Bussar i Gävle i november 1995

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 januari 2013, 16:16:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kanske någon tröttnat på såväl bilder från Borås som på fotografen. Så i dag blir det från en helt annan plats och dessutom tagna av en helt annan fotograf, nämligen Peter Ödén. Peter har gett sitt medgivande till att jag publicerar bilderna här. Jag tackar Peter för bilderna och tillmötesgåendet.

CEK346.


PSJ455 blev sedan Swebus 0566.


Då bara ett halvår gamla KYA378 fick nummer 0572 hos Swebus. Slutade sina aktiva dagar i Sverige i Bromma.


Peter kanske kan kompletterar med närmare bestämning av var bilderna är tagna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Bilderna är tagna i stadsdelen Sätra, första och tredje bilden i en vändslinga vid Igeltjärnsvägen och bild nr. 2 i vändslingan vid Vinbärsvägen !
Tack för att du lade ut bilderna Staffan !

Mvh Peter Ö

Resenären

Är rätt säker på att Örebro Trafik på prov eller som ersättning för utlånat prov hade vagn 154 eller något syskon under vintern 1984 el 1985...

Peter Öden

Hej !

Det stämmer att buss 154 lånades ut till ÖTAB/Örebro och istället fick GTAB låna en B 10M Säffle plattformsvagn, har för mig att det var buss 30 !

Mvh Peter Ö

yngrot

Även Borås hade  en om det var 154   är jag inte säker på ..  och på lånebussen fr Borås   minns att de hade problem med dörrbromsen   den ville inte släppa när de skulle köra ut ur tvätthallen   på den tiden var man tvungen  att blinka vänster för att släppa dörrbroms  .. men de var vana  vid att bara gasa 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 31 januari 2013, 20:03:00 PM
Även Borås hade  en om det var 154   är jag inte säker på ..  och på lånebussen fr Borås   minns att de hade problem med dörrbromsen   den ville inte släppa när de skulle köra ut ur tvätthallen   på den tiden var man tvungen  att blinka vänster för att släppa dörrbroms  .. men de var vana  vid att bara gasa

Borås Lokaltrafik hade Gävle Lokaltrafik 104 (Volvo B10M/Ajokki 8000) på prov i april 1981.

yngrot

Oj var det så länge sen .. känns som i går ..  ;) 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Klaverdörr

#7
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2013, 16:16:51 PM

CEK346.


Hej!

Alla av denna modell renoverades ju inte upp och lackades om. Minnet sviker just nu, vilka var det ?

Klaverdörr

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2013, 16:16:51 PM
PSJ455 blev sedan Swebus 0566.





Hej

Var väl denna modell som var den första beställningen på ca 10 år som gjordes till dåvarande kommunägda Gävle Trafik..  Efter denna leverans som kom ett större flertal Scania MaxCi..

Någon som vet om "Gävle Trafik" ligger som ett vilande bolag till Gävle Kommun än?