Nybliven bussägare - Volvo B57

Startat av perhaven, 24 januari 2010, 23:45:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

perhaven

Hallå gott folk!
Jag och en kompis har skaffat oss en buss, närmare bestämt en volvo b57 1967. Bussen är c-reggad och ombyggt till partybuss, dvs med soffor, sovplatser, minikök och bråte..

Vi gav 1000 kr för den (vi hade jäkligt bra förhandlings läge) pga förra ägaren hotades med dryga böter om inte bussen flyttades, vilket var svårt då bussen stod med skuren motor, dvs bromsar och allt låst, och förra ägaren inte är direkt händig.

Vi svetsade en ihop en dragstång, lånade en lastbil, skaffade 20 meter slang till luft och bogserade hem bussen.

Enl. Fd ägare 'hade motorn stannat' och gick inte att starta på nyckeln, och att dra igång den funkade inte heller. Närmare inspektion visade att turbon rasat, vilket gjort att motorn har tappat oljetrycket och skurit, därefter har motorn plågats ytterligare genom att man har då försökt dra igång bussen. Motorn var numera helt låst. När vi tappade oljan på motorn fick vi ut ramlagerna.. En renovering av denna motor är med andra ord inte ens att fundera på utan vi byter motor i den.


Mattsvart.. underarbetet är fantastiskt dåligt. Grill har vi, ligger inne i bussen.


Gammal skuren TD 70


'Ny' motor, ca 20 år modernare.


Motor utriven - och vi som håller på med skrothögen

Som ni förstår så är detta inte fråga om någon originalrenovering, vi ska i stort sett bara ha igång bussen, givetvis snygga upp den litet utvändigt och framförallt invändigt, få bråten besiktigad och sen åka på lite semester och ja - dricka pilsner i den. Bussen är i hyffsat skick, inte upprostad, träet i golv helt, alun ser hyffsad ut, däcken är bra, bromsar är oxå bra så det är inte alldeles hopplöst, men det är absoulut ingen pärla.

Angående motorn vi skaffat nu så har den suttit på en lastbil, vi åker givetvis på att byta sprängkåpa, svänghjul och koppling, div småsaker och framförallt riva bort allt som inte behövs. I skrivande stund så är bakre vevaxeltätning som sätter käppar i hjulet för oss, då den modernare motorn har en packbox, och -67an har en.. filtpackning eller nån form av oring?? vilket inte går att se heller då vevaxeln har pga dåliga lager svarvat bort allt som suttit där innan.. och vi måste använda -67ans sprängkåpa mot lådan. Vi ska se om Volvo lastvagnar vet något om saken..

Ingen av oss vet egentligen nånting om denna buss, Volvo b57 i allmännhet, vad det är för kaross, var man får tag i delar, vad heter lådan,  om det finns reservdelsbussar, skrotar etc... Skruva kan vi - det är det minsta problemet, men vi vet inget om nånting om denna buss. Så vi är väldigt tacksamma för all information, kuriosa och fakta vi kan få här. Har någon nåt att säga om B57or så berätta gärna. Är det någon som vill veta något specifikt om denna buss eller ha nån bild så är det bara att hojta till. - och inte minst om någon vill köpa delar från en skuren TD 70 1967.  ;D ;D

Ersa

Citat från: perhaven skrivet 24 januari 2010, 23:45:06 PM
Ingen av oss vet egentligen nånting om denna buss, Volvo b57 i allmännhet, vad det är för kaross, var man får tag i delar, vad heter lådan,  om det finns reservdelsbussar, skrotar etc... Skruva kan vi - det är det minsta problemet, men vi vet inget om nånting om denna buss. Så vi är väldigt tacksamma för all information, kuriosa och fakta vi kan få här. Har någon nåt att säga om B57or så berätta gärna. Är det någon som vill veta något specifikt om denna buss eller ha nån bild så är det bara att hojta till. - och inte minst om någon vill köpa delar från en skuren TD 70 1967.  ;D ;D

Välkomna! Ni har nog hittat till rätt ställe. Fråga, och ni lär få många svar från forumets äldre herrar. :)
Förresten, vad är det för regnummer på fordonet?

