ARRIVA sköter inte klass 2 kravet på SL linje 516 och 526

Startat av bussluffaren12, 18 maj 2013, 12:03:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussluffaren12

Det ska vara klass 2 krav på dem bussarna som körs på SL linje 516 och 526 men när Arriva tog över hösten 2012 har detta krav inte skötts. Tidigare under keolistiden brukade köra Scania Omilink II från 2011 med fin inredning som gardiner. läslampor. AC. höga säten och Armstöd. Vet att keolis tog med sina flesta sådana bussar. Ibland händer det att det kommer en buss som uppfyller klass 2 kravet men oftast har dem andra inte den standarden. Komforten och kvaliten har blivit mycket sämre än vad det sa i upphandlingen hösten 2011 att det skulle bli bättre. Är klass 2 kravet kvar för linjen. På SL säger dem att det är kvar men på Arriva  ljuger dem och säger att dem inte har ett avtal om detta. Linje 516 och 526 är med i Stockholmsförsöket så det är ett bälteskrav på linjerna med det sköter ARRIVA inte heller fast linjerna går via motorvägen på hastighet 90 -100 km i timmen. Skulle gärna ha lite mer information ang klass 2 kravet på linjen och om det är kvar.Fd entrapenörer  Connex och Keolis och Nobina som hade förut en tur på 526 åt keolis har skött klass 2 Kravet men inte Arriva. Linjebeskrivningen är felaktig säger dem på SL och att kravet är kvar. 

Ersa

Det är olyckligt att SL inte är så aktiva med att vara öppet tydliga med vilka krav som gäller i kollektivtrafiken. Linjebeskrivningarna är inte uppdaterade, och det är ofta krångligt för de som finansierar trafiken (skattebetalare och resenärer) att få ta del av offentlig information. Än har SL inte börjat ställa kunden i centrum, kan man nog påstå.

bussluffaren12

Man kan ju säga att SL har varit slappa med att informera vilka krav som gäller. Eller entrapenören ARRIVA som vägrar att lyssna och följa detta krav. En förare på Arriva har påpekat detta inför ledningen om klass 2 kravet och bältes kravet men ARRIVA vägrar och lyssna han har kontaktat Transportstyrelsen och fått rätt om att linjen måste köras med bälte men Arriva vägrar och lyssna. Transportstyrelsen ser allvarligt på detta. så det blir nog förändring på detta och några höga böter för Arriva.

Lars-Håkan_E

Citat från: bussluffaren12 skrivet 18 maj 2013, 12:36:20 PM
Man kan ju säga att SL har varit slappa med att informera vilka krav som gäller. Eller entrapenören ARRIVA som vägrar att lyssna och följa detta krav. En förare på Arriva har påpekat detta inför ledningen om klass 2 kravet och bältes kravet men ARRIVA vägrar och lyssna han har kontaktat Transportstyrelsen och fått rätt om att linjen måste köras med bälte men Arriva vägrar och lyssna. Transportstyrelsen ser allvarligt på detta. så det blir nog förändring på detta och några höga böter för Arriva.

Det finns inga krav på att det ska vara klass 2 buss i lagstiftningen, däremot om det ÄR klass 2 buss krävs bälten från en viss årsmodell.

Det finns ju en anledning till att de flesta bussar som köptes till trängselprojektet reggades som klass 1 bussar trots att klass 2 hade legat närmare till hands.

