EU-körning, eller inte?

Startat av pegee, 16 november 2020, 20:23:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Jag vet att detta har debatterats tidigare, och jag har sökt efter denna fråga här i forumet men inte hittat
det någonstans. Så, min fråga är: Om en linjekörning är längre än 5 mil så är det en EU-körning. Men vad
händer om man delar linjen på mitten. Ena halvan har ett linjenummer, så halvvägs byter linjen nummer
och forsätter nu som en annan linje. Kan man på det sättet slingra sig ur att det är en EU-körning och köra
hela sträckan i OUT-läge?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Niclas Wennerlid

Det enkla snabba svaret är nej.
SL prövade det bl.a. i Roslagen under 90-talet för att slippa färdskrivarkravet men det föll inte ut väl och SL fick återgå till hela linjer med färdskrivare.

// Niclas

buskörare

Provades även i Örebro, funkade inte där heller  8)

pegee

Tack för klargörande svar! Uppskattat!!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

mittlinje

Kan fungera utmärkt om det är så här du tänker, Kammarrätten i Sundsvall, mål 3560-13. Det är inte linjenumret som styr utan linjens tekniska nummer.

Ulf Berlin

Ge ett exempel på vad som skiljer"vanligt"linjenummer mot tekniskt nummer?/Ulf
(För du menar väl inte förarens körspec?)

yngrot

Citat från: mittlinje skrivet 18 november 2020, 07:45:40 AM
Kan fungera utmärkt om det är så här du tänker, Kammarrätten i Sundsvall, mål 3560-13. Det är inte linjenumret som styr utan linjens tekniska nummer.


Det går inte hitta detta
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Det gällde om jag minns rätt Tjörns Omnibusstrafik 2011 och Tjörns express där man fixat till så linjenumret byttes efter vägen, alltså på samma sätt som SL och SL Buss/Busslink fälldes för när det gällde linje 625/640.

Jag skulle inte sätta många kronor på att ett nytt liknande fall skulle få samma utgång.


Ulf Berlin

Det var även likadant ute på Värmdö,där det ett tag var bussbyte vid Djuröbron för linje 434./Ulf

Christer K

Citat från: buskörare skrivet 17 november 2020, 17:05:45 PM
Provades även i Örebro, funkade inte där heller  8)

Då har de börjat igen med Svealandstrafiken, linje 513 till Fjugesta linjen byter namn till linje 526 och körs till Svartå med samma buss och förare.

Sträcka är cirka 53 km via Lanna och Fjugesta.

// Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

buskörare


Lars-Håkan_E

Citat från: Christer K skrivet 19 november 2020, 09:19:18 AM
Då har de börjat igen med Svealandstrafiken, linje 513 till Fjugesta linjen byter namn till linje 526 och körs till Svartå med samma buss och förare.

Sträcka är cirka 53 km via Lanna och Fjugesta.

// Christer

Med buss utan färdskrivare?

Bussmicke

Citat från: Christer K skrivet 19 november 2020, 09:19:18 AM
Då har de börjat igen med Svealandstrafiken, linje 513 till Fjugesta linjen byter namn till linje 526 och körs till Svartå med samma buss och förare.

Sträcka är cirka 53 km via Lanna och Fjugesta.

// Christer
Så har det väl varit länge.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 november 2020, 12:18:36 PM
Med buss utan färdskrivare?
Vet inte om det finns färdskrivare i MAN-boggibussarna.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Knut

Färdskribaren skal vara på plats i alla vagner oavsett om dem er i bruk eller ej
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge