Radiohuset 1964

Startat av Gunnar D, 23 mars 2024, 09:23:02 AM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D



SS H15 1486 inväntar avgångstid från Radiohuset 23 mars 1964.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack Gunnar för ditt trevliga foto på dagen 60 år.
Mvh zjbus

K R

Hej!

Tack för bilden, Gunnar!

Den vagntypen väntade jag vid denna tid för egen del gärna på när färden skulle gå ner till de centralare delarna av Stockholm.
Hötorget t ex och kanske då ett besök på PUB. Fanns inte tid att vänta in en H15 på linje 30 vid resan tillbaka,
kom det istället snarlika tysta bussar med spröt på taket av modellen F3 på de andra linjerna mot Östermalm,
vilka var 32, 41 och 42. H15 tyckte jag för min del var roligare. Jag säger bara; motorljudet från den raka åttan!

Påhängsskylten uppe i linjenummerkrukan fanns vad jag minns i tre utföranden för linje 30.
Förutom den på bilden visade med skarp övre del på trean fanns en variant av samma storlek men med runt utförande av bägge bågarna på siffran 3.
Det fanns även en något mindre linjenummerskylt, också den med denna skarpa övre del på siffran tre.

1486 är f ö den näst högst numrerade vagnen i H15-serien, den högsta var 1488 då ingen "1487" fanns.

När dessa bussar från fyrtiotalet så kom att ersättas (H15 och F3), blev det i huvudsak H21-capitoler på de f d trådbusslinjerna 32, 41 och 42.
Linje 30 blev då för sin del ofta trafikerad med Büssing-bussar, H25/26 och senare H27. Fördelen med dessa var för oss spolingar att de hade
framåtvända "diggarplatser" på första parkett innanför framdörren.

mvh K R

Gunnar D

Ja, Büssing förekom nog oftare på linje 30 än på de övriga Kungsgatslinjerna. Orsaken var möjligen att de inte behövde vagnbytas lika ofta som H21/H22 vilka även var under revision 1964-66. Vagnbyten gjordes lättare vid Fridhemsplan/Stadshagen än utmed linje 30.

/Gunnar

Mr G

En lantlig idyll, Ladugårdslandet en bit utanför Ladugårdslands tull. Även om hållplatsen låg utanför tullarna tillämpades zon 1, innerstadszonen, här i SS taxebestämmelser.
吉先生