Scania CN113 - En klar favorit

Startat av Ersa, 18 juli 2009, 10:49:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det är inte alla förare som numera har förmånen att ratta sådana här på arbetstid:


Kul kombination!
1: UL:s senaste utseendekrav, nämligen gul lack
2: UL:s allra första utseendekrav, nämligen dekalen längst upp på vindrutan. Detta ser man redan på bilder av orangea SJ-bussar i UL-trafik, men frågan är om dekalkravet fanns kvar så sent som 1997 då denna buss byggdes? Återanvänd vindruta?


Det är ett evigt varningsblinkande när bussar städas, tankas och tvättas i Uppsala. Men det finns säkert någon anledning till det.

737

Det var länge sedan jag körde en sån, närmare bestämt 1994.

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 18 juli 2009, 10:49:40 AM


Kul kombination!
1: UL:s senaste utseendekrav, nämligen gul lack
2: UL:s allra första utseendekrav, nämligen dekalen längst upp på vindrutan. Detta ser man redan på bilder av orangea SJ-bussar i UL-trafik, men frågan är om dekalkravet fanns kvar så sent som 1997 då denna buss byggdes? Återanvänd vindruta?


Det är ett evigt varningsblinkande när bussar städas, tankas och tvättas i Uppsala. Men det finns säkert någon anledning till det.

Jag har ett vagt minne av att 41-serien var den sista med Ul-dekalen i vindrutan. Dock ej helt säker. Verkar tillyttermeravisso helt otroligt att originalrutan skulle sitta kvar nu 12 år senare. Troligaste är väl att någon vittjat ett gammalt dekalförråd, och blivit lite nostalgisk.

Blinkandet handlar om att servicepersonalen utför säkerhetskontroller, således testas lamporna och varningsblinkersrelät  :-\.

Optimal

Varningsblinkers relä har jag aldrig hör tatt man testar på detta vis. Utan man hör ju om det fungerar eller inte. Men däremot på mitt garage så kollar man blinkers genom att slå på varningsblinkers för att kolla så att lamporna fungerar. Det blir ett välldigt springande om man ska så på höger å titta å sen springa in igen å slå över till vänster å ut å kolla igen.

Oskar A

Citat från: JoSe skrivet 18 juli 2009, 18:04:02 PM
Jag har ett vagt minne av att 41-serien var den sista med Ul-dekalen i vindrutan. Dock ej helt säker. Verkar tillyttermeravisso helt otroligt att originalrutan skulle sitta kvar nu 12 år senare. Troligaste är väl att någon vittjat ett gammalt dekalförråd, och blivit lite nostalgisk.


Intressant! Kollade igenom mina bilder på äldre Swebusvagnar inklusive övertagna från EB-Trafik och hittade i princip bara UL-dekalen på 4112. Bussen ifråga blev gul tidigt 2006 efter kollision med bil men om vindrutan strök med vågar jag inte svara på.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jocke Selling

Citat från: Optimal skrivet 18 juli 2009, 18:14:47 PM
Varningsblinkers relä har jag aldrig hör tatt man testar på detta vis. Utan man hör ju om det fungerar eller inte. Men däremot på mitt garage så kollar man blinkers genom att slå på varningsblinkers för att kolla så att lamporna fungerar. Det blir ett välldigt springande om man ska så på höger å titta å sen springa in igen å slå över till vänster å ut å kolla igen.

Jaja, men är det då inte bättre att lyssna på om blinkersreläerna funkar innan du slår på varningsblinkers? I annat fall har du ju bara testat varningsblinkersreläet både genom att lyssna och titta, och är helt ovetande om ifall blinkersen faktiskt funkar som den ska.

