Förarplats H58? (SL)

Startat av Peter Rost, 11 september 2021, 11:57:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


K R

Hej!

Ser ut att kunna vara en H21 vanHool, alltså en Arlandaledvagn.
Eftersom det förefaller vara femväxlad Wilson i denna så torde det röra sig om någon av de renodlade Arlandavagnarna 5404-5413.

De två sista H21; 5414 och 5415, hade bland ett flertal skillnader gentemot övriga H21 fyrväxlad Wilson.
Dessa två var under en tid placerade i Vaxholm och i a f någon av dem förekom även i trafik i Handen.

mvh K R

Lars-Håkan_E

Visst är det 5 växlad låda, det påtalar ju även Dymotejpen ovanför släpmanometern :-)

Och med Norrlandsväxel! Det minns jag faktiskt inte att dessa hade, men det är ju länge sedan och jag körde dessa bara några enstaka gånger

K R

Hej!

Dymotejpen kom som synes även till användning vid vippströmbrytaren till den nämnda Norrlandsväxeln...  :)

mvh K R

Railmaster

Ytterligare bevis för att det är en flygbuss är den stora gula prislappen på myntbordet som anger biljettpriset som när bilden togs slutade på ...7kr.

Peter Rost

Då rör det sig allt sannolikt om en H21 av årsmodell 1977. - Tack för svar! :)


Per E

Det var lätt att växla med spaken mellan ringfinger och lillfinger utan att släppa ratten minns jag, vilket man kan förstå av bilden.

Lars-Håkan_E

Ja spakstället satt bättre placerat ur ergonomisk synvinkel på dessa än på Wiimorna som kom några år tidigare (H57)

yngrot

Den förarplatsen känner jag igen vi hade lika i Borås
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina