Saker som behöver fixas

Startat av jocke, 24 maj 2007, 14:16:45 PM

0 Medlemmar och 113 gäster tittar på detta ämne.

KRNI

Trist!  :-\ Själv tycker jag även att höjdleden är ett problem, fyller ut sidan så oerhört när man har mindre skärmupplösning. Tycker även att det är märkligt att alla vill se vardagen i det närmaste fyrkantigt. Förespråkar 800 pixlar i bredd samt ca 500 pixlar i höjd. Så får man lite panoramakänsla, precis som i verkligheten!  :)

Bussmicke

Mina bilder brukar vara 800*532
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


KRNI

Fråga till de ansvariga (att behandlas när tid fås!).

Kan man flytta "Nytt ämne"-knappen  ???, känns märkligt att den ligger i mitten, borde ligga till vänster av de fyra alternativen!

/KRNI

OSkar000

Borde det inte gå att använda en lösning liknande den som finns på SweClockers för att anpassa bilderna efter skärmstorleken? Detta innebär att stora bilder krymps för de som kör låg upplösning ska kunna se dum utan att skrolla.
Tyvärr är lösningen som vi har där ett hemmahack som antagligen inte går att kopiera direkt till det här forumet men en liknande funktion bör inte vara omöjlig att implementera.

Patrik

Jag vill inte att bilder krymps, det är ju samma sak som att förstöra dom.

OSkar000

I så fall är alternativen:

Skrolla i sidled
Tvinga alla att göra bilderna mindre än 770px breda
Byta till en bildskärm som klarar högre upplösning.
Försöka hitta en lösning där forumet anpassar sig efter bildbredden.


Ytterligare en sak som bör ses över är varför avatarerna får konstiga proportioner, de ser hoptryckta ut på höjden.

Patrik

Citat från: OSkar000 skrivet 25 maj 2007, 13:18:21 PM
I så fall är alternativen:

Skrolla i sidled
Tvinga alla att göra bilderna mindre än 770px breda
Byta till en bildskärm som klarar högre upplösning.
Försöka hitta en lösning där forumet anpassar sig efter bildbredden.


Ytterligare en sak som bör ses över är varför avatarerna får konstiga proportioner, de ser hoptryckta ut på höjden.

Skrolla i sidled är jobbigt, det tycker ju alla.
Bilder mindre än 770px breda kommer bli så att inga bilder visas här längre.
Byta till större skärm på en bärbar dator är svårt.
Hitta en lösning så att forumet anpassas efter bildbredden är lösningen!

Och avataren ser ihoptryckt ut ja!

Patrik

Citat från: KRNI skrivet 25 maj 2007, 13:25:17 PM
Citat från: Patrik skrivet 25 maj 2007, 13:20:48 PMBilder mindre än 770px breda kommer bli så att inga bilder visas här längre.

Nej det tror inte jag! Jag tycker man ska ta upp till diskussion att införa ny standard på t ex max 750 pixlar. Vad är skillnaden egentligen? Ite speciellt stor, förutom att folk slipper scrolla i sidled.

/KRNI

Man har sin egen mall på sina bilder som att alla mina bilder på hemsidan är 800px, man vill hålla på sin standard, inte hålla på och ändra hela tiden.

Jag tror inte det är omöjligt att få till så att forumet ändras efter bilderna, då kanske man får rådfråga på SS.

OSkar000

Citat från: Patrik skrivet 25 maj 2007, 13:20:48 PM
Skrolla i sidled är jobbigt, det tycker ju alla.
Bilder mindre än 770px breda kommer bli så att inga bilder visas här längre.
Byta till större skärm på en bärbar dator är svårt.
Hitta en lösning så att forumet anpassas efter bildbredden är lösningen!

Och avataren ser ihoptryckt ut ja!

Min bärbara dator lider av samma "fel" så det har jag full förståelse för. Andelen stationära datorer som säljs med bildskärmar som inte klarar högre upplösning än 1024x768 bör dock vara lätträknade idag.
Citat från: Patrik skrivet 25 maj 2007, 13:28:20 PM

Citat från: KRNI skrivet 25 maj 2007, 13:25:17 PM
Citat från: Patrik skrivet 25 maj 2007, 13:20:48 PMBilder mindre än 770px breda kommer bli så att inga bilder visas här längre.

Nej det tror inte jag! Jag tycker man ska ta upp till diskussion att införa ny standard på t ex max 750 pixlar. Vad är skillnaden egentligen? Ite speciellt stor, förutom att folk slipper scrolla i sidled.

/KRNI

Man har sin egen mall på sina bilder som att alla mina bilder på hemsidan är 800px, man vill hålla på sin standard, inte hålla på och ändra hela tiden.

Jag tror inte det är omöjligt att få till så att forumet ändras efter bilderna, då kanske man får rådfråga på SS.

SS kör med ett annat forumsystem (phpBB) så de lösningar som fungerar där fungerar antagligen inte här.

Många av de som lägger upp bilder lägger antagligen upp dem på sina hemsidor och egna bildgallerier. Mallen för bilder till min hemsida är 932x632 alternativt 632x932 för stående bilder. Att göra allt flera gånger om är inget som jag har tid med och att enbart skala ner bilderna skulle förstås ge rätt dålig kvalitet på dem.

Erol

Går att ändra i inställningarna på olika teman med detta forum så att sidbredden blir större, men tyvärr så klarar inte detta tema dessa ändringar, men om admin eller herr ödlund eller någon annan vill ha hjälp med att ordna ett tema som kan ordna detta så kan de gärna kontakta mig för hjälp.

//Erol

Patrik

Nu verkar ju någon ha ändrat så att forumet har en viss storlek men då är bilderna avkapade till höger.

jocke

att avatarerna är ihoptryckta skulle jag gissa beror på att de las in när de va fir gräns och nu har någon begränsat avatarernas storlek. Därför visar den bara en viss storlek av en större bild som den accepterade tidigare.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Neko

Min avatar är utdragen istället för hoptryckt.
Stackars katt . . .


/Neko

M224

Citat från: KRNI skrivet 25 maj 2007, 11:35:11 AM
Fråga till de ansvariga (att behandlas när tid fås!).

Kan man flytta "Nytt ämne"-knappen  ???, känns märkligt att den ligger i mitten, borde ligga till vänster av de fyra alternativen!

/KRNI

Jag vill (om möjligheten finns) ha knappen på vänster sida i forumet, där den sitter i SSS-forumet. Jag är så galet van vid det.

/Daniel