Men då sade dåvarande Trafiksäkerhetsverket nej, med argumentet att trafikanter måste lära sig nya nummer.
Det förekommer alltid föränringar i samhället och att "lära sig" nya vägnummer är inte särkislt svårt.
Om det står rv 33 Västervik eller rv 40 Västervik är ju ingen större skillnad i svårighetsgrad :-)

Har du kört bil i andra länder där man har sätt att stava som för oss är omöjligt att läsa? Eller där det är extremt svårt att kunna lägga på minnet dessa svårstavade namn för att hålla reda på dessa? Jag har gjort det i alla fall. Ju mer svårlästa deras namn på orter är desto mer utgår jag från annat som istället blir läsbart. Då blir det mycket vägnummer som jag utgår ifrån för att kunna hitta rätt medan jag också läser i kartorna. Vi kan anta att turister kan ha samma problem även i Sverige. Då kan det ställa till en hel del om vägarnas nummer är ändrade och plötsligt inte stämmer med kartan. Förövrigt så är det inte säkert att det är slutmålet som vägen skyltas till som är det egna målet. På kartan har man sett att man ska åka på väg 33 för att ta sig till en viss plats. Att den slutar i Västervik har man kanske inte tänkt på. Ser man då en skylt där det står väg 40 till Västervik så kan man tro att det är en annan väg och kör då kanske förbi och tror att väg 33 kommer senare. Det kan skapa en hel del elände

Föresten så kan det också skapa problem för de som kör med GPS och blint lyder denna istället för att räkna ut saker själv. En GPS måste uppdateras när förändringar skett och det gör inte alla eller tänker inte på att göra. Den kan då visa vägen till en väg 33 som inte längre finns och det kan på sitt sätt också skapa problem

Jag ser alltså ingen som helst fördel med Vägverkets eviga omnumreringar utan tycker bara att de förvirrar alla som kör
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Eller så skulle Vägverket genomfört dessa förändringar INNAN GPS:erna kom för 5-10 år sedan. Vilket hade underlättat för alla dagens icke-papperskarteläsande bilister  ;)

ch

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2009, 17:32:33 PM
Har du kört bil i andra länder där man har sätt att stava som för oss är omöjligt att läsa? Eller där det är extremt svårt att kunna lägga på minnet dessa svårstavade namn för att hålla reda på dessa? Jag har gjort det i alla fall. Ju mer svårlästa deras namn på orter är desto mer utgår jag från annat som istället blir läsbart. Då blir det mycket vägnummer som jag utgår ifrån för att kunna hitta rätt medan jag också läser i kartorna. Vi kan anta att turister kan ha samma problem även i Sverige. Då kan det ställa till en hel del om vägarnas nummer är ändrade och plötsligt inte stämmer med kartan. Förövrigt så är det inte säkert att det är slutmålet som vägen skyltas till som är det egna målet. På kartan har man sett att man ska åka på väg 33 för att ta sig till en viss plats. Att den slutar i Västervik har man kanske inte tänkt på. Ser man då en skylt där det står väg 40 till Västervik så kan man tro att det är en annan väg och kör då kanske förbi och tror att väg 33 kommer senare. Det kan skapa en hel del elände

Föresten så kan det också skapa problem för de som kör med GPS och blint lyder denna istället för att räkna ut saker själv. En GPS måste uppdateras när förändringar skett och det gör inte alla eller tänker inte på att göra. Den kan då visa vägen till en väg 33 som inte längre finns och det kan på sitt sätt också skapa problem

Jag ser alltså ingen som helst fördel med Vägverkets eviga omnumreringar utan tycker bara att de förvirrar alla som kör

I-världsproblem va?

BMJ

Visst måste man kunna förändra saker och ting, men man måste göra det på ett genomtänkt sätt. Man skulle ju kunna göra en översyn av hela vägnätet, och göra fler omnumreringar vid samma tillfälle istället för som nu då det sker pö om pö.

scaniaolsson

En annan nummerändring som jag tycker kunde komma till stånd är följande.
Gör om länsväg 112 (Åstorp-Höganäs) till en naturlig fortsättning av riksväg 21.
Jag menar mitt under E4-bron i tpl. Åstorp N så byter ju vägen bara nummer.
Ja jag vet att riksväg 21 formellt sett går upp på E4 och in till Helsingborg men det skyltas i princip inte alls.

Men det har kanske med klassning av vägen att göra, dock håller första biten av 112:an
(Åstorp-Varalöv E6) numera god klass som 2+1 väg.

En liten tanke bara.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Niklas Bygdestam

Citat från: scaniaolsson skrivet 22 mars 2009, 19:16:34 PM
En annan nummerändring som jag tycker kunde komma till stånd är följande.
Gör om länsväg 112 (Åstorp-Höganäs) till en naturlig fortsättning av riksväg 21.
Jag menar mitt under E4-bron i tpl. Åstorp N så byter ju vägen bara nummer.
Ja jag vet att riksväg 21 formellt sett går upp på E4 och in till Helsingborg men det skyltas i princip inte alls.

Men det har kanske med klassning av vägen att göra, dock håller första biten av 112:an
(Åstorp-Varalöv E6) numera god klass som 2+1 väg.

En liten tanke bara.

Scaniaolsson


En liknande tanke finns här i Uppland. Riksväg 55 byter nummer till länsväg 288 under motorvägsbron under E4 i Uppsala. Det har funnits funderingar då att 288 helt numreras om till 55 eftersom det ser ut som en naturlig fortsättning på 55 där den möter 288 under E4 i Uppsala. Vi får se om detta blir av. Jag är i alla fall skeptisk till att numrera om vägar hur som helst
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.