Johan Hansson

Hoppas man får följa Bussrenoveringen här på forumet.
Lycka till med bussen och Välkommen till Bussnack!
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Mats Karlsson

Karossen ser i varje fall ut att vara från VBK, dvs Vestfolds Bil & Karosseri i Horten i Norge. Deras karosstillverkning gick i graven 1983, tyvärr. Vad har den för reg.nr?
Jag såg en liknande buss på trailer på E18 söder om Karlstad i riktning mot Karlstad tidigt på morgonen i lördags.

perhaven

Reg nummret är GRS 155 om jag minns rätt.

Mats Karlsson

OK, då är det en av de två stadsbussar som Arvid Carlséns Omnibustrafik i Eksjö köpte 1967. Ursprungligt reg.nr var F805. Båda hade axelavstånd 5.0 m och VBK-kaross typ 1965. Tillverkningsnumret på karosserna var 2458 och 2459. Troligen har Din buss nr 2458 (kolla gärna detta!). Chassinumret är 208. Systerbussen hette F803 / EUS763 med chassinr 288.
Carlséns Omnibustrafik ägdes av Lingmerths Resetjänst i Eksjö, varför bussarna var lackearde för Lingmerths och försedda med Lingmerths inv.nr 45 (EUS763) och 46 (GRS155). Bussarna registrerades första gången 1967-10-05, lagom till högertrafikens nyliga införande. Mot slutet av 1980-talet hamnade båda bussarna hos Götene Busstrafik (Borell) i Götene. Vidare öden känner jag inte till, men de såldes säkert vidare till privatpersoner för ombyggnad till husbussar eller liknande och har bytt ägare några gånger sedan dess.


Turbo

Härligt att se gamla 46:an, GRS 155. Bussen gick på tätortstrafiken i Tranås mellan 3/9 -67 t.o.m. 18/6 1984. Denna bussen byttes sedan mot FCL 311, Volvo Säffle.
Kört bussen mycket, smidig i trafiken, MEN manuell växellåda.
Bussens lackering från början, grå bottenfärg, blå nedtill, och några röda linjer på sidorna. Orginal vad det reklamskyltar på sidorna, påtaket i aluminiumprofler.
Båda bussarna 45, 46 såldes sedan till Götene, helt rätt. Tror dom gick någon skollinjer.
Se att fönstret längst bak är ombyggt, va orginal 4 rutor efter dörren, varav ett var öppningsbart i överkant.
:) :)

perhaven

Haha ni är ju helt otroliga på detta forum, fan vad kul att få veta allt detta och att det till och med finns nån som kört den?? Helt otroligt. Mera bilder kommer efterhand, blir mest skruvat på helgerna nu så.. tack för all kul information!  ;D ;D ;D

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 januari 2010, 17:50:33 PM
Mot slutet av 1980-talet hamnade båda bussarna hos Götene Busstrafik (Borell) i Götene. Vidare öden känner jag inte till, men de såldes säkert vidare till privatpersoner för ombyggnad till husbussar eller liknande och har bytt ägare några gånger sedan dess.

Systerbussen EUS763 är enligt CBR en personbil klass 2, påställd, besiktigad och i trafik. Idag registrerad på en privatperson, vilken är den 10:e ägaren.
GRS155 har haft totalt 12 ägare enligt CBR.

yngrot

Denna buss har jag sett i trafik i Tranås min fd var född där.. gick ofta förbi Lingmerhts garage
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

perhaven


Lingmerths säger ni? det finns ju kvar i tygrullen på destinationsskylten..  :)

yngrot

Just nu kommer jag inte ihåg hur de skyltade bussen när den körde i Tranås..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: perhaven skrivet 25 januari 2010, 23:12:04 PM
Lingmerths säger ni? det finns ju kvar i tygrullen på destinationsskylten..  :)

Kul! Vilka fler texter finns? Hoppas ni låter rullen sitta kvar, och skyltar om till olika texter vid olika tillfällen. :D

Johan Hansson

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2010, 23:38:13 PM
Kul! Vilka fler texter finns? Hoppas ni låter rullen sitta kvar, och skyltar om till olika texter vid olika tillfällen. :D

Kanske finns "Ej i trafik" med  ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Mats Karlsson

...och kanske rent av "Abonnerad", en vanlig skyltning förr i beställningstrafik.