Huvudmeny

Byälvan.....

Startat av Kent Skoog, 12 maj 2008, 18:00:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

..... heter Färjerederiets minsta färja från 1955. Färjan trafikerar Högsäterleden mellan Högsäter och Fyxnäs i Säffle kommun.




Clabbe

Tjusigt som alltid Kent.
Översta bilden med vy mot öster/ Fyxnäs kan jag kalla för mammas gata. Hon var född i Norrstuga i korsningen vid Odenstad vägen några hundra meter upp. På vänster sida i korset hade 'Anders ve färja' sin bilverkstad och så körde han taxi.

Niklas Bygdestam

Vilken gullig liten färja :D

Kan den ta bussar också? Händer det att bussar går här? Det skulle vara en underbar syn att se en buss på denna gulliga färja :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Vad jag har fått höra så är det pråmtrafiken mot Arvika, de sanka markerna och den ringa trafikmängden som lett till att färjeleden blivit kvar hittils.


Fast det lär vara en färjeutredning på gång där man kommer bestämma sig för vilka som skall vara kvar och vilka färjeleder som skall ersättas med broar, Färjerederiet är trots allt inget billigt nöje...

Ersa

En gullig liten gård med egen båtbrygga, uthus/vedbod och buskar i trädgården har färjepersonalen som lokal  :)

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 13 maj 2008, 01:32:52 AM
Vad jag har fått höra så är det pråmtrafiken mot Arvika, de sanka markerna och den ringa trafikmängden som lett till att färjeleden blivit kvar hittils.


Fast det lär vara en färjeutredning på gång där man kommer bestämma sig för vilka som skall vara kvar och vilka färjeleder som skall ersättas med broar, Färjerederiet är trots allt inget billigt nöje...


Så det förekommer fortfarande pråmtrafik upp till Arvika?
Trodde att sista "kusttankern" med eldningsolja gått Byälven upp till Arvika för flera år sedan och har för mig att det var ett reportage om detta i GP

/Bengt

Kent Skoog

Citat från: Clabbe skrivet 12 maj 2008, 20:52:51 PM
Tjusigt som alltid Kent.
Översta bilden med vy mot öster/ Fyxnäs kan jag kalla för mammas gata. Hon var född i Norrstuga i korsningen vid Odenstad vägen några hundra meter upp. På vänster sida i korset hade 'Anders ve färja' sin bilverkstad och så körde han taxi.

Tack Clabbe, och visst är det vackert där.

Kent Skoog

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 maj 2008, 17:54:51 PM

Så det förekommer fortfarande pråmtrafik upp till Arvika?
Trodde att sista "kusttankern" med eldningsolja gått Byälven upp till Arvika för flera år sedan och har för mig att det var ett reportage om detta i GP

/Bengt

Jag vill minnas att jag för ett antal år sedan såg den sista oljetankern i Säffle Kanal på väg till Bruket. Jag har också för mig att det var ett reportage om detta i Säffle-Tidningen.

Bengt Jönsson

Citat från: Kent Skoog skrivet 13 maj 2008, 18:03:02 PM
Jag vill minnas att jag för ett antal år sedan såg den sista oljetankern i Säffle Kanal på väg till Bruket. Jag har också för mig att det var ett reportage om detta i Säffle-Tidningen.

Själva sättet att frakta på kanske inte bara har blivit olönsamt.  Efterfrågan på eldningsolja har ju fallit dramatiskt och idag är det väl ytterst få villaägare som beställer hem eldningsolja..
:o  ::)

/B

David M

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 maj 2008, 17:54:51 PM

Så det förekommer fortfarande pråmtrafik upp till Arvika?
Trodde att sista "kusttankern" med eldningsolja gått Byälven upp till Arvika för flera år sedan och har för mig att det var ett reportage om detta i GP

/Bengt

Det är förvisso sant, men skall det byggas en bro måste man ta hänsyn till att pråmtrafiken (om än kanske inte av eldningsolja) mot Arvika ska kunna ha en möjlighet att komma igång igen. En öppningsbar bro vore en möjlighet men då ökar kostnaderna för underhåll kraftigt mot en icke-öppningsbar bro.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 maj 2008, 00:17:35 AM
Vilken gullig liten färja :D

Kan den ta bussar också? Händer det att bussar går här? Det skulle vara en underbar syn att se en buss på denna gulliga färja :D

Färjan rymmer nätt och jämnt fyra bilar lastade två i bredd så endast mindre bussar lär få plats ombord. Någon regelbunden busstrafik över den här färjeleden förekommer mig veterligt inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Daniel Söderberg

Hehe ja den var inte stor. Tar dom dit en normal stor färja behöver den ju inte köra fram och tillbaka  ;D

Clabbe

Jag har åkt över med en Volvo F10 6x2 och det blev fullt. Det gick busslinje förr, min mor (f 31)  åkte till skolan i Häljebol några km norr om Högsäter. Färjan har varit nedläggningshotad ett antal gånger, men traktens innevånare har lyckats skapa opinon för att behålla färjan.

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 maj 2008, 23:07:34 PM
Färjan rymmer nätt och jämnt fyra bilar lastade två i bredd så endast mindre bussar lär få plats ombord. Någon regelbunden busstrafik över den här färjeleden förekommer mig veterligt inte.

Det går ingen linjetrafik över älven med färjan.
Om det går några skolbussar är frågan. Det skulle vara om någon på NysätersBuss vet det?

Hagri

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 maj 2008, 17:54:51 PM

Så det förekommer fortfarande pråmtrafik upp till Arvika?
Trodde att sista "kusttankern" med eldningsolja gått Byälven upp till Arvika för flera år sedan och har för mig att det var ett reportage om detta i GP

/Bengt
Det var nog ca 15 år sdedan som Oljetrafiken upphörde via båt till Arvika. SJ lade ett lägre bud och det blev järnväg istället.
Det är nog inte mycket nyttotrafik numera som går genom Säffle kanal till Arvika. Arvika är annars den hamn som ligger längst in i landet.