Huvudmeny

Tillåten jaywalking

Startat av Zella, 08 november 2008, 23:09:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Denna skylt finns uppsatt vid fd övergångstället vid Rantorget...


Johan Hansson

Den skylten hoppas jag Halmstad Kommun också kan ha nytta av.
Var sitter dessa skyltar?,
så jag vet vart jag skall gå och fota nästan gång jag är i Göteborg.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

RoTe


robbes

Citat från: Johan Hansson skrivet 08 november 2008, 23:30:02 PM
Den skylten hoppas jag Halmstad Kommun också kan ha nytta av.
Var sitter dessa skyltar?,
så jag vet vart jag skall gå och fota nästan gång jag är i Göteborg.


Rantorget står det ovanför bilden

Johan Hansson

Citat från: robbes skrivet 09 november 2008, 00:08:52 AM
Rantorget står det ovanför bilden

Det missade jag, tänkte bara på bilden.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

ch

De sattes upp lite här och var i Göteborg direkt efter "Zebralagen". Det blev ohållbart om det skulle finnas övergångsställen överallt och där bilisterna skulle vara tvingade att stanna.

Men samtidigt är det en feltolkning av lagen, då det samtidigt står i lagen att den gående också har ett ansvar när de ska korsa vägen. Men folk tolkade Zebralagen som att de bara kunde gå rätt ut framför valfritt fordon och det skulle behöva tvärnita.

Nico


Det stora problemet var väl även att alla andra, och i synnerhet media, tolkade det som att allt ansvar låg hos fordonsförarna och inget hos fotgängarna. Det var sedan den bilden som förmedlades och anammades av allmänheten som numera tror sig ha samma rätt överallt.

Vad gäller Zebralagen i sig så vill jag minnas att den väl ursprungligen inspirerades av en liknande regel från Schweiz. Där gick det dock lika uselt som här, men där återinförde man istället de gamla reglerna om jag inte är helt felinformerad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hagri

Det finns en del sådan här "gångpassager" på sina håll som inte är övergångställe. Det fungerar ju på ställen där det inte är så frekvent gångtrafik och där det finns övergångställen eller undergångar i närheten att välja för barn, äldre och andra med problem att röra sig.

ch

Ett stort problem dock är att folk tror att upphöjda väggupp är övergångsställen.

Simon Bertilsson

Citat från: ch skrivet 09 november 2008, 10:49:45 AM
Ett stort problem dock är att folk tror att upphöjda väggupp är övergångsställen.

Det trodde de flesta av mina körlärare, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro... Även hela upphöjda korsningar räknades in.

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 november 2008, 11:59:55 AM
Det trodde de flesta av mina körlärare, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro... Även hela upphöjda korsningar räknades in.

Det tror jag inte det är. Det skulle i så fall vara om skylten gårdsgata sitter uppsatt...

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 09 november 2008, 13:37:20 PM
Det tror jag inte det är. Det skulle i så fall vara om skylten gårdsgata sitter uppsatt...

Nej jag tyckte själv det lät märkligt i början, men sen indoktrinerades man i det.  :-\

robbes

finns upphöjda övergångsställen etc men då skall de vara markerade som på bilden.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9910/13/trafik.html

JDS

Citat från: robbes skrivet 09 november 2008, 14:29:46 PM
finns upphöjda övergångsställen etc men då skall de vara markerade som på bilden.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9910/13/trafik.html

Om det ska räknas som ett övergångsställe måste det vara markerat med vägmärket B3 aka "Herr Gårman". Den svartvitrutiga markeringen betyder i sig ingenting, annat än att det är ett farthinder där.

avenue

Ja, detta är konstigt. I Kungälv strax norr om Göteborg har man satt upp sådana här upphöjda "övergångsställen" om det nu är det, en har t.o.m. en avfart mot en parkering rätt över sig. Man svänger alltså höger rätt på upphöjningen för att komma till parkeringen. Kungälv har också lite konstiga saker för sig när det gäller skyltar, egenhändigt tillverkade skyltar som inte finns i vägtrafikförordningen med bilder på t.e.x. barnvagn samt att det är lite si och så med hur nära varningsskyltar sitter för det som dom skall varna för. 150-250 meter innan faran om inte annat anges fick jag lära mig och där kan varningsskyltarna sitta 20-30 meter ifrån guppet.