Säffle Reseservice/Säfflebussen

Startat av Bussmicke, 04 september 2023, 11:06:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

1. När tog Nettbuss Express över företaget? Hittar lite olika datum i SBH.
2. Var Säfflebussen bara ett varumärket elöler bytta man namn till detta, i så fall när?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Jasså, det hade du inte hört?

En vanlig kommentar från oss som körde på andra håll.

Säffle hade så pressade tider så det var plattan i mattan oftast, därav smeknamnet.

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 04 september 2023, 11:06:53 AM1. När tog Nettbuss Express över företaget? Hittar lite olika datum i SBH.
2. Var Säfflebussen bara ett varumärket elöler bytta man namn till detta, i så fall när?
Visserligen kanske man bör ta Wikipedia med en nypa salt, men de brukar oftast ha någorlunda rätt åtminstone.
Där står det att Nettbuss köpte Säfflebussen 2006, bytte namn på bolaget till Gobybus och sedan sålde bolaget vidare 2008 till Bus4you.
Under 2011 köpte Nettbuss dock bus4you som alltså köpte Säfflebussen/Gobybus tidigare.
Bus4you används sedan som ett varumärke inom Nettbusskoncernen.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 september 2023, 12:04:19 PMJasså, det hade du inte hört?

En vanlig kommentar från oss som körde på andra håll.

Säffle hade så pressade tider så det var plattan i mattan oftast, därav smeknamnet.

Ahaa, nä det var faktiskt nytt för mig.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 september 2023, 22:45:22 PMVisserligen kanske man bör ta Wikipedia med en nypa salt, men de brukar oftast ha någorlunda rätt åtminstone.
Där står det att Nettbuss köpte Säfflebussen 2006, bytte namn på bolaget till Gobybus och sedan sålde bolaget vidare 2008 till Bus4you.
Under 2011 köpte Nettbuss dock bus4you som alltså köpte Säfflebussen/Gobybus tidigare.
Bus4you används sedan som ett varumärke inom Nettbusskoncernen.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


i Så fall vette sjutton hur man ska tolka SBH:

Några exempel:
3032: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/1278
3043: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/28851

Jag har gjort tolkningen att Säfflebussen var ett varumärke som tillhörde xxx som sedan Nettbuss köpte hösten 2008.
Olika datum för dessa två bussar till Nettbuss, se länkarna.

Anledningen till att jag frågar är för att jag kommer lägga upp bilder på Säffle Racerservice framöver och då vill jag bilderna hamnar rätt från början.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

#6
För tidtabell år 2003 (för 20 år sedan) anges på insidan adress Fabriksgatan, Säffle.

Lägg inte nu tid på olika delar som inte fyller någon funktion.

Jag vet just nu inte exakt datum för när Bus4you tog över Säffle Reseservice. Sedan går det alltid en tid innan allt fungerar ihop.(aktier skall bytas,bolagstämmor,bolagsverket underrättar och trafiktillstånd ändras)
När vi ändå skriver så hade Säfflebussen trafik på linje 100 Stockholm-Karlstad-Göteborg med anslutning till Köpenhamn och Berlin.
Linje 150 Stockholm-Karlstad-Oslo
Linje 200 Stockholm-Lidköping-Göteborg (Bra sträckning med Trollhättan-Vänersborg Rv44)
Linje 300 Oslo-Göteborg-Helsingborg-Malmö (Köpenhamn)
Linje 350 Stockholm-Jönköping-Helsingborg-Malmö-Köpenhamn
samt 700 Stockholm-Malung
Jag gör bedömningen att det var ett bra linjenät. Men det passar inte in i dag och Nettbus /Vy kör Göteborg-Stockholm ,Stockholm-Malmö och Oslo-Malmö.
Vy kör med såväl några egna bussar och inhyrda från Horredstrafiken (bussar från Kinna) och några mindre företag.
Vi har gått från 1960 talet med billiga resor modell Fritshagen,1970 med veckoslutsbussar från SJ Buss och expressbuss från GDG. Under 1990 talet då man fortsatte och det blev linjer.
Numera är det Flixbuss (med "i") som hyr in och försöker ha billiga biljetter.
Under något år körde ett företag i Fjärås med fd GDG bussar Göteborg-Malmö. Det hela fungerade inte alls.

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=5664.msg36800#msg36800
Så skrev vi tidigare.