Fråga om de nya körkortsbehörigheterna

Startat av Carl Eric, 30 april 2012, 11:55:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Citat från: Tonnie skrivet 15 maj 2012, 22:36:28 PM
I så fall går mina säkringar!! Längtat så länge och nu... precis nu ett halv år innan ändrar de. Fy F*n

Observera att det enbart är min tolkning av det hela....
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

lil-sis

Åldergränserna för buss har inte bara med körvana att göra utan att hjärnan faktiskt inte är färdigutvecklad innan 21. Ska leta fram länkar men har världens huvudvärk så jag orkar inte läsa igenom en massa medicinsk text just nu. Men det finns hur som helst vetenskap bakom.

Så att man ska få köra buss som artonåring är helt galet, även om man har kört mängder med timmar med skolan.

Krille

Citat från: lil-sis skrivet 17 maj 2012, 12:27:44 PM
Åldergränserna för buss har inte bara med körvana att göra utan att hjärnan faktiskt inte är färdigutvecklad innan 21. Ska leta fram länkar men har världens huvudvärk så jag orkar inte läsa igenom en massa medicinsk text just nu. Men det finns hur som helst vetenskap bakom.
Så att man ska få köra buss som artonåring är helt galet, även om man har kört mängder med timmar med skolan.

Word! Hur många timmar du än tillbringar på en körgård eller dylikt kan det aldrig jämföras med den erfarenhet och mognad man uppnår efter att ha kört i trafik i flera år + då den mognadsprocess som pågår efter 18 års ålder.

K

Carl Eric

Fast det är ju en grov generalisering. Personlig mognad är väldigt individuellt. Dock blir det ju svårt att individanpassa körkortåldarna...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Taunusch

Jag är också väldigt tveksam inför att en 18-årig ska få köra buss med det ansvar som det innebär.

Jag körde själv buss som 19-åring i lumpen och jag tycker i efterhand att det var ett väldigt stort ansvar. Även om jag hade transportteknisk gymnasieutbildning i ryggen och en gedigen militär körutbildning så hade jag inte den erfarenhet som jag idag tycker att man bör ha för att få köra buss.

Fikman


Tycker det är rätt ok at 18 åringr får köra linje, får dom komma in i branchen och får körvana för att sen välja om dom vill fortsätta eller gå vidare på turistsidan.
Du får in 18 årigar som vill och brinner för yrket vilket är betydligt bättre än som nu när du har hen hel hög mindre lämpliga som nappa på erbjudandet att iställe för arbetslöshet ta körkort på statens bekonstnad. Sen behöver branchen få in yngre som brinner för det.

Carl Eric

Ja, rätt i sak, men ändå inte. Jag ser ingen poäng att 18-åringar skall få köra buss. Däremot förstår jag inte varför 21-åringar inte skulle få köra buss? Att det skall skilja 6 år mellan någon som går på ett gymnasium, mot någon som vill gå en utbildning som gör att hen kan utbilda sig vidare men ändå köra buss, det är för mig helt knäppt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Carl Eric skrivet 18 maj 2012, 09:26:29 AM
Ja, rätt i sak, men ändå inte. Jag ser ingen poäng att 18-åringar skall få köra buss. Däremot förstår jag inte varför 21-åringar inte skulle få köra buss? Att det skall skilja 6 år mellan någon som går på ett gymnasium, mot någon som vill gå en utbildning som gör att hen kan utbilda sig vidare men ändå köra buss, det är för mig helt knäppt!

Nu tycker jag att du överdriver lite. Du är väl inte utestängd från yrkesförarutbildningen för att du har en annan utbildning. Om du så är filosofie doktor kan du ändå gå den utbildning som krävs för att ta busskörkort vid 21 (fast då är du nog äldre i alla fall, men du förstår vad jag menar)...


Carl Eric

Citat från: JDS skrivet 19 maj 2012, 00:46:56 AM
Nu tycker jag att du överdriver lite. Du är väl inte utestängd från yrkesförarutbildningen för att du har en annan utbildning. Om du så är filosofie doktor kan du ändå gå den utbildning som krävs för att ta busskörkort vid 21 (fast då är du nog äldre i alla fall, men du förstår vad jag menar)...

Kan man det? Det vore ju helt underbart i så fall! Men vilka är det i så fall?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!