Martin Maltkvist

Citat från: Optimal skrivet 18 juli 2009, 18:14:47 PM
Varningsblinkers relä har jag aldrig hör tatt man testar på detta vis. Utan man hör ju om det fungerar eller inte. Men däremot på mitt garage så kollar man blinkers genom att slå på varningsblinkers för att kolla så att lamporna fungerar. Det blir ett välldigt springande om man ska så på höger å titta å sen springa in igen å slå över till vänster å ut å kolla igen.
Hmm...
På lastbilar jag kört har det inte tagit mycket längre tid att springa fram och slå om blinkers, nu är ju buss några meter längre än en lb men det är sekunder som kan vara guld värda för att förvissa sig om att allt är helt.
Hur ofta görs säkerhetskontroll? En gång om dagen, kanske då man tar bussen från rampen?
Som det sägs i tråden är det inte alls säkert att körriktningsvisarna fungerar bara för att man har varningsblinkers.
Hur brukar dina rutiner se ut vid säkerhetskontroll?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Optimal

Citat från: JoSe skrivet 18 juli 2009, 20:50:36 PM
Jaja, men är det då inte bättre att lyssna på om blinkersreläerna funkar innan du slår på varningsblinkers? I annat fall har du ju bara testat varningsblinkersreläet både genom att lyssna och titta, och är helt ovetande om ifall blinkersen faktiskt funkar som den ska.

Jo den kollar man när man sitter vid förarplatsen om dom tickar åt höger resp. vänster. Sen ser man ju på instrumentpanelen ifall någon blinkers lampa är trasig. Iallfall på Omnicity / Omnilink

Björn Ax

Citat från: JoSe skrivet 18 juli 2009, 20:50:36 PM
Jaja, men är det då inte bättre att lyssna på om blinkersreläerna funkar innan du slår på varningsblinkers? I annat fall har du ju bara testat varningsblinkersreläet både genom att lyssna och titta, och är helt ovetande om ifall blinkersen faktiskt funkar som den ska.

När jag gick utbildningen på Swebus så skulle vi minsann inte använda blinkersspaken utan vi skulle slå på varningsblinkersen för att kolla om det fungerade.

Jag var också lite fundersam varför vi skulle göra det. Då vet man ju inte om spaken fungerar. :)

New_options

Du vet5 inte om spaken fungerar, men du ser tydligt att alla lamporna fungerar (eller inte fungerar)

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 19 juli 2009, 00:25:19 AM
När jag gick utbildningen på Swebus så skulle vi minsann inte använda blinkersspaken utan vi skulle slå på varningsblinkersen för att kolla om det fungerade.

Jag var också lite fundersam varför vi skulle göra det. Då vet man ju inte om spaken fungerar. :)

Jag har lärt mig helt tvärtom på bil-, buss- och lastbilsskolan. Först vänsterblink samt halvljus, därefter högerblink samt helljus (eller tvärtom om man vill). Varningsblinkersen bör man iofs också testa, men den bekräftar ju inte att V & H blinkerskretsar samt själva spaken fungerar felfritt. Lamporna däremot.

Jag har varit med om att en blinkersspak "brunnit", och därefter fungerade inte V & H blinkers, samt helljuset. Men varningsblinkersen fungerade bara bra, och vid ett sådant tillfälle skulle en "halvdann" säkerhetskontroll vara rätt värdelös.

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 18 juli 2009, 10:49:40 AM
Det är inte alla förare som numera har förmånen att ratta sådana här på arbetstid:


Kul kombination!
1: UL:s senaste utseendekrav, nämligen gul lack
2: UL:s allra första utseendekrav, nämligen dekalen längst upp på vindrutan. Detta ser man redan på bilder av orangea SJ-bussar i UL-trafik, men frågan är om dekalkravet fanns kvar så sent som 1997 då denna buss byggdes? Återanvänd vindruta?

Det är ett evigt varningsblinkande när bussar städas, tankas och tvättas i Uppsala. Men det finns säkert någon anledning till det.

Ja dom e fina vagnar CN113 och dessa rattade jag senast...



Zella

Dom är stabila och tog sig fram i snön... den klasiska stannarklockan "Pling" saknar jag.

Linjebuss 645




Nico


Jo, jag håller med. Är ju inte helt förtjust i nyare Scania-modeller, men dessa var helt klart guld att köra. Tyst, mjukt och stabilt var mitt intryck.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob med C

Vilka linjer brukar vagnar 4412 - 4414 rulla på under sommarn i Uppsala?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!