Huvudmeny

Söndagsbild 100

Startat av Jona, 15 november 2009, 06:24:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Idag fyller söndagsbilderna 3 siffror, del 100 nu. Det har varit en lång väg hit, och jag hade inga planer när jag startade på att det skulle bli 100 trådar. Jag hade tänkt mig en 3 - 4, säg 5 delar och sedan skulle jag nog vara nöjd och serien kunde avslutas. Nu blev det inte riktigt så. På gott och ont! Anledningen till att jag från början startade allt, och främst då att jag valde en söndag var egentligen av 2 anledningar.

Den ena var att för att jag tyckte just söndagar var en dag med mindre aktivitet på forumet och jag ville försöka liva upp det genom lite bildvisning.
Anledning 2 var att om jag marknadsförde mina bilder en söndag så kunde skulle dom ligga kvar högt upp på forumsida ett och kunna läsas av dom som bara har tillgång till internet hemma och bara kollar är här på helger, då ser dom tråden på söndag eftermiddag. Den andra kategorin är dom som bara har internet på jobbet, dom ser tråden på måndag morgon/förmiddag innan tråden försvinner in på sida 2, vilket innebär arkivet.

Har haft en plan länge nu, tänkte göra ett rejält bildsvep med den buss som var först ut som del nummer 1, Nämligen swebus 5049. Men det har inte riktigt gått som planerat, jag har gjort mina försök och så att säga jaga bussen för fler och kompletterande bilder. Men jag har fått inse mig besegrad. Är nämligen så att alla har vi en ärkefiende, eller en individ du helt enkelt inte lyckas få med bra på bild.
Swebus 5049 har gäckat mig länge nu.
Jag stog i Hörnefors en eftermiddag och väntade in extrabussen från skolorna i Umeå, där brukar 5049 komma, men denna dag kom en annan individ.
Vilken som kom istället får ni läsa om en annan söndag. Nä denna jakt har nu pågått i nästan 2 år, och i detta fall är inte jag vinnaren. Jag måste alltså krypa till korset och beklaga, men bildsvepet blir inte som jag tänkt.

Varför blev det så här, vad är det för speciellt med Swebus 5049 kanske ni undrar. Det tänkte jag försöka förklara.
Till och börja med, det är inte bussen som sådan som är sådär jätte-speciell. Även om det är Norrlands längsta ledbuss, eller i alla fall en av dom. Nä det började med att den var ny och intressant för mig och man ville fota den. Men av olika anledningar såg du den för sent så du fick inte med hela bussen, miljön var fel eller kameran inställd med inställningar som skulle passat på en annan gata med annat ljusförhållande osv osv. Bussen har passerat likt en spöke, den har kommit och försvunnit lika snabbt igen. Så då vill man ha en ny chans, och självklart ser du bussen vid nästa jakt-försök, men du är på fel plats eller du misslyckas återigen med att fota.

Det är ju otroligt, bussen vann jakten igen, jaja nästa gång så är det min tur tänker man. Men så blev det inte, av 2 huvud-anledningar. Den ena är att det är en annan buss som kommer på omloppet du senast såg din ärkefiende på. (fotnot) Det andra är att ljusförhållande plötsligt ändras eller att en Gävle-marodör (fot 2), en fotgängare kliver in i bild och istället för buss får du ett huvud på bild.
Eller en bil, gärna en 24 meter lång långtradare bara måste rulla in mellan dig och bussen. Synd att den Amerikanska ingenjören Edward upptäckte denna naturlagen, annars hade ju det som kommer i vägen passerat 1 sekund före eller efter....

Några fotnötter
Gävle-marodör = Det är ett ord som påminner om Gävle och som man tänker i sådana här situationer.

... Angående ärkefiende, en Ärkefiende är den där odödliga saken alla superhjältar har och som inte går och döda. Precis så är det i en jakt likt denna. Man blir liksom uppspelt och besviken och tänker nästa gång, men det skiter sig. Så man jagar vidare, inte för det är något speciellt man jagar, utan för man vill vinna, man vill besegra sin fiende. Man vill rädda sin stolthet och heder. För vem vill komma på andra plats? Jämför med alla fiske-historier om den sega gammelgäddan man bara sett men inte fångat...!

Men sedan är nog jakten en del av upplevelsen också, jag har aldrig ringt swebus och frågat vart 5049 ska rulla den dagen jag är i Umeå-trakten, nä själva jakten mellan villebråd och jägare är en sak som också gör det spännande men man har också ett mål för dagen. Men någon gång ska jag nog behöv krypa till korset och ringa och fråga, allt för att kanske underlätta min jakt.

Annars är det oftast så att får du en dålig bild på en individ, så kommer du och få en 4 - 5 chanser till, när du väl vunnit kommer du se denna individ överallt, vid varje besök och den är inge speciell mera.
Så det blir ungefär som för en samlare, när du väl har hittat boken, filmen eller vilken sak du nu letat under flera år på loppis, antikvariat, tradera osv, ja då kanske du inte ens ser filmen eller läser boken, utan den hamnar i bokhyllan bara.

Okej åter till bildsvepet nu Som jag skrev var tanken att göra ett rejält bildsvep med Swebus 5049 som huvudrollsinnehavare men jag fick inte till så många riktiga bra bilder av den kvalitet jag eftersträvade.
Så därför har jag bett några här på forumet och komplettera med bilder på Swebus 5049 och samma uppmaning har jag till er läsare, vill ni bidraga och med bilder är ni väldigt välkommen.
Det ska vara på swebus 5049, men färgschema och ort är valfri... tack för era bidrag!