Klass 2 innebär nämligen ett ytterst begränsat antal ståplatser.

bussluffaren12

Jag vill iallafall ha mer detaljerad information vad som gäller för de två linjerna och klass 2 kravet varför det inte följs? Är det någon som vet om klass 2 kravet är kvar för linjebeskrivningen är felaktig där stod det klass 2 innan hösten sen var det borta. Man kan ju inte ta bort kravet på en trängselinje som är med i Stockholmsförsöket som ska ha en slags nivå av komfort som höga säten, bälte läslampor och gardiner samt ACj

Lars-Håkan_E

Citat från: bussluffaren12 skrivet 18 maj 2013, 14:28:51 PM
Jag vill iallafall ha mer detaljerad information vad som gäller för de två linjerna och klass 2 kravet varför det inte följs? Är det någon som vet om klass 2 kravet är kvar för linjebeskrivningen är felaktig där stod det klass 2 innan hösten sen var det borta. Man kan ju inte ta bort kravet på en trängselinje som är med i Stockholmsförsöket som ska ha en slags nivå av komfort som höga säten, bälte läslampor och gardiner samt ACj

Linjebeskrivningarna är inga juridiska dokument utan uppdateras vid tillfälle av resp operatörs trafikplanerare.

Just detta om fordonskrav är något som förslagsvis ska tas bort från de allmänt tillgängliga linjebeskrivningarna eftersom dessa sällan är uppdaterade och leder till onödiga situationer och debatter som just denna.

Det finns alltså inget krav.

Sedan är klass 2 inte jämförbart med SL:s tidigare "Regionalkrav" utan en generell EU/EES benämning på en viss busstyp där vare sig gardiner, A/C eller matta i taket ingår som något krav.

För bussar på motorväg finns heller varken lagkrav på klass 2, bälten eller inga stående.

Känns som det vanliga fikarumstugget från missnöjda förare.

Karsten

I Keolisavtalet i Råsta och Norrort var det regionalkrav på ett antal röda busslinjer, men i E20-avtalen är det endast linje 178, 179 och 670 som har detta krav.

Det står däremot något om bältesutrustning enligt vissa krav, men de är jag inte tillräckligt påläst för att kunna svara på. Där spelar till exempel parametrar som bussens ålder in. 

Linje 516 och 526 är inte några "Stockholmsförsökslinjer", de har funnits klart längre tid än så. Dessutom är det väl fritt för den som beställer trafiken att ändra på kraven i och med ett nytt avtal?

Ersa

Avsaknad av hundraprocentigt krav på säkerhetsbälten på motorvägslinjer som upphandlats efter 2010 är ändå lite svagt av SL. Just det kan jag inte kalla för "fikarumsgnäll". Även en riktig förar-AC (dvs inte bara ett hål i taket) vore ju önskvärt. Det är ju trots allt 2013 idag. Inte 1993.

Lars-Håkan_E

Citat från: Karsten skrivet 18 maj 2013, 14:36:23 PM
I Keolisavtalet i Råsta och Norrort var det regionalkrav på ett antal röda busslinjer, men i E20-avtalen är det endast linje 178, 179 och 670 som har detta krav.

Det står däremot något om bältesutrustning enligt vissa krav, men de är jag inte tillräckligt påläst för att kunna svara på. Där spelar till exempel parametrar som bussens ålder in. 

Linje 516 och 526 är inte några "Stockholmsförsökslinjer", de har funnits klart längre tid än så. Dessutom är det väl fritt för den som beställer trafiken att ändra på kraven i och med ett nytt avtal?

Bälten är bara ett krav i klass 2 och 3 fordon efter en viss årsmodell.
Och regionalstandard kan uppfyllas även med klass 1 buss (som inte behöver ha bälten)
Är det inte krav på regionalstandard på linje x så finns heller inte bälteskrav, sedan finns det givetvis inget som hindrar att operatören använder klass 1 eller klass 2 bussar med höga stolsryggar och bälten.

Finns det överhuvudtaget krav på klass 2 bussar i SL trafiken? förutom dubbeldäckarna på 676?
Alla Omnilink/VDL som Arriva har är väl klass 1 bussar vad jag kan se.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2013, 14:49:16 PM
Avsaknad av hundraprocentigt krav på säkerhetsbälten på motorvägslinjer som upphandlats efter 2010 är ändå lite svagt av SL. Just det kan jag inte kalla för "fikarumsgnäll". Även en riktig förar-AC (dvs inte bara ett hål i taket) vore ju önskvärt. Det är ju trots allt 2013 idag. Inte 1993.

Eftersom det INTE är ett krav så är det fikarumsgnäll etc som man påstår att man inte följer avtalet, eller?
Har SL inte krävt bälten så får man inte det heller, vare sig fråN Arriva, Fridströms eller Nobina.

Förar A/C är ju inget som den som upphandlar specar, det är som du säkert vet din arbetsgivare, operatörens sak om man vill kosta på detta eller ej.

bussluffaren12

Det körs en del bussar med klass 2 krav idag på sl linje 526 och 526 i led och då är det Scania Omillink II som är från 2011 en av bussarna heter 7836, men dem flesta av dem tog keolis med sig till Söderort när Arriva tog över råstagaraget. Och kravet är kvar enligt SL bara att linjebeskrivningen är felaktig eftersom SL glömde skriva in det i avtalet med Arriva. Så SL har slappat kring kraven kan man säga.

bussluffaren12

SL Skriver längre inte in fordonskrav i linjebeskrivningen.  Det stod samma sak i linjebeskrivningen som det gjorde 2007 se här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2965.30å

Nico

En brasklapp i sammanhanget. Tänk på att detta forum, dvs. Bussnack, inte alls har någon officiell funktion. Det är ett diskussionsforum som drivs av Svenska Omnibusföreningen (SvOf). På detta forum förekommer det då allsköns olika diskussioner med ämnet 'bussar' som en röd tråd.

Däremot är det inte direkt rätt ställe att driva några frågor mot Trafikförvaltningen i Stockholms län (fd. SL) utan de frågor här som t.ex. berrör SL-trafiken diskuteras visserligen, men då mera utifrån ett privat förhållningssätt och intresse visavi detta med olika former och företeelser av busstrafik.

Har man däremot synpunkter på t.ex. en trafikhudvudman så finns det bättre kanaler för att förmedla det. Påminner även om forumets klagomursregel (regel # åtta) kring detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: bussluffaren12 skrivet 18 maj 2013, 15:31:54 PM
Det körs en del bussar med klass 2 krav idag på sl linje 526 och 526 i led och då är det Scania Omillink II som är från 2011 en av bussarna heter 7836, men dem flesta av dem tog keolis med sig till Söderort när Arriva tog över råstagaraget. Och kravet är kvar enligt SL bara att linjebeskrivningen är felaktig eftersom SL glömde skriva in det i avtalet med Arriva. Så SL har slappat kring kraven kan man säga.

7836 BKG317 är INGEN klass 2 buss utan som alla andra klass 1.

Och det finns inte och har aldrig funnit några klass 2 krav så det är inget som är bortglömt.

Skillnaden mot tidigare är att man INTE har regionalkrav på några linjer som hade detta tidigare men det är medvetet.

Försök att förstå skillnaden mellan klass 2 buss, regionalkrav och klass 1 buss.

Klass 2 buss får ta ett väldigt begränsat antal ståplatser 3-7 i normalfallet men 97% av bussarna i SL Trafik är klass 1 bussar oavsett inredning.

bussluffaren12

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 16:51:56 PM
7836 BKG317 är INGEN klass 2 buss utan som alla andra klass 1.

Och det finns inte och har aldrig funnit några klass 2 krav så det är inget som är bortglömt.

Skillnaden mot tidigare är att man INTE har regionalkrav på några linjer som hade detta tidigare men det är medvetet.

Försök att förstå skillnaden mellan klass 2 buss, regionalkrav och klass 1 buss.i

Klass 2 buss får ta ett väldigt begränsat antal ståplatser 3-7 i normalfallet men 97% av bussarna i SL Trafik är klass 1 bussar oavsett inredning.
Men i SL trafiken betecknas Klass 1 = Statsbussar där ingår ledbussen, boggiebussen och normalbussen ingår. I Klass 2 ingår läslampor, höga säten och bälte samt delvis AC. Klass 3 är turistbussen