Starliner på det torra...

Startat av Marc, 03 oktober 2008, 19:12:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Ibland händer det faktiskt lite saker även på Skeppsbron.
Mötte denna körandes i fel körriktning, dock gick det inte speciellt bra att gränsla mittstenarna... Står på drivaxel/knuten...


Backa hjälper inte längre.


Pappa blå dyker upp.


Sedan kom något tungt...

Peter Erret

Bra bilder, såg inte så bra ut för bbtresor.

Danne B.

Men jisses... :-X

Har han kört ända från Slussplan på fel sida eller hur tog han sig över dit?

//Danne

Bussmicke

Hur bär man sig åt? Räcker inte körbanan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Göransson

Vet en som dricker Wirre ikväll av rent medicinskt syfte....Ingen bra dag...ha förbarmande...

Marc

Rätt, alla gör vi misstag där ute... Han hade nog ingen rolig kväll!

Danne B.

Absolut! Alla gör vi misstag och jag tror att iaf merparten av oss som kör tunga fordon nå´n gång hamnat i en situation där man inser att man kört helt fel och är tvungen att t.ex. backa väldigt långt på en väldigt smal väg... Man kan på nå´t vis föreställa sig den stackars förarens frustration strax innan han tog beslutet att försöka köra över refugen!

//Danne

Hagri

Det finns nog risk att flera hade kört över mittstenarna om man kommit fel. De ser inte så höga ut lite från ovan så det är lätt att lura sig. Kommer man sedan så fel från början kan stressen hjälpa till att det blir fel
Sedan vet jag inte om Starliner är lägre än andra bussar? När jag kört Starliner har behövt höja den på fler ställen än som behövts med andra bussar.

yngrot

Citat från: Marc skrivet 04 oktober 2008, 06:25:24 AM
Rätt, alla gör vi misstag där ute... Han hade nog ingen rolig kväll!



Mm  som jag gjorde förra veckan skulle ut från hpl släppte förbi en lastbil sen var det en lucka och jag körde ut men hade "glömmt" att vi kanten står en järngrind som av nån underlig anledning typ hoppa ut och slog mot höger front ..hrm..  vad jag kännde mig dum då.... för inte stog väl stolpen still och jag körde mot den??? ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Inte kul för den som körde Starlinern, jag kan dock trösta honom/henne med att det är fler som försökt vända buss där.
Det var väl ungefär två-tre år sedan någon kom på den briljanta idén att försöka vända en Omnicityled på ungefär samma ställe...
Fast jag kan inte låta bli att vara nyfiken på varför man skulle vända just här, den som körde borde väl varit familjär med Skeppsbrons geografi och konstaterat att det gått mycket bättre bara ca 100m längre fram mot Slottet där kantstenarna upphör vid busshållplatsen?
Å andra sidan blir det lätt fel om man är stressad, det vet jag av egen erfarenhet...
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 oktober 2008, 09:33:44 AM
Inte kul för den som körde Starlinern, jag kan dock trösta honom/henne med att det är fler som försökt vända buss där.
Det var väl ungefär två-tre år sedan någon kom på den briljanta idén att försöka vända en Omnicityled på ungefär samma ställe...
//Fredrik

Var det den gången som polisen övertalade bussföraren, som var mycket tveksam till att det skulle gå, att vända just där?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

Sånt här kan hända alla.
Det är ungefär som om en turistbuss som är över 3,5 m provar på att köra under viadukten på laholmsvägen i Halmstad.
Jag lovar att den lär få backa för annars blir det cab av bussen.
Viadukten har bara en frihöjd på 3,5 m. och flera lastbilar fastnar där.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 04 oktober 2008, 10:34:30 AM
Sånt här kan hända alla.
Det är ungefär som om en turistbuss som är över 3,5 m provar på att köra under viadukten på laholmsvägen i Halmstad.
Jag lovar att den lär få backa för annars blir det cab av bussen.
Viadukten har bara en frihöjd på 3,5 m. och flera lastbilar fastnar där.

Jo tack! Som tågersättningsansvarig och stationsvärd i Halmstad har man flera gånger varit med om det. Inte så att bussen kört fast men att den fått backa och hitta annan väg. Det har då för mig varit att sätta sig i bilen och lotsa fram bussföraren på en säker väg. Annars kör man bäst till centralstationen via Östra stranden. Det gäller bara att svänga rätt i den oskyltade hamnen, annars hamnar man på en plats där det inte är så lätt att ta sig ut igen - åtminstone inte med buss.
Empiriskt vet jag dock att bussar på 3,70 kommer under nämnda viadukt. Men det smäller rätt bra i radioantennen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göransson

Finns ett antal sådana viadukter som är högre än skyltningen. Vet t.ex vid Hotel Scandic vid Segevång i Malmö där många bussar struntar i skyltningen för man så kallat kommer under.
Dock ska man inte glömma att det är en förbudsskylt som förbjuder fordon högre än angivet mått att passera.
Så om Harry Haffa ser en så kan man räkna med böter...
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göransson skrivet 04 oktober 2008, 11:37:39 AM
Finns ett antal sådana viadukter som är högre än skyltningen. Vet t.ex vid Hotel Scandic vid Segevång i Malmö där många bussar struntar i skyltningen för man så kallat kommer under.
Dock ska man inte glömma att det är en förbudsskylt som förbjuder fordon högre än angivet mått att passera.
Så om Harry Haffa ser en så kan man räkna med böter...
/Magnus

Visst skall man respektera skyltarna. Men som den här tråden handlar om: det händer att förare gör misstag. Och har de då lyckats ta sig under med en buss som är 3,70 fast vägporten bara är 3,50 så vet man ju att det gick - den gången. Det manar dock inte till efterföljd. Det är ju också så att vägporten kan vara högre över vissa delar av vägbanan. Och det är rätt slumpartat om man lyckas träffa rätt där. Så även om det gått bra en gång med just den bussen och just den föraren är det inte säkert att det går lika bra nästa gång.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)