Här är en reprisbild, detta är den första söndagsbilden jag bjöd på, med denna så startade allt.


Swebus 5049 kommer här på väg bort från fotografen längs Blå vägen. 50 meter framför bussen håller man idag på och bygga det som ska bli Umeå östra station på Botniabanan.
I bakgrunden syns Kolbäcksbron över Umeälven.
Någon minut före denna bild fotades så tog Yujin en bra bild på bussen, han hann nämligen springa fram och fota den, det hann inte jag.


5049 hade alltså varit i Bjurholm och vänt denna dag, vilket inte var precis så där jättevanligt och det jag hade förväntat mig.
Här är den på väg tillbaka mot Busstationen. Den tomkör på den klassiska linjen ej i Trafik, även om displayen säger annat.


En bild till vid samma situation.


Här hade jag sällskap av hovfotograf Bussmicke och det hjälpte något, bilden blev väl ganska så bra, men jag är inte 100 nöjd så jakten fortsätter.
Denna dag har bussen först kört den tidigare omnämnda eftermiddags-turen som extrabuss till Hörnefors, för att sedan efter tomkörning tillbaka till Umeå köra linje 115 strax efter 17 på mot Tavelesjö.
Här är det 50% chans den ska komma, och när det väl händer, så gick det åt en ort utanför Trondheim i Norge.


När jag och Jacke sedan var ute en fredag för och fota omlednings-trafiken på grund av trasig bro, så var den självklart tvungen och dyka upp där. ( del 98)
Här fotat genom vindrutan, det bästa jag kunde åstadkomma. Hade man vetat att bussen skulle köra här, vilket jag bedömde som osanoligt, då hade vi ju tagit oss tid och stanna och fotat i trakten.
Men vi båda trodde att det skulle vara dom vanliga bussarna och valde istället att fortsätta vidare för att reka fotoplats enligt våran nya plan.
Dom bilderna blev ju bra så tanken var nog rätt, men det är ju typiskt, att man ska råka ut för det här.

Det borde vara skottpengar på Amerikanska ingenjörer med namn Edward.....

Okej nu har jag beskrivit mina vedermödor och visat bildsvepet, så innan jag lämnar över bollen till er läsare, så vill jag bara beskriva lite mer om själva bussen.
Informationen kommer som vanligt från den eminenta sidan Svensk busshistoria (http://www.svenskbusshistoria.se/index.html)

Chassinr   YV31MA717XA050932 
Reg.Nr.    ELF705
År   1999
Chassitillv.   Volvo
Chassityp   B10MA-70 Led
Karosstillv.   Säffle Karosseri AB, Säffle   
Karosstyp System 2000NL
Karossnr.  9202
Ägarhistorik  Swebus AB 5049


Nu när Söndagsbild fyllt 3 siffrigt, så fortsätter vi väl, en söndag då och då, vid tillfälle och när jag har lust.
Tack till alla er läsare som gjort mina söndagssvep möjliga.....

/Jona

Sammanställning http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

bussgrabben


Patrik

Klart man ska bidra om någon ber en.



Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Yujin Zhang

Och här kommer mitt bidrag:




Efter ankomst till Hörnefors körde 5049 en sväng på en skollinje (kommer inte ihåg linjenumret) runt trakten innan den tommade till Umeå.


Och så sist bilden som Jona pratade om. :P

RoTe

Varför flyttades den upp dit?

yngrot

Navkapslar på en Swebus är väl väldigt ovanligt??? Jag har då inte sett det på nån jag sett under årens lopp vad jag minns..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jona

HEJ

Tack för alla bidrag med bilder. Uppskattas väldigt mycket.

Rote hade en fråga om varför bussen flyttades upp till Umeå, det kan jag tyvärr inte svara på, så här hoppas jag att någon annan kan fylla i med mer info...

/J
MVH Filosofen Jona

Kent Skoog

Bidrager med ett par bilder då 5049 besökte Säffle och Volvos rekondavdelning.




AO

5049 är ruggigt snygg i den blå lacken. Riktigt snygg lack på en maffig buss, mums.

Citat från: yngrot skrivet 15 november 2009, 16:20:08 PM
Navkapslar på en Swebus är väl väldigt ovanligt??? Jag har då inte sett det på nån jag sett under årens lopp vad jag minns..

Är nog inte så vanligt, sitter dock nu även på alla landsbyggdsbussar Swebus har hos X-trafik.

homer

är de toa längst bak? är de därför den inte har något fönster?

Mattias

Många trevliga bilder på en riktigt snygg Volvo/Säffle!

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

AO

Citat från: homer skrivet 15 november 2009, 22:26:21 PM
är de toa längst bak? är de därför den inte har något fönster?

Ingen toa. Vet inte riktigt varför de inte har något fönster där, de levererades så. Syskonen saknar väl även de bakruta? Kanske ngn som vet varför?

Mathias Rickman

De blir för tunga i bak tror jag det var

Ersa

Citat från: AO skrivet 15 november 2009, 22:43:13 PM
Ingen toa. Vet inte riktigt varför de inte har något fönster där, de levererades så. Syskonen saknar väl även de bakruta? Kanske ngn som vet varför?

Det stämmer att inte heller syskonen har bakruta, men en sådan klarar man sig väl rätt bra utan?
Här är en till som saknar både ruta och toalett: