Bussar i Falköping i oktober 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 februari 2011, 18:23:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det var fler bolag än Larssons som körde i Falköping hösten 1990. Jag vet inte om jag fått med alla här men det är i alla fall några.

Billingens Trafik AB NCY402 blev sedan Swebus 5380:


S Abrahamssons Buss i Sandhem delades sedan upp i två företag, av vilka Sandhems Busstrafik i dag sköter linjetrafiken. DSR592:


Hagelqvists Buss Omnibustrafik i Vedum upphörde för några år sedan och reseverksamheten övertogs av Resemakar'n i Vänersborg. De gillade van Hool och använde dem i både linjetrafik och beställningstrafik. MMF433 rullade i linjetrafik i 17 år, de senaste åren i Skaraborgslack:


Samma sak beträffande användningen gäller NYX092 även om den är ett år yngre:


MRY267 hann med 18 år i linjetrafik:


Till sist en Swebus, fortfarande SJ-målad. KYL596:

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för trevliga bilder.
Kul att se en buss man kört Swebus 5380 var en de bussar som kom till Karlskoga i från Billingens Trafik.

mvh Stefan P

Greger Larsson

Swebusen med en lätt "hottad" SJ-målning, dvs svart runt fönstren som inte var original på den här årsmodellen..
Även Säffle-emblemet(!) och plåten under tankpåfyllningen verkar fått del av det svarta.

1896

Var det inte 1834 som blev Wasalackad och hamnade på Värmdö, eller minns jag fel ? Vilken 18 vagn var det annars ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 februari 2011, 09:42:18 AM
Var det inte 1834 som blev Wasalackad och hamnade på Värmdö, eller minns jag fel ? Vilken 18 vagn var det annars ?

Tror inte det var 1834. Den var kvar i Skövde/Falköping hela sitt aktiva liv och såldes 1996 till Sahlström Trading i Skövde. Den lär väl ha hamnat österut sedan (mer österut än Värmdö alltså).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Jag vände på siffrorna, kollade BM:s hemsida, och nån riktig Wasalack tycks den inte heller ha haft, snarare Swebuslack med stora Wasa emblem på sidorna.

yngrot

Trevligt hur många vagnar hade Hagelqvist i linjetrafiken?? Man mötte dem ofta på beställningskörning.

Billingen hade den goda smaken att köpa Wiima  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 februari 2011, 12:50:01 PM
Trevligt hur många vagnar hade Hagelqvist i linjetrafiken?? Man mötte dem ofta på beställningskörning.

Billingen hade den goda smaken att köpa Wiima  ;D

Hagelqvist hade tre nya Volvo van Hool som gick i linjetrafik större delen av trafikdygnet. Sedan hade de ett antal äldre - uppskattningsvis 4-5 - van Hool som mest användes i linjetrafik vid de tider skolor och arbetsplatser började och slutade. Det rörde sig delvis om beställningsbussar med några år på nacken, men det var också bussar som användes i beställning under veckoslut och sommaren.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Vårgårdabuss tog ju över Hagelqvist men nu är väl ingen av vagnar kvar från Hagelqvist??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 februari 2011, 17:48:21 PM
Vårgårdabuss tog ju över Hagelqvist men nu är väl ingen av vagnar kvar från Hagelqvist??

Vårgårdabuss tog över ett par av bussarna. Hagelqvist hade då inte kvar någon linjetrafik. Den tidigare trafiken togs hem av Swebus men Hagelqvist meddelade redan innan Buss i Väst att de hade får avsikt att upphöra med verksamheten och således inte var att räkna med vid eventuell vunnen upphandling.

Tråkigt att de inte kunde fortsätta för det var ett mycket trevligt och välskött bussbolag och dessutom med ett välrenommerat reseprogram, vilket gör att de passar bra in hos Resemakar'n.

Vårgårdabuss tog över DSS257 Volvo B12 van Hool Alizée och SBS825 Renault Master. Båda finns kvar hos dem. (Kan ha varit någon mer som jag inte känner till.)


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2011, 18:23:42 PM

Billingens Trafik AB NCY402 blev sedan Swebus 5380:


Mycket trevliga bilder innan upphandlingarna började på allvar i Skaraborg,utan här kör bolagen
sina"sedan århundraden"inkörda trafiklinjer.

Denna vagn borde ha varit skyltad "500" som linjen Mariestad-Falköping"hette" då(och nu).

Tråkigt att höra om Hagelquist,för deras bussar var alltid i bra skick när man åkte i dom./Ulf


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 februari 2011, 20:46:22 PM
Denna vagn borde ha varit skyltad "500" som linjen Mariestad-Falköping"hette" då(och nu).

Tråkigt att höra om Hagelquist,för deras bussar var alltid i bra skick när man åkte i dom./Ulf

Linje 500 gick mellan Skövde och Mariestad. Linje 4 var en Länspendel som gick Falköping-Skara-Mariestad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)