Göran Mellström lämnar som VD för Bergkvarabuss

Startat av Sundås, 01 mars 2019, 16:08:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Var väl inte helt oväntat i och med försäljningen av majoriteten i bolaget för en tid sedan.

Intressant med en externt rekryterad VD som inte kommer från branschen.

https://www.bussmagasinet.se/2019/03/goran-mellstrom-lamnar-over-ratten-pa-bergkvarabuss/
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ulf Berlin

Dagens VDar har oftast(tyvärr)ingen branschvana utan är rekryterade p g av att dom är"duktiga"på det dom har gjort tidigare :P
Oftast innebär detta att man måste uppfinna hjulet(åt dom)varje gång igen... /Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 mars 2019, 20:12:39 PM
Dagens VDar har oftast(tyvärr)ingen branschvana utan är rekryterade p g av att dom är"duktiga"på det dom har gjort tidigare :P
Oftast innebär detta att man måste uppfinna hjulet(åt dom)varje gång igen... /Ulf

I ett företag med 2000 anställda behöver VD sällan eller aldrig ha branschvana, det är sällan en VD (som Göran fortfarande gör) är nära inblandad i själva affärernas alla led

S Svensson

Vad är branschvana ? Själv har jag läst en hel del trafikekonomi. Även skrivit en C uppsats om ledare inom trafikföretag. Då kan man fråga sig vad som är branschvana. Läser man lite om hur ledarskap inom trafikföretag går till så kan man bli undrande. Faktum är att ett bussföretag måste skötas korrekt enligt ekonomiska principer.
När man som jag är intresserad av bussar och tåg så kommer man ibland i kontakt med folk som anser att de som kan det hela är de som kan köra en buss eller ett lok. Så är det några som talar om att det hela skall gå ihop. Hur då ? Ja genom att se till att man använder pengarna så det blir bra. Men det är inte enkelt. Vi har Toyota som pratar om Kazen och lean produktion. Hur utnyttja resurser så de blir fler.
Jag tror det är det som det handlar om. Sedan kan detta göras på flera sätt.

Själv gör jag ibland en jämförelse med att en person från bilindustrin skall sköta ett sjukhus. Man använder sig av mager produktion. Resultatet blir då att patienterna åker hem ganska snart,för att inte säga omedelbart. Det blir också en hel del annat.