Sven Carlsson Gnosjö, ryskreggad

Startat av Susanne, 02 augusti 2010, 20:07:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 augusti 2010, 19:33:01 PM
Jag håller med om att det kan vara lite konstigt att man inte tar bort den gamla ägarens namn och dekaler från bussen. Hade jag köpt en begagnad buss från ett annat land och den hade haft kvar förra ägarens namn hade jag sett till att åtminstone den förra ägarens namn försvunnit från bussen i alla fall. Men det märkliga är att de österut i vissa fall snarare verkar avsiktligt behålla dekalerna med förra ägaren och till och med i vissa fall med någon viss stolthet av någon anledning. Vissa verkar till och med ha som någon kul grej att behålla så mycket som möjligt från tiden i Sverige

Hade jag sålt en buss som jag vet kommer gå vidare till ett annat land hade jag sett till att dekalerna försvunnit innan jag hade släppt bussen

Bussar då som återvänder till Sverige med dekalerna kvar är givetvis mindre lyckat. Det är självklart inte olagligt för den ryske ägaren att köra med dessa i Sverige. Skulle polisen blandas in skulle inget hända den gamla ägaren då de ser att bussen är registrerad i Ryssland och har en annan ägare. Om en bärgare måste ta hand om bussen är det inte heller några problem då bärgaren vet vem som äger bussen trots dekalerna

Vad som är värre är att bussarna ger dålig reklam för den förre ägaren. Bryter man mot reglerna tror folk i Sverige att det är förare hos den förre ägaren som bryter mot reglerna. Ser bussen risig ut tänker folk knappast på att den har ryska regskyltar utan ser bara vad som står på bussen

Så det som är märkligt är inte att ryssarna låter dekalerna sitta kvar utan att den förre ägaren inte tar bort dessa innan bussen säljs. Det är säkert bekvämt att låta dessa sitta kvar, men mindre lyckat

Hmm...så säger en man som definitivt har fakta och koll på kostnader, tidsåtgång etc både för den som säller och den som köper?
Se inlägget från Blue längre upp i tråden .

Skall du lägga kostnader  för att stripa av bussen i Ryssland är dom säkert högre än försvarbart-  texten skall ju helst inte synas när man dragit av stripningen - så det är ju en process som inte är helt snabb.

Mycket kan man ju tycka - men har man alla fakta?

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2010, 08:42:03 AM
Brukar du se felparkerade turistbussar lite varstans? Knappast va?
Dessutom brukar nog inte arga människor ringa så ofta till företagen om felparkerade fordon - märklig inställning du har till förfarandet tycker jag - bara för att det är en ryss så behöver det inte felparkeras hej vilt för det.

Se det såhär då - gratisreklam för Sven Carlsson i det här fallet - vad sägs om det istället för allt evighetsgnäll om detta i tråd efter tråd  :)

Det är inte fråga om gnäll. Jag har själv hört ägare av flera privata mindre bussföretag som sålt en eller flera bussar både inom Sverige och direkt till Ryssland utan att strajpa av firmanamnet. Vid minst tre olika tillfällen har ett av dessa företags gamla bussar dykt upp parkerad på märkliga ställen i Stockholm, de två första gångerna som svenskreggad och vid det tredje tillfället ryskreggad. Detta ledde till flera arga telefonsamtal från privatpersoner till firman som finns väldigt många mil från huvudstaden. Sedan dess har de aldrig sålt en enda buss utan att själva avlägsna all firmatext redan innan man tar bilder för att visa spekulanterna, vare sig de tilltänka köparna fanns i Sverige eller i öst.

En annan gång fick en annat mindre familjeägt bussföretag ett väldigt argt samtal från en bilist som blivit omkörd och prejad av en av deras bussar på en väg många herrans mil från där bussföretaget vanligtvis kör. Det visade sig att just den bussen var såld och avregistrerad (exporterad) två innan samtalet, men telefonnumret satt förmodligen kvar på bakstammen. Någon regskylt hade den arge bilisten inte ens försökt notera.

Ulf Rådeström

Ja - detta är ju ett mycket stort problem som händer titt som tätt - eller skall man kanske ta händelserna med en lite nypa salt :-)?
Alltså - du dramatiserar det så oerhört till ett jättevärldsproblem så jag kan inte låta bli och retas lite med dig ärligt talat  :)

Alltså - om man inte vill ha firmanamnet kvar får man ju se till att stripa av bussen om man är rädd för att synas i ett annat företags ägo med sitt namn - och inte vilja bli beskylld för att bli prejad av andra bilister - hinner - det gör man alltid - då får man se till att dra ihop några och dra av texten på natten om så skulle vara - enkelt egentligen eller hur?

Alternativet är helt enkelt att som nu låta det stå kvar - köparen har väl inte något avtalat att dra av texten - och vad det står verkar vara mindre värt än pengarna att tjäna på resorna med den för en ryss....

Men gnäll - jo - vi bussentusiaster är väldigt bra på gnäll i sådana här fall - vi blir nästan mer upprörda än företagen själva verkar det som ;-)

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2010, 09:34:43 AM
Men gnäll - jo - vi bussentusiaster är väldigt bra på gnäll i sådana här fall - vi blir nästan mer upprörda än företagen själva verkar det som ;-)

Ja, du har faktiskt rätt i att vi här i forumet inte ska sitta och bli upprörda över saker som att den f.d. ägaren skulle kunna drabbas av negativ reklam. Det är ju mestadels just den f.d. ägaren som har rätt att bli upprörd - men då inte på någon annan än sig själv för att denne själv inte orkade strajpa av sitt firmanamn och telefonnummer.

Ulf Rådeström

#19
Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2010, 09:52:43 AM
Ja, du har faktiskt rätt i att vi här i forumet inte ska sitta och bli upprörda över saker som att den f.d. ägaren skulle kunna drabbas av negativ reklam. Det är ju mestadels just den f.d. ägaren som har rätt att bli upprörd - men då inte på någon annan än sig själv för att denne själv inte orkade strajpa av sitt firmanamn och telefonnummer.

Men HALLÅ!!!!
Varför så negativ hela tiden - vad är det som säger att det ALLTID måste vara negativ reklam?
Vidga dina vyer lite och tänk att det kanske även kan innebära positiv reklam i någon bemärkelse - de gånger bussen (i din uppfattning) INTE tränger bilister (som för övrigt oftast är ett SL-problem) eller felparkerar så är det ju en rullande gratistavla för firmamärket - vilket torde vara i 99,99999% av tillfällena - eller hur?

Du missar ju min poäng i inlägg efter inlägg ju  :)


virtual1

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2010, 22:03:19 PM
Ryssarna bryr sig inte alls om att "strajpa" om sina bussar. Ser man inte till som säljare att själv avlägsna sin egen firmatext innan export österut kommer ingen annan att göra det heller.

Jag fattar inte varför de inte gör det? Precis som vilken annan firma som helst (som bryr sig om att få kunder som vill vända sig till dem) så kan det ju inte vara bra att ha ett företagsnamn på sin utrustning som inte är ens eget!!!? Som kund till bussbolaget ifråga skulle jag ju gott undra, har jag kommit på rätt buss????
O det vartenda gång jag var tvungen att ta o åka långfärdsbuss nånstans eftersom ingen stripar om?! Snacka om badwill!