Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln

Startat av elliot, 15 november 2020, 21:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citaro C2

Citat från: zjbus skrivet 16 november 2020, 12:26:06 PM
Två gånger på en vecka? Hur var det med gasbussen som körde in i en undergång i vintras och blev helt utbränd, var det inte också i Klaratunneln?

Ja, den 11 november och den 15 november. Det är väl samma vecka.

7224 som brann var också Klaratunneln, men i andra änden.

zjbus

Ok men det är ju minst tre gånger för mycket i samma tunnel under ett års tid.

buskörare


Så här har det varit i många år. Även om de har varit några fler väldigt tätt nu, så är det inget nytt. Tyvärr.

zjbus

Ok, ja det är bedrövligt. Händelsen jag kom att tänka på skedde i början av detta år, bussen med gastank på taket körde ner i den för fordonet alldeles för låga tunneln, exploderade och blev totalt utbränd.

Citaro C2

Ja det vore ju intressant att veta vilken information Keolis/Arriva/Nobina/Transdev gått ut med till förarkåren.

Geofencing är väl det enda som fungerar men det dröjer väl 10 år...

Sputnik

Kanske man skulle montera någon form av radarmätning i bussarna, typ omvänt ekolod som varnar föraren om man närmar sig något som är för högt? Då skulle varning kommit innan portalen!

Nu spånar jag fritt här....

zjbus

Minns inte vilket företag det var men bussen var tack och lov tom på passagerare, föraren var på väg att påbörja eller avsluta en körning och tog en genväg, det finns säkert många fler här som minns detta.

buskörare

Alla gånger har väl varit tomkörning till eller från jobb. Så det är ju helt och hållet förarna som gjort valet. Utöver dubbeldäckaren i Mörby, så lär ingen fått order att köra just den vägen.
Självklart minns vi det. Det var Keolis buss och det är också dom som varit där och testat flest gånger. Vilket såklart förklaras av att det är dom som har mest körningar i området. Flera gånger har också varit bussar som gått i ersättningstrafik, med förare från inhyrda bolag. De kanske inte har koll på innerstan. Vilket såklart inte fråntar nån ansvaret, men ändå är en viss förklaring.

Citaro C2

Märker man inte att man kör rakt in i en skyddsportal? Varför stannar de inte?

buskörare

#24
Kanske sitter dom med hörlurar på? Jag har aldrig kört in i en portal själv, så vet inte hur det känns.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Lars-Håkan_E

Gångbron i Mörby har både Westins och Nobina haft närkontakt med, en är ju dock så hög att en normalhög buss utan problem kan passera under.

I Klaratunneln där det överhuvudtaget inte går att passera med buss sedan CR 111:orna försvann från innerstaden händer det olyckor av sällan skådat antal ökande från varje år.

Förutom ett stort antal bussar så fastnar distributionsbilar ibland.

Merparten av bussarna är vanliga linjebussar och i o m gasdriften har det blivit mer riskfyllt, sommaren 2015 fastnade f.ö en turistbuss, tack o lov tom på passagerare, men bussen blev totalhavererad.

Varför det blir så här har jag undrat över länge

roggek

Det är nog dags att Transportstyrelsen inför/uppfinner ett svenskt förbudsvägmärke liknande det i Singapore:


Och sätter upp det i jätteformat vid Klaratunnelns mynningar...

pegee

Citat från: Citaro C2 skrivet 16 november 2020, 10:17:20 AM

Är man så ointresserad av sitt jobb att man inte kan notera vilken
busstyp man kör så är det verkligen illa.

Tro mig! Dom finns! Dom kommer till jobbet bara för att få bröd på
bordet, och struntar fullkomligt i att engagera sig i vad dom gör, eller
varför. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Fredde

#28
Så har det väl alltid varit.
Man hatar arbetsgivaren, beställaren, resenärerna, medtrafikanter, cyklister, väghållare etc etc.
Gör allt för att skapa ett h*****e, exempelvis medvetet kör soppatorsk.
Sen finns det såklart de som älskar sitt kneg, det får man inte glömma.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

igel

Nu vet jag inte hur det ser ut i det aktuella garaget som körde just den här bussen. Men i Norrort så har bottennivån för hur kass en förare kan vara, sjunkit rejält de senaste 15 